به گزارش اکوایران، شب گذشته رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از لغو مجوز سفر چند تن از بازرسان این آژانس از سوی ایران خبر داد.

گروسی ضمن انتقاد از این اقدام تهران گفت: «این بازرسان از مجرب‌ترین کارشناسان آژانس با دانش خاص در فناوری غنی‌سازی هستند. با تصمیم امروز، ایران عملاً حدود یک سوم از باتجربه‌ترین بازرسان آژانس را که برای ایران تعیین شده بودند، حذف کرد».

در همین خبرگزاری فارس ادعا کرده که به جزییات جدیدی در این مورد دست یافته، از جمله این‌که تعداد بازرسانی که گروسی به آنها اشاره کرده هشت نفر بوده و دارای ملیت‌های فرانسوی و آلمانی هستند. براساس تصمیم ایران این هشت نفر که دارای روادید چند بار سفر به ایران بودند و هر لحظه می‌توانستند برای انجام بازرسی‌های معمول آژانس به ایران بیایند، از این پس لغو انتصاب De-designation شده و دیگر نمی‌توانند به ایران سفر و اقدام به بازرسی کنند. در واقع به نوعی مجوز فعالیت آنها لغو شده است.براساس گزارش فارس، این تصمیم که پیش از این هم ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی به آن اشاره کرده بود، روز جمعه ۲۴ شهریور ماه در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شده است.

آنگونه که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز شب گذشته (شنبه ۲۵ شهریور ماه) در واکنش به بیانیه گروسی اعلام کرد: اقدام اخیر ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس ( INFCIRC 214) صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشورهای غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کرده و اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود را به دور از فشارهای سیاسی انجام دهند. 

به نوشته رویترز، این اقدام ایران پاسخی به درخواست هفته گذشته آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران برای همکاری فوری با آژانس در مورد موضوعاتی از جمله توضیح درباره آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده است.