به گزارش اکوایران، رسانه‌ها روز سه‌شنبه گزارش دادند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به همراه مقامات دولتی پیونگ یانگ وارد روسیه شده است. در بحبوحه هشدارهای واشنگتن به هرگونه معامله تسلیحاتی بین دو کشور، کرملین اعلام که کرد که قرار است رهبران دو کشور گفت‌وگوی مفصلی با هم داشته باشند.

به نوشته رویترز، رسانه دولتی کره شمالی در روز سه شنبه گزارش داد که کیم روز یکشنبه با قطار شخصی خود پیونگ یانگ را به مقصد روسیه ترک کرد؛ مقامات ارشد صنعت تسلیحات و نظامی و وزیر امور خارجه نیز او را همراهی کردند.

خبرگزاری کیودو ژاپن در روز سه شنبه به نقل از یک منبع رسمی روس گزارش داد که قطار حامل کیم به ایستگاه خاسان روسیه رسیده است. سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی نیز گفت که معتقد است کیم اوایل سه شنبه وارد روسیه شده است.

کیم معمولا به خارج از کشور سفر نمی کند. در طول ۱۲ سالی که در قدرت بوده است، تنها هفت سفر خارج از کشورش انجام داده و تنها دو بار از مرز شبه‌جزیره کره خارج شده است. چهار مورد از این سفرها به متحد سیاسی اصلی کره شمالی، یعنی چین بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «این یک دیدار همه‌جانبه خواهد بود. مذاکراتی بین دو هیئت انجام خواهد شد و پس از آن و در صورت لزوم، رهبران به صورت تک به تک گفت‌وگو خواهند کرد».

مقامات آمریکایی که قبلا از این دیدار خبر داده بودند، گفتند که مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و کره شمالی در حال پیشرفت بوده و کیم و پوتین احتمالا در مورد ارائه سلاح به روسیه برای جنگ اوکراین گفتگو خواهند کرد.

20230912_095320

خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد پوتین در روز دوشنبه وارد ولادی وستوک شد. او قرار است در نشست عمومی مجمع اقتصاد شرق که تا چهارشنبه ادامه دارد، شرکت کند. پسکوف گفت که دیدار او با کیم پس از این مجمع برگزار خواهد شد و به گفته خبرگزاری‌های روسیه، هیچ کنفرانس خبری از سوی رهبران برنامه ریزی نشده است.

پیونگ یانگ و مسکو ارسال تسلیحات کره شمالی به روسیه را رد کرده‌اند. اما واشنگتن و متحدانش نسبت به نشانه‌های اخیر همکاری نظامی نزدیک بین روسیه و کره شمالی ابراز نگرانی کرده‌اند. این دومین دیدار کیم با پوتین پس از دیدار آنها در سال ۲۰۱۹ است.

به گزارش خبرگزاری‌های روسی، پسکوف گفت که منافع ملی روسیه سیاست‌های آن را دیکته می کند. پسکوف گفت: «همانطور که می‌دانید، در روابط خود با همسایگانمان از جمله کره شمالی، منافع دو کشور برای ما مهم است و نه هشدارهای واشنگتن».

یک تحلیل‌گر به رویترز گفته که هیئت کره شمالی شامل اعضای برجسته این حزب است که صنایع دفاعی و امور نظامی را اداره می‌کنند؛ از جمله جو چون ریونگ، مدیر بخش صنعت مهمات که نشان می‌دهد این دیدار بر همکاری در صنعت دفاعی متمرکز خواهد بود.

مایکل مدن، کارشناس کره شمالی در مرکز استیمسون گفت: «حضور جو چون ریونگ نشان می‌دهد که کره شمالی و روسیه نوعی قرارداد برای خرید مهمات منعقد خواهند کرد».

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، چانگ هو جین، سفیر سابق در روسیه، گفت که به نفع مسکو است که جایگاه بین المللی خود را پس از درگیری اوکراین در نظر بگیرد و به یاد داشته باشد که به شکل گیری رژیم فعلی منع اشاعه کمک کرده است. او خاطرنشان کرد: «همکاری نظامی دو کشور ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت است».

روز دوشنبه، واشنگتن بر هشدارهای خود به پیونگ یانگ مبنی بر عدم فروش تسلیحات به روسیه را که می تواند در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گیرد، تأکید کرد و از آن خواست که به وعده خود مبنی بر عدم ارائه یا فروش سلاح به روسیه پایبند باشد. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هرگونه انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که هرگونه معامله تسلیحاتی با کره شمالی را ممنوع می کند. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «البته، ما تحریم‌های خود را به شدت علیه نهادهایی که از تلاش‌های جنگی روسیه حمایت مالی می‌کنند، اجرا کرده‌ایم و در اعمال تحریم‌های جدید تردید نخواهیم کرد.»

کره شمالی یکی از معدود کشورهایی است که از زمان حمله روسیه به اوکراین آشکارا از مسکو حمایت کرده است. پوتین در هفته گذشته متعهد شد که «روابط دوجانبه را گسترش دهد».