به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که هرگونه پیشرفت در عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، در حال حاضر به تضمین‌های دفاعی بستگی دارد که ریاض از ایالات متحده می‌خواهد. این مقام ارشد که عمیقاً در این روند دیپلماتیک درگیر است، برآورد کرد که «چهار تا پنج» موضوع حل‌نشده دیگر وجود دارد که مذاکرات به آن‌ها می‌پردازند، اما «به آن اندازه پیچیده نیستند».

بنابر گزارش تایمز اسرائیل، هیئت‌های آمریکایی و فلسطینی این هفته به عربستان سفر می‌کنند تا گفت‌وگوهایی را که شامل عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی با میانجی‌گری آمریکا می‌شود، ادامه دهند؛ چشم‌اندازی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، عمیقاً به آن تمایل دارد.

این مقام ارزیابی کرد که امتیازات اسرائیل به فلسطینی‌ها تمرکز اصلی عربستان نیست، و پیمان دفاعی عربستان و آمریکا نگرانی اصلی پادشاهی است.

این مقام ارشد در حالی که از توضیح بیش‌تر در مورد امتیازات احتمالی خودداری کرد، افزود که نتانیاهو به خود اطمینان دارد که می‌تواند ائتلاف تندروی خود را پشت سرش جمع کند. این ائتلاف، که شامل شرکای راست افراطی نتانیاهو و قانونگذاران حزب لیکود او هستند، به طور قاطع مخالف یک دولت فلسطینی هستند و متعهد به گسترش حاکمیت یهودیان بر کرانه باختری هستند.

این مقام ارشد تاکید کرد که نتانیاهو «گام‌هایی را با فلسطینی‌ها برنخواهد داشت» که با آن‌ها «راحت نباشد» و تاکید کرد که اگر نخست‌وزیر با دادن امتیازی راحت باشد، شرکای ائتلاف او نیز باید «موافقت کنند». او معتقدست که پیمان دفاعی آمریکا در خط مقدم مذاکرات عربستان سعودی است

GPOABG_4675-640x400

بنیامین نتانیاهو و همسرش، سارا نتانیاهو در تاریخ 3 سپتامبر 2023 پیش از سفر رسمی به قبرس

از زمان بازگشت به قدرت در ماه دسامبر، نتانیاهو هنوز به واشنگتن سفر نکرده است و در تلاش برای دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید است. انتظار می‌رود که این دو در اواخر ماه جاری در سفر نتانیاهو به نیویورک برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند، اما هنوز مشخص نیست که این گفتگو در کجا انجام می‌شود.

یائیر لاپید، رقیب سیاسی نتانیاهو و رهبر مخالفان، این هفته برای دیدارهای سطح بالا با مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه به واشنگتن می‌رود. این مقام ارشد پیش‌بینی می‌کند که لاپید «با بایدن ملاقاتی خواهد داشت» اما گفت که مشخص نیست چه زمانی.

بایدن بارها درباره تنش‌های مربوط به بازنگری قضایی که اسرائیل با آن دست به گریبان است، اظهار نظر کرده است و علناً از نتانیاهو خواسته تا سرعت تغییرات قانونی جنجالی کابینه را کمتر کند تا امکان اجماع گسترده فراهم شود.

این مقام ارشد، آگاه به این موضوع، از پاسخ به سؤالات در مورد آخرین رویکرد کابینه برای اعمال تغییرات در قوه قضائیه خودداری کرد و تنها اشاره کرد که ممکن است «به زودی» بیانیه‌ای در این باره منتشر شود.