به گزارش اکوایران، بر اساس بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از چندین ماه در عصر پنجشنبه به صورت تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌وگو کرد.

به نوشته المانیتور، بر اساس بیانیه دفتر نتانیاهو، دو رهبر درباره موضوعات مختلفی از جمله وضعیت پناهندگان اوکراینی در اسرائیل، ادامه کمک‌های اسرائیل به اوکراین و استقرار سیستم‌های دفاع غیرنظامی در اوکراین گفت‌وگو کردند. نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: «من با رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کردم. ما در مورد ادامه کمک‌های اسرائیل به اوکراین، از جمله به پناهندگان اوکراینی ساکن در اسرائیل و در مورد ادامه کمک‌ها و توسعه و ارتقای سیستم‌های دفاع غیرنظامی صحبت کردیم».

روابط پرتنش با کیف

چند ماه است که روابط رژیم اسرائیل و اوکراین پرتنش بوده است. پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اسرائیل به صراحت اعلام کرد که برای جلوگیری از دشمنی با روس‌ها، به ارتش اوکراین تسلیحات نمی‌دهد. همچنین، ارتش روسیه بیشتر حریم هوایی سوریه را کنترل می‌کند. اسرائیل همچنان بر حفظ کانال‌های ارتباطی قدیمی خود برای آزادی عمل جت‌های نیروی هوایی خود در منطقه مصمم است.

در سال گذشته، اسرائیل کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات دفاعی مانند جلیقه‌های محافظ و کلاه ایمنی برای تیم‌های پزشکی به اوکراین ارائه کرده و در حال توسعه یک سیستم هشدار غیرنظامی برای هشداردادن به اوکراینی‌ها در حملات موشکی و هوایی است. با این حال، دولت اوکراین از اسرائیل به دلیل امتناع از کمک تسلیحاتی مورد انتقاد قرار داده است.

نحوه برخورد با اوکراینی‌هایی که وارد اسرائیل می‌شوند نیز یکی دیگر از منابع تنش بین طرفین شده است. پس از تهاجم روسیه و علی‌رغم اینکه اسرائیل و اوکراین توافقنامه دوجانبه لغو روادید داشتند، اسرائیل تدابیری با هدف محدودکردن تعداد پناهندگان اوکراینی مجاز به ورود به اسرائیل را اجرا کرد. این سقف شامل یهودیان اوکراینی نمی‌شود که طبق قوانین اسرائیل حق دارند بدون قیدوشرط وارد اسرائیل شده و تبعیت آن را دریافت کنند.

فشار به پناهجویان اوکراینی

علاوه بر این، پناهندگان غیریهودی اوکراینی برای دریافت بیمه درمانی و مجوز کار با مشکلاتی مواجه شده‌اند. در ماه می، دادگاه منطقه تل‌آویو حکم داد که کابینه باید به پناهندگان اوکراینی مجوز کار بدهد. دادگاه تشخیص داد که علی‌رغم مصون‌بودن پناه‌جویان از دیپورت‌شدن، کابینه حقوق پناهندگان را نقض کرده تا آن‌ها را از کار منع کند. دو هفته پس از آن که کابینه اسرائیل پوشش بیمه درمانی پناهندگان اوکراینی را به دلیل کمبود بودجه تعلیق کرد، در ۱۸ اوت تصمیم گرفت آن را از سر بگیرد. تصمیم کابینه پس از آن اتخاذ شد که چندین سازمان حقوق بشری از دادگاه عالی درخواست کردند تا مقامات اسرائیلی را مجبور به بازگرداندن پوشش درمانی پناهجویان کند.

محدودکردن تعداد ورود مجاز پناهجویان اوکراینی به اسرائیل همچنان محل اختلاف است. کابینه همچنین ورود گردشگران اوکراینی که مقامات مظنونند که آن‌ها قصد دارند بدون درخواست پناهندگی، به صورت غیرقانونی در اسرائیل مانده و مشغول کار شوند را ممنوع کرده است.

در یک سخنرانی هفتگی ماه آگوست، زلنسکی پس از دریافت گزارشی درباره نحوه رفتار با اتباع اوکراینی در خارج از کشور گفت که «حقوق شهروندان اوکراینی باید تضمین شود». زلنسکی به اسرائیل اشاره‌ای نکرد، اما یوگن کورنیچوک، سفیر اوکراین در اسرائیل در بیانیه‌ای به صراحت اعلام کرد که پیام زلنسکی متوجه اسرائیل بود.

همچنین در روز چهارشنبه، روسیه اعلام کرد که یک قرارداد همکاری در زمینه سینما با اسرائیل امضا کرده است که برانگیخته‌شدن خشم اوکراینی‌ها شد. در عکسی که منتشر شد، الکساندر بن زوی، سفیر اسرائیل در روسیه در کنار اولگا لیوبیموا، وزیر فرهنگ روسیه که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد، دیده می‌شود.

شبکه تلویزیونی عمومی اسرائیل روز در پنجشنبه به نقل از سفارت اوکراین در اسرائیل پاسخ داد: «در حالی که جامعه بین‌المللی روسیه را منزوی می‌کند تا ثابت کند اقداماتش برای غرب غیرقابل‌قبول است، به نظر می‌رسد که اسرائیل پلتفرم‌های بیشتری را برای انتشار ایده‌های مسموم مسکو ارائه می‌دهد».

پدافند هوایی و تحریم‌ها

کسننیا اسوِتلوا، عضو سابق کنست و یکی از اعضای ارشد غیرمقیم شورای آتلانتیک به المانیتور گفت که کمک نظامی به اوکراین و مسئله تحریم‌نکردن روسیه بخش بزرگی از شکاف بین نتانیاهو و زلنسکی است. کیف انتظار داشت که اسرائیل درک درستی از وضعیت ناامیدکننده اوکراین نشان دهد و سیستم‌های دفاع هوایی در اختیار آن قرار دهد. این اتفاق نیفتاد. اسرائیل همچنین به تحریم‌ها علیه مسکو نپیوست.

اسوتلوا در ادامه اظهار داشت: «از نظر اوکراینی‌ها، اسرائیل در واقع خود را از غرب متمایز کرده است. این شکاف بین انتظارات اوکراینی از اسرائیل و واقعیت ماجرا، همچنان باعث تنش شدید در روابط طرفین خواهد شد».

یائیر ناووت، روزنامه‌نگار و تحلیلگر روسیه وضعیت را مشابه می‌بیند. او به المانیتور گفت که گله‌مندی اوکراینی‌ها از این نشئت می‌گیرد که در حالی که تلاش‌هایی برای ترتیب‌دادن دیدار زلنسکی و نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل در جریان است، موضوع روسیه بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. ناووت گفت: «اسرائیل همزمان در حال امضای توافق‌نامه‌ای با دولت روسیه در زمینه همکاری در زمینه سینما است و این درست در روزی اتفاق می‌افتد که موشک بالستیک روسی مستقیماً به یک بازار شلوغ در شرق اوکراین اصابت می‌کند و ۱۷ نفر را می‌کشد».

ناووت افزود که امتناع عملی نتانیاهو از سفر به کیف، رهبری اوکراین را ناامید کرده است.