به گزارش اکوایران، بریتانیا، ایالات متحده، فرانسه و آلمان به آژانس هسته‌ای سازمان ملل گفتند که ایران باید سوالات باقی مانده در مورد برنامه هسته‌ای خود را روشن کند وگرنه با اقدامات بیشتر مواجه خواهد شد.

با این حال، چهار کشور گفتند که قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها در صورتی ضروری خواهد بود که ایرانی‌ها به چنین اقدامی پایبند نباشند.

بنابر گزارش تایمز اسرائیل، این چهار کشور روز چهارشنبه در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین برگزار می‌شود، گفتند: «ایران نمی‌تواند به برآورده نکردن تعهدات قانونی پادمانی خود ادامه دهد. ما از ایران می‌خواهیم که بدون تأخیر برای شفاف‌سازی و حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند.»

از جمله موضوعات مورد بحث، نصب مجدد دوربین‌های نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است- که تهران از سایت‌های هسته‌ای شناخته شده خود حذف کرده بود- و همچنین توضیح در مورد وجود ذرات اورانیوم غنی شده در ایران تا حد نزدیک به درجه تسلیحاتی است.

در این بیانیه آمده است: «اگر ایران اقدامات ضروری و فوری را اجرایی نکند... شورا باید برای انجام اقدامات بیشتر... برای پاسخگو کردن ایران در آینده، از جمله امکان صدور قطعنامه، آماده باشد».

33UW3NG-highres-e1694444026844-6

این گروه چهارجانبه خاطرنشان کرد که بیش از چهار سال از کشف مواد هسته‌ای اعلام نشده در اماکن اعلام نشده در ایران می‌گذرد و در نوامبر 2022 آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت که «ضروری و فوری» است که ایران این موضوعات را روشن کند.

این کشورها گفتند که ایران باید «بدون تاخیر بیشتر، اطلاعات فنی معتبر» در مورد مواد هسته‌ای و تجهیزات آلوده یافت شده در سایت‌های تورقوزآباد و ورامین ارائه دهد.

در بیانیه آمده است که بدون چنین توضیحاتی، آژانس نمی‌تواند تضمین دهد که برنامه هسته‌ای ایران «منحصراً صلح‌آمیز است».

در این بیانیه آمده است: «ایران بر امتناع تعمدی خود از تعامل جدی با آژانس پافشاری می‌کند».

روز دوشنبه، رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون نام بردن از کشور خاصی، از «کاهش علاقه» کشورهای عضو آژانس به برنامه هسته‌ای ایران ابراز تاسف کرد.

این اظهارات در پی کاهش تنش بین ایران و ایالات متحده انجام شد، که ماه گذشته خبر مبادله قریب‌الوقوع زندانیان را اعلام کردند.

گروسی در آن زمان تاکید کرد: «ما آگاه هستیم که یک نوع فرآیند دوجانبه وجود دارد. ما از سوی ایالات متحده در این مورد مطلع شده‌ایم. اما وقتی نوبت به مسئله هسته‌ای می‌رسد، معلوم نیست دقیقاً چه چیزی در حال بحث است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارش محرمانه‌ای که خبرگزاری فرانسه به آن دسترسی پیدا کرده، گفت که ایران در چندین موضوع هسته‌ای باقیمانده «هیچ پیشرفتی» نداشته است.