به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که اسرائیل یک شبکه جدید ریلی به ارزش 100 میلیارد شیکل (27 میلیارد دلار) را خواهد ساخت که مناطق حاشیه آن را به کلان شهر تل آویو متصل می‌کند و در آینده می‌تواند ارتباط زمینی با عربستان سعودی را فراهم کند.

رویای اتصال به سعودی

بنا بر گزارش رویترز، این اعلامیه پس از سفر مقامات ارشد آمریکایی به عربستان سعودی در هفته گذشته، برای پیشبرد احتمالی روابط رسمی بین پادشاهی سعودی و اسرائیل منتشر شد.

با آغاز جلسه هفتگی کابینه، به نظر می‌رسید نتانیاهو به دنبال طفره رفتن از بحران قانون اساسی است که اسرائیل را به مدت هفت ماه متلاطم کرده ، به اقتصاد آن را لطمه زده و اعتماد متحدان غربی به سلامت دموکراتیک آن را متزلزل کرده است.

در عوض، او در جلسه کابینه ابتکارات زیرساختی از جمله «پروژه یک اسرائیل» را تبلیغ کرد، که به گفته او زمان سفر با قطار به مراکز تجاری و سیاسی اسرائیل را به دو ساعت یا کمتر می‌رساند. وی در اظهارات تلویزیونی خود گفت: «می‌خواهم اضافه کنم که در آینده همچنین می‌توانیم محموله‌ها را از طریق راه آهن از «ایلات» به دریای مدیترانه حمل کنیم و همچنین می‌توانیم اسرائیل را با قطار به عربستان سعودی و شبه جزیره عربستان متصل کنیم». نتانیاهو افزود: «ما در حال کار بر روی این موضوع نیز هستیم.»

نه چندان قریب‌الوقوع

این اظهارات در حالی است که روز یکشنبه رویترز گزارش داد که یک قانونگذار ارشد اسرائیلی با اشاره به آنچه که او «نقاط چسبندگی» در مذاکرات جاری بین ریاض و میانجیگران آمریکایی خواند، گفت که هرگونه برقراری روابط با عربستان قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که مشاور امنیت ملی خود را به عربستان سعودی فرستاد تا در مورد توافق عادی‌سازی احتمالی با اسرائیل -که به نظر او یک اولویت سیاسی است- گفت‌وگو کند، روز جمعه گفت که «شاید نزدیک شدن [دو طرف] در حال انجام باشد».

این ایده از زمانی مورد بحث قرار گرفت که سعودی‌ها موافقت خود را با همسایگان خلیج فارس، امارات متحده عربی و بحرین برای برقراری روابط با اسرائیل در سال 2020 اعلام کردند. اما ریاض از آن زمان همین مسیر را دنبال نکرده است و می‌گوید که ابتدا باید به درخواست‌های فلسطینیان رسیدگی شود.

یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجه و دفاع کنست و یکی از اعضای ارشد حزب لیکود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «فکر می‌کنم هنوز خیلی زود است که در مورد توافقی که هنوز در دست ساخت است صحبت کنیم». او این احتمال را که بن‌بست بین عملکرد دولت راست‌گرای نتانیاهو و اهداف فلسطینی‌ها برای ایجاد کشور، مانع اصلی عادی سازی است را رد کرد. او گفت: «چگونه این را با ظرافت بیان کنم؟ بندهایی [در مذاکرات عادی‌سازی] وجود دارد که بسیار مهمتر یا مشکل سازتر از مسائل مورد بحث فلسطینیان است». وی افزود: «بیشتر گفتگوی عربستان با آمریکایی‌ها است و نه با ما» و با بیان اینکه وقتی نوبت به خواسته‌های ریاض از واشنگتن می‌رسد، چیزهایی وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را تحمل کنیم و برخی چیزها که مخالفت بیشتری با آن‌ها داریم.»

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت اسرائیل در هنگام ورود به جلسه هفتگی کابینه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اینکه آیا در مذاکرات عربستان پیشرفتی حاصل خواهد شد، گفت: «امیدوارم.»

عربستان سعودی به دنبال حمایت ایالات متحده برای ایجاد برنامه هسته‌ای غیرنظامی در خاک خود است. رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی همچنین از تلاش‌های عربستان برای ارتقا سطح تجهیزات دفاعی وارداتی از آمریکا خبر داده‌اند.