به گزارش اکوایران، به گفته افراد مطلع، ایالات متحده و ایران قرار است زندانیان خود را در هفته آینده، از روز دوشنبه، طبق توافقی که به عنوان اولین گام به سوی گفتگوهای تازه درباره برنامه هسته‌ای این کشور تلقی می‌شود، مبادله کنند.

بنابر گزارش بلومبرگ، این افراد که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که تاریخ دقیق مبادله هنوز تعیین نشده است، اما احتمالاً در 18 سپتامبر، یک روز قبل از برگزاری نشست سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک خواهد بود.

این توافق که شامل مجوز آمریکا برای دسترسی ایران به 6 میلیارد دلار وجوه مسدود شده در کره جنوبی است، جو بایدن را در معرض انتقادات شدید قرار داد؛ که او با این کار گروگان گیری بیشتر را تشویق می‌کند و اینکه نباید هیچ گونه معامله‌ای با حکومت ایران انجام داد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «همان‌طور که از ابتدا گفته‌ایم، آنچه در اینجا دنبال می‌کنیم، ترتیبی است که به موجب آن آزادی پنج آمریکایی را که به ناحق بازداشت شده‌اند، تضمین ‌کنیم. این یک فرآیند حساس و در جریان است. در حالی که این یک گام در این روند است، در این هفته هیچ فردی از بازداشت ایالات متحده آزاد نشده و یا نخواهد شد.»

دولت بایدن ادعای ایران مبنی بر اینکه هیچ محدودیتی برای استفاده از 6 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت -که به عنوان بخشی از مبادله زندانیان آزاد می‌شود- وجود نخواهد داشت را رد کرده و تاکید کرده است که ایران مجاز خواهد بود از این بودجه صرفاً برای اهداف بشردوستانه استفاده کند.

به عنوان بخشی از توافق معلق مبادله پنج آمریکایی تحت بازداشت ایران با پنج ایرانی در بازداشت آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه از معافیتی خبر داد که به بانک‌های آلمان، ایرلند، قطر، کره جنوبی و سوئیس اطمینان می‌دهد که می‌توانند 6 میلیارد دلار از کره جنوبی را بدون ترس از نقض تحریم‌های آمریکا انتقال دهند.

مقامات دولت آمریکا همچین انتقادات از این توافق را رد کرده‌اند. یکی از افراد آشنا به این موضوع گفت که این 6 میلیارد دلار درآمدی بود که ایران در دولت ترامپ به دست آورد، زمانی که ایالات متحده معافیت‌هایی را به کشورهایی از جمله چین، هند، ژاپن و ترکیه و سایر کشورها اعطا کرد تا به خرید نفت ایران بدون جریمه ادامه دهند.

ایالات متحده امیدوار است که مبادله زندانیان راه را برای دیپلماسی گسترده‌تر با هدف اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران باز کند. ایالات متحده اذعان کرده است که بازگرداندن توافق هسته‌ای 2015 که محدودیت‌هایی را برای غنی‌سازی اورانیوم تهران وضع می‌کرد، از نظر سیاسی امکان‌پذیر نخواهد بود.