به گزارش اکوایران، ایلان ماسک که اخیراً مقامات اوکراینی از او به دلیل کمک‌نکردن به حمله به ناوگان دریای سیاه روسیه انتقاد کرده‌اند، موفقیت ضدحمله اوکراین را مورد تمسخر قرار داد.

به گزارش بیزینس اینسایدر، ماسک در پستی در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) نوشت: «این همه مرگ در برابر دستاوردی ناچیز». ماسک این توییت را در واکنش به رشته‌توییت دیوید ساکس، سرمایه‌گذار آمریکایی نوشت. اولین‌بار ساکس در ۱۹ ژوئن این رشته‌توییت را آغاز کرد و نوشت که ضدحمله اوکراین «در دستیابی به هیچ یک از اهداف اعلام‌شده اولیه خود»، یعنی پس گرفتن اراضی اشغال‌شده توسط روسیه و آغاز مذاکرات صلح، شکست خورده است.

ساکس به طور مکرر رشته‌توییت خود را با مقالاتی در این زمینه به روز می‌کند. به نظر می‌رسد پستی که ماسک در ۱۷ سپتامبر به آن واکنش نشان داد، نقشه‌ای از اوکراین بود چه چنین عنوانی داشت: «به‌روزرسانی: «دستاوردهای ارضی اوکراین در این ضدحمله [که با رنگ آبی مشخص شده است] آن‌قدر کم است که به سختی می‌توان آن را روی نقشه دید».

ماسک، به نوبه خود بارها در موضوع جنگ اوکراین اظهار نظر کرده است. در اکتبر ۲۰۲۲، ماسک یک طرح صلح پیشنهادی را در ایکس به اشتراک گذاشت. این طرح شامل به رسمیت‌شناختن الحاق کریمه به روسیه توسط اوکراین و «بی‌طرف‌ماندن» کیف با عدم پیوستن به ناتو بود.

ایده ماسک با محکومیت گسترده مقامات اوکراینی در آن زمان مواجه شد، به طوری که آندری ملنیک، یک دیپلمات اوکراینی به میلیاردر گفت: «گمشو»! آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر امور داخلی اوکراین گفت که مواضع جانبدارانه ماسک از روسیه این‌گونه می‌نماید که روس‌ها حساب شبکه اجتماعی او را هک کرده‌اند.

در بخشی از زندگی‌نامه ایلان ماسک توسط والتر ایزاکسون آمده که این میلیارد با قطع‌کردن دسترسی اینترنت استارلینک در محدوده شبه‌جزیره کریمه، مانع از حمله اوکراین به کشتی‌های نیروی دریایی روسیه در سال گذشته شد.

به گفته شورای روابط خارجی، اوکراین در ژوئن ضدحمله خود علیه روسیه را آغاز کرد. یان کالبرگ، تحلیلگر جنگ در مرکز تحلیل سیاست اروپا در ماه گذشته گفت که ضدحمله پیشرفت فزاینده و قابل‌توجهی داشته است.