به گزارش اکوایران، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل گفته که ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه در صورت شرکت در نشست گروه ۲۰ سال آینده در ریودوژانیرو، در برزیل دستگیر نخواهد شد.

به نوشته الجزیره، لولا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در دهلی‌نو گفت که پوتین به رویداد سال آینده دعوت خواهد شد. او افزود که خودش قصد دارد در نشست بریکس، بلوک کشورهای در حال توسعه که قرار است قبل از نشست ریو در روسیه برگزار شود، شرکت کند. لولا گفت: «معتقدم پوتین می‌تواند به راحتی به برزیل بیاید. چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که اگر من رئیس‌جمهور برزیل باشم و او به برزیل بیاید، به هیچ وجه دستگیر نخواهد شد».

این بیانیه پس از آن صادر شد که دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در ماه مارس با صدور حکم بازداشت پوتین، او را به جنایت جنگی ربودن غیرقانونی صدها کودک از اوکراین متهم کرد. روسیه دست داشتن نیروهایش در جنایات جنگی در اوکراین یا ربودن کودکان اوکراینی را رد کرده است.

پوتین بارها از شرکت در گردهمایی‌های بین‌المللی صرف‌نظر کرده و در گردهمایی گروه ۲۰ در دهلی‌نو حضور نداشت و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه خود را به این کشور فرستاد.

برزیل یکی از امضاکنندگان اساسنامه روم است که منجر به تأسیس دیوان کیفری بین‌المللی شد.

روز شنبه و در بیانیه اجماعی کشورهای گروه ۲۰، از محکومیت روسیه به خاطر حمله به اوکراین پرهیز شد، اما از همه کشورها خواست تا از زور برای تصرف سرزمین استفاده نکنند. این اجماع غافلگیرکننده بود زیرا گروه ۲۰ عمیقاً بر سر جنگ در اوکراین چنددستگی داشته و کشورهای غربی قبلاً برای محکومیت شدید روسیه در بیانیه رهبران فشار آورده بودند، در حالی که برخی دیگر خواستار تمرکز بر مسائل اقتصادی گسترده هستند.

در این بیانیه آمده است: «ما از همه کشورها می‌خواهیم که از اصول حقوق بین‌الملل از جمله تمامیت ارضی و حاکمیت، حقوق بشردوستانه بین‌المللی و سیستم چندجانبه‌گرایی که از صلح و ثبات محافظت می‌کند، حمایت کنند. ما از همه ابتکارات مرتبط و سازنده که از صلح جامع، عادلانه و بادوام در اوکراین حمایت می‌کنند، استقبال می‌کنیم».

این بیانیه می‌افزاید: «استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای غیرقابل‌قبول است».