به گزارش اکوایران، جوزپ بورل روز سه‌شنبه با تایید هویت تبعه سوئدی که در ایران زندانی است، گفت: «ما تا زمانی که یوهان فلودروس آزاد نشود توقف نمی‌کنیم». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این شهروند 33 ساله سوئدی، کارمند نهادهای اتحادیه اروپا است.

بنابر گزارش یورونیوز، یوهان فلودروس در آوریل 2022 توسط مقامات ایرانی بازداشت شد و بیش از 500 روز است که در زندان اوین در تهران نگهداری میشود.

جزئیات این پرونده ابتدا صبح روز دوشنبه توسط نیویورک تایمز فاش شد که گزارش داد فلودروس یکی از اعضای سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS)، سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا است.

کمیسیون اروپا در واکنش اولیه خود از نام بردن از این فرد امتناع کرد و صرفاً اشاره کرد که پرونده مربوط به یک شهروند سوئدی است که توسط دولت ایران به عنوان یک «مهره سیاسی» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما روز سه‌شنبه، جوزپ بورل، که بر سرویس اقدام خارجی اروپا نظارت می‌کند، صحبت کرد و اطلاعات منتشر شده توسط نیویورک تایمز را تایید کرد و ادعا کرد فلودروس «به‌طور غیرقانونی بازداشت شده است».

بورل حین شرکت در نشست وزیران در کادیز اسپانیا به روزنامه‌نگاران گفت: «می‌خواهم تاکید کنم که من شخصاً، تمام تیمم، در همه سطوح، نهادهای اروپایی در هماهنگی نزدیک با مقامات سوئدی که مسئولیت اولیه حفاظت کنسولی را بر عهده دارند و خانواده‌اش، مقامات ایرانی را برای آزادی اوتحت فشار قرار داده‌ایم.»

بورل افزود: «هر بار که ما یک جلسه دیپلماتیک در هر سطحی داشتیم، موضوع را روی میز گذاشته‌ایم. بی وقفه برای آزادی آقای فلودروس تلاش کرده‌ایم. و با ارتباط نزدیک با خانواده و احترام به خواسته‌های آن‌ها و مطمئناً دولت سوئد، به این کار ادامه خواهیم داد.» او افزود: «این [موضوع] در دستور کار ما، و در قلب ما است و تا زمانی که فلودروس آزاد نشود، دست از کار نخواهیم کشید.»

به گزارش نیویورک تایمز، فلودروس قبلاً به عنوان یک مقام اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده بود، اما در زمان بازداشت، با دوستانش در یک سفر توریستی خصوصی بود. سپس فلودروس به «جاسوسی» متهم شد، اتهامی که افراد آشنا با این فرد سوئدی، آن را رد کرده‌اند. خانواده فلودروس به این روزنامه گفتند: «ما خانواده یوهان به شدت نگران و ناامید هستیم. یوهان به طور ناگهانی و بدون دلیل، در یک سفر تفریحی از آزادی‌اش محروم شد و 500 روز است که در یک زندان ایرانی به سر می‌برد.»