به گزارش اکوایران، بر اساس برخی اسناد منتشرشده، کمک‌های نظامی و تجهیزاتی ایالات متحده به تایوان در این هفته به ۴۸۰ میلیون دلار در قالب کمک‌های مالی که می‌تواند مستقیماً در ایالات متحده هزینه شده یا از موجودی انبارهای ایالات متحده برداشت شود، افزایش یافت.

به نوشته بلومبرگ، وزارت امور خارجه در ۱۱ سپتامبر به قانونگذاران اطلاع داد که دولت ۵۵ میلیون دلار دیگر به مبلغ «تأمین مالی نظامی خارجی» یا FMF تایوان بیافزاید. این پول از بودجه‌ای که برای کشور مصر در نظر گرفته شده بود، منتقل می‌شود. این به علاوه ۸۰ میلیون دلاری است که دولت در ۳۱ آگوست به کنگره اطلاع داد.

ایالات متحده قبلاً اجازه داده بود که این مکانیسم تأمین مالی فقط توسط متحدان اصلی آن، مانند اسرائیل و مصر استفاده شود. مدت‌هاست که چین از فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان، شکایت کرده است.

در اواخر ماه ژوئن، کاخ سفید بدون ارائه جزئیات، اولین برداشت ۳۴۵ میلیون دلاری تجهیزات و تسلیحات از موجودی انبارهای خود برای تایوان را اعلام کرد. اسناد وزارت امور خارجه حاکی از آن است که این کمک‌های مالی می‌تواند برای خرید تجهیزات مختلف از سیستم‌های دفاع هوایی و ساحلی، توپخانه موشکی، سیستم دفاع هوایی و ضدموشکی آمریکا، سیستم‌های ضد پهپاد و تجهیزات و تسلیحات سبک سربازان استفاده شود.

این بودجه در لایحه سیاست دفاعی امسال برای تایوان توسط کنگره تصویب شد که اجازه می‌دهد تا ۲۰۲۷، سالانه ۲ میلیارد دلار برای این جزیره اختصاص یابد. با این حال، برخی از قانونگذاران از مقدار تخصیص‌یافته ناراضی هستند.

راجر ویکر، سناتور ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم دولت بایدن برای تأمین ۵۵ میلیون دلار کمک مالی نظامی خارجی به تایوان در مقایسه با نیازهای عظیم تایوان برای دفاع از خود و منافع ملی ایالات متحده در حمایت از تایپه، ناچیز است».

کمیته نیروهای مسلح کنگره نیز در ۱۹ سپتامبر جلسه‌ای را در مورد همکاری دفاعی با تایوان با حضور شاهدانی از پنتاگون و وزارت خارجه برگزار خواهد کرد.