به گزارش اکوایران، بر اساس اطلاعات ارتش اوکراین، رمضان قدیروف، جنگ‌سالار چچنی و متحد نزدیک پوتین، با بیماری سختی دست‌وپنجه نرم می‌کند. گزارش‌های تأییدنشده ادعا می‌کنند که او در کما به سر برده و متخصصین کلیه از مسکو به پایتخت چچن منتقل شده‌اند تا او را درمان کنند.

به نوشته دِیلی مِیل، آندری یوسف، سخنگوی اطلاعات نظامی GUR گفت: «در واقع، اطلاعاتی وجود دارد که این جنایتکار جنگی در وضعیت وخیمی قرار دارد. ما تأیید می‌کنیم که او بیماری او عود کرده و چند روزی است که در شرایط بحرانی به سر می‌برد».

در اوایل سال جاری ادعاهایی مبنی بر مشکلات سلامتی قدیروف وجود داشت و ناظران متوجه افزایش سریع وزن و ورم صورت او شدند. جدیدترین ویدئویی که چهار روز پیش منتشر شد، او را با اطرافیان و پسر یکی از دوستانش نشان می‌داد. وضعیت سلامتی قدیروف ۴۶ساله که ده‌ها هزار سرباز را به جنگ پوتین در اوکراین فرستاده است، موضوع گمانه‌زنی‌های عمیقی در روسیه شده که بیماری او لاعلاج است.

20230917_100012

اعتقاد بر این است که او بیماری کلیوی جدی دارد.

در یکی از ملاقات‌هایی که با پوتین در اوایل سال جاری داشت، او نفس‌نفس‌زنان، متورم و لرزان به نظر می‌رسید و در حین گزارش‌دادن به پوتین، به طرز عجیبی از روی نوشته‌ای با فونت بزرگ می‌خواند.

این هفته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه قدیروف مدعی شد که پزشک سابقش که وزیر بهداشت و معاون نخست‌وزیر نیز بود، او را مسموم کرده و باعث مشکلات سلامتی او شده است. الخان سلیمانوف ۴۹ساله از سمت‌های رسمی خود برکنار شد و بیش از یک سال است که دیده نشده است. یک روایت این است که او به دستور قدیروف «زنده‌به‌گور شده» اما منابع چچنی مرگ او را تکذیب کرده و ادعا کردند که او اکنون در آذربایجان زندگی می‌کند. با وجود این، یک سال است که هیچ‌کس او را ندیده است.

در ماه مارس و پس از موجی از گمانه‌زنی‌ها، قدیروف ادعا کرد که «سالم و پرانرژی» بوده و به طور منظم توسط پزشکان معاینه می‌شود. در همان ماه، پوتین در اقدامی غیرمعمولی، پسر بزرگ قدیروف را برای یک ملاقات فردی در کرملین احضار کرد.

رمضان قدیروف رهبری منطقه را از پدر ترور شده خود به ارث برده است.

در اوایل ژوئن و در میان پیچ‌وتاب دیگری از شایعات در مورد سلامتی قدیروف، او در پستی گفت که فیلمی را ضبط کرده تا ثابت کند، نمرده است. او اذعان کرد: «من هنوز زنده‌ام. به هر حال، نمی‌خواهم یک زندگی طولانی داشته باشم. من یک زندگی کوتاه اما شایسته را سپری خواهم کرد». تومسو عبدالرحمانوف، سیاستمدار اپوزیسیون چچنی تبعیدشده در آن زمان گفت: «کلیه‌های او کاملاً از کار افتاده و دیالیز نیز کمکی نمی‌کند». با این حال و از آن زمان، ظاهراً او کمی سالم‌تر به نظر می‌رسد.

قدیروف ژنرال گارد ملی پوتین و پدر حداقل ۱۴ فرزند است.

20230917_100014