به گزارش اکوایران، به رغم آن‌که دولت بایدن از ابتدای بر سر کار آمدن، در ارتباط با روابط با تهران احیای برجام را در دستور کار خود قرار داده، یک روزنامه ادعا کرده که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد یک مقام ارشد کاخ سفید که در حال حاضر دیپلماسی آمریکا با ایران رهبری می کند، از احیای برجام ابراز نگرانی کرده و طرح بسیار مورد بحث ایالات متحده را ترسیم می‌کند‌.

روزنامه تهران تایمز در گزارشی مدعی شده، برت مک گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، در نوار صوتی به دست آمده توسط این روزنامه گفته که بعید است برجام احیا شود.

به نوشته تهران‌تایمز، مک گورک که اخیراً پس از این‌که رابرت مالی، نماینده سابق ایالات متحده در امور ایران در ماه آوریل به مرخصی بدون حقوق فرستاده شد، در مذاکرات با ایران جانشین وی شده، در دور اخیر مذاکرات در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، تلاش کرده تا طرف ایرانی را متقاعد کند که برکناری مالی به نفع مذاکرات با ایران است.

با این حال، اطلاعات به دست آمده توسط تهران تایمز نشان می‌دهد که خود مک‌گورک مطمئن نبوده که مذاکرات هسته ای با ایران ارزش تلاش کردن را داشته باشد.

به ادعای تهران‌تایمز، در این فایل صوتی مک‌گورک گفته: «ما با اسرائیلی‌ها در مورد بازگشت به برجام به همان شکلی که هست یا دستیابی به یک توافق قوی‌تر از قبل، اختلاف نظر داشتیم. با این حال، ما فقط در مورد آنچه ممکن است اختلاف نظر داریم، اما من به طور فزاینده‌ای دارم فکر می‌کنم به هر حال احتمال بازگشت ما به برجام کاهش می‌یابد»

مک گورک سپس به ادعای این روزنامه مولفه‌های پلن بی ایالات متحده در قبال ایران را فاش می کند که شامل تحریم‌ها، انزوای دیپلماتیک، نیروی نظامی و خرابکاری است. مک گورک گفت: «بنابراین، در هر صورت، ما در راستای یک نوع پلن بی قرار خواهیم گرفت که به معنای استفاده از  گزینه‌هایی چون انزوای دیپلماتیک، تحریم‌ها، نیروی نظامی و خرابکاری است».

با این حال، به نوشته تهران‌تایمز، به نظر می‌رسد که ایالات متحده در هفته‌های اخیر با ناکام ماندن پلن بی خود به سمت نوعی تنش زدایی با ایران متمایل شده است، همانطور که توافق مبادله زندانیان این مسئله را نشان می‌دهد. در واقع، رویکرد جدید آمریکا در قبال ایران در چارچوب مفهوم پلن سب توسط برخی از محافل اتاق فکر تدوین شده است. این مفهوم حول محور اقداماتی است که هدف آنها مهار وضعیت به جای حل اساسی آن است.