به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت که همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران رضایت‌بخش نیست.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، گروسی در یک کنفرانس خبری در توکیو گفت: «همکاری آژانس با ایران ادامه دارد، اما نه در سطحی که من می‌خواهم باشد». وی افزود: من این را به همتایان ایرانی خود گفته ام.

کنفرانس خبری در باشگاه ملی مطبوعات ژاپن برگزار شد و بسیاری از خبرنگاران به صورت آنلاین به آن پیوستند. سوال به زبان ژاپنی پرسیده شد.

گروسی وضعیت توافق هسته‌ای منجمد شده ایران را «دشوار» خواند.رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «وضعیت دشوار است... تلاش‌های برجام در حال حاضر متوقف شده است... بنابراین چیز زیادی به آنجا در جریان نیست».

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یادآوری سفر ماه مارس خود به ایران، گفت که دو طرف «تعدادی مسئله در حالت معلق» دارند. او گفت که با همتایان ایرانی خود بر سر «بیانیه مشترک و برخی فعالیت‌هایی که باید انجام دهیم» به توافق رسیده است.

گروسی در پاسخ به سوالی گفت: «و اجرای این توافق بسیار کند بوده است. بنابراین، من دارم سعی می‌کنم کارها را تسریع کنم تا از بالاگرفتن مجدد تنش در آن بخش از جهان جلوگیری کنم.»

گروسی در ماه مارس از پایتخت ایران بازدید کرد تا مسائلی را که همکاری بین دو طرف و تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 را مختل کرده است، حل کند.

در جریان این سفر که به شدت درباره آن تبلیغ شد، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کردند که همکاری‌ها را افزایش دهند و موضوعات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله گزارش‌هایی درباره غنی‌سازی اورانیوم نزدیک به 84 درصد را روشن کنند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این سفر با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار کرد. در این دیدار به نقل از گروسی، «بدخواهان» مخالف همکاری دوجانبه بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران هستند، بدون اینکه به جزئیات اشاره کند.

محمد جمشیدی، معاون رئیس‌جمهور ایران در پستی توئیتری پس از دیدارشان گفت: «گروسی از دستور کار مشترکی که برای هموار کردن راه همکاری به دست آمده ابراز خرسندی کرد.»