به گزارش اکوایران،  روسیه روز شنبه ادعا کرد که به شرایط خود برای بازگشت به قرارداد غلات دریای سیاه که در ماه ژوئیه از آن خارج شد، پایبند است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که روسیه به بانک کشاورزی دولتی خود -و نه یک شعبه بانک، آنطور که سازمان ملل پیشنهاد کرده- نیاز دارد تا دوباره به سیستم پرداخت بانکی بین المللی سوئیفت متصل شود. پسکوف گفت: «همه شرایط ما کاملاً شناخته شده است. آن‌ها نیازی به تفسیر ندارند و کاملا روشن هستند و همه‌شان کاملاً قابل دستیابی است. بنابراین روسیه موضع مسئولانه، روشن و منسجم خود را حفظ می کند که بارها توسط رئیس جمهور ابراز شده است».

قرارداد دریای سیاه با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل در ژوئیه 2022 امضا شد تا اوکراین بتواند علی‌رغم جنگ غلات را از طریق دریا صادر کند و به کاهش بحران جهانی غذا کمک کند.

این توافق با توافقی برای تسهیل صادرات غذا و کود خود روسیه همراه بود که مسکو مدعیست این توافق محقق نشده است. از زمان خروج از قرارداد غلات، روسیه بارها بنادر و فروشگاه‌های غلات اوکراین را بمباران کرده که باعث شد کی‌یف و غرب این کشور را به استفاده از غذا به عنوان سلاح متهم کنند.

بیان مجدد موضع مسکو،  پنج روز پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود دیدار و در مورد موضوع غلات گفتگو کرد.

به نظر می‌رسد روسیه از اظهارات اردوغان که در آن جلسه گفت اوکراین باید «رویکردهای خود را در گفتگوها بر سر احیای توافق» «نرم‌تر کند» و به جای اروپا، غلات بیشتری به آفریقا صادر کند، تشویق شده است. با این حال، اوکراین گفته که موضع خود را تغییر نخواهد داد و گروگان «باج گیری روسیه» نخواهد بود.

روسیه می‌گوید صادرات غلات و کود این کشور، اگرچه به‌طور خاص توسط غرب تحریم نشده است، اما در عمل با موانعی مواجه است، زیرا تحریم‌هایی که دسترسی به بندر، بیمه، لجستیک و پرداخت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند -از جمله حذف بانک کشاورزی راسلخوز بانک از سوئیفت.

اکنون افشا شده که سازمان ملل پیشنهاد کرده که یکی از شرکت‌های تابعه راسلخوز بانک مستقر در لوکزامبورگ می‌تواند فوراً به سوئیفت درخواست دهد تا ظرف 30 روز «به طور موثر دسترسی» را برای بانک فراهم کند.

با این حال پسکوف گفته «قراردادها می‌گویند که سوئیفت باید برای راسلخوزبانک باز باشد و نه برای شرکت تابعه آن. یعنی ما در مورد نیاز به بازگشت به اصول اولیه صحبت می‌کنیم، به توافقاتی که در ابتدا وجود داشت و به ما قول داده بود که محقق شود». او افزود: «رئیس جمهور به صراحت گفت که لحظه ای که آنها برآورده شوند، توافق بلافاصله از سر گرفته خواهد شد. اما نه برعکس».