به گزارش اکوایران، در پلاکارد نخست وزیر نارندرا مودی در افتتاحیه اجلاس سران گروه 20 در روز شنبه برای اشاره به کشور هند از عنوان «بهارات» یاد شد که گمانه‌زنی ها در مورد تغییر نام این کشور جنوب آسیا را افزایش داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در زبان‌های هندی از کشور هند با عناوینی جون بهارات، بهاراتا، هندوستان -نام‌های پیش از استعمار آن- نیز به طور عمومی و حتی به شکل رسمی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

با این حال، در شرایطی که دولت‌های این کشور به طور سنتی استفاده از هند در عناوینی مانند رئیس جمهور یا نخست وزیر هنگام برقراری ارتباط به زبان انگلیسی پایبند بوده‌اند، رئیس جمهور دروپادی مورمو در اوایل این هفته در یک دعوت شام برای پذیرایی از رهبران گروه 20 از خود به عنوان «رئیس‌جمهور بهارات» یاد کرد که جرقه‌ جنجالی‌ها در این کشور را در پی داشت.

در چنین شرایطی، در نشست سران جی‌بیست در روز شنبه در دهلی‌نو، مودی پشت میزی نشسته بود که روی آن «بهارات» نوشته شده بود و روی آرم جی بیست هر دو نام قرار داشت - "Bharat" به هندی و "India" به انگلیسی. در چنین پلاکاردهایی در گذشته از «هند» استفاده شده است.

مودی که به زبان هندی صحبت می‌کرد، زبانی که اکثریت مردم به آن صحبت می کنند، گفت: «بهارات از نمایندگان به عنوان رئیس گروه 20 استقبال می کند».

دهلی‌نو میزبان رهبران اقتصادهای بزرگ برای اجلاس سران در یک مرکز همایش جدید 300 میلیون دلاری به نام بهارات مانداپام است که در مقابل قلعه سنگی قرن شانزدهمی قرار دارد.

در حالی که برخی از حامیان نام بهارات می‌گویند «هند» از سوی استعمارگران بریتانیایی انتخاب شده است، مورخان می‌گویند این نام متعلق به قرن‌ها قبل از استعمار است.

رقبای مودی می گویند که این تغییر به دلیل ائتلاف جدید اپوزیسیون که در ماه ژوئیه توسط 28 حزب به نام هند یا ائتلاف فراگیر توسعه ملی هند تشکیل شده است، مجبور شده است تا در انتخابات پارلمانی سال آینده با حزب او مقابله کند.