به گزارش اکوایران، دولت حاکم بر هند، برای دعوت شام از سران گروه بیست نام کشور را با بهارات جایگزین کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، نام کشورش را با یک کلمه سانسکریت در دعوت نامه‌های شامی که برای مهمانان شرکت کننده در اجلاس این هفته گروه بیست ارسال می‌شود، جایگزین کرده است و این گمانه‌زنی‌ها را برانگیخته که راسا نام کشور را به طور رسمی تغییر خواهد کرد.

در دعوت نامه ای که روز سه شنبه برای شرکت کنندگان از گروه بیست ارسال شد، از دروپادی مورمو به جای «رئیس‌جمهور هند» به عنوان «رئیس‌جمهور بهارات» یاد می‌شود.

هند میزبان نشست سالانه گروه بیست در دهلی‌نو در روزهای شنبه و یکشنبه است. بسیاری از رهبران جهان از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در این مراسم شرکت خواهند کرد.

20230905_222852

کشوری با بیش از 1.4 میلیارد نفر به طور رسمی با دو نام هند و بهارات شناخته می‌شود، اما نام اولی بیشترین استفاده را هم در داخل و هم در سطح بین المللی دارد. هندوستان واژه دیگری برای نامیدن این ملت است و اغلب در ادبیات و سایر اشکال فرهنگ عامه استفاده می شود.

بهارات یک کلمه سانسکریت باستانی است که بسیاری از مورخان معتقدند به متون اولیه هندو برمی گردد. این کلمه همچنین به عنوان یک گزینه هندی برای هند استفاده می شود.

مقامات حزب راستگرای بهاراتیا جاناتا (BJP) مودی از این تغییر در نام‌گذاری حمایت می‌کنند. آن‌ها استدلال می‌کنند که نام هند توسط استعمارگران بریتانیا انتخاب شده است و «نماد بردگی» است. انگلیسی‌ها حدود 200 سال بر هند حکومت کردند تا اینکه این کشور در سال 1947 استقلال یافت. بهاراتیا جاناتا مدتهاست سعی کرده اسامی مربوط به گذشته مغول و استعمار هند را پاک کند، اما دولت متهم به دنبال کردن یک برنامه ملی گرایانه با هدف تشکیل یک کشور با هویت هندوی قومی، با وجود قانون اساسی سکولار هند است. دولت مودی می گوید این تغییر نام‌ها تلاشی برای احیای گذشته هندوی هند است.

احزاب مخالف به شدت از این اقدام انتقاد کرده‌اند. اختلافات بر سر «هند» و «بهارات» از زمانی که احزاب مخالف در ماه ژوئیه اعلام کردند ائتلاف جدیدی - به نام ائتلاف فراگیر توسعه ملی هند - برای سرنگونی مودی و شکست حزب او در انتخابات ملی در سال 2024، شدت گرفته است.از آن زمان، برخی از مقامات حزب مودی خواستار آن شده اند که این کشور به جای هند، بهارات نامیده شود‌.