به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که قصد دارد در روزهای آینده و در دیدار با جو بایدن به موضوع ایران بپردازد. به گفته دفتر مطبوعاتی کابینه، او این اظهارات را پیش از عزیمت به ایالات متحده بیان کرد.

دستور کار ضدایرانی

به نوشته ایران‌فرانت‌پِیج، نخست‌وزیر اسرائیل هنگام سوارشدن به هواپیما گفت: «من به مجمع عمومی سازمان ملل می‌روم و در آنجا نماینده اسرائیل در برابر ملت‌های جهان خواهم بود. من همچنین با بسیاری از رهبران جهان، به ویژه رئیس‌جمهور بایدن، ملاقات خواهم کرد و قبل از هر چیزی، با آن‌ها درباره ایران و گسترش دایره صلح گفت‌وگو خواهم کرد».

او با تکرار ادعای همیشگی خود مبنی بر خطرناک‌بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: «ما با تهدید ایران مقابله خواهیم کرد. من امروز تهدیدهای یکی از مقامات  ایران را شنیدم. پیشنهاد می‌کنم ما را تهدید نکند. او و ایران بدانند که ما به هر حمله‌ای به اسرائیل با قدرت پاسخ خواهیم داد».

تهران بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ایش کاملاً صلح‌آمیز است و جمهوری اسلامی هیچ قصدی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای ندارد. سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیراً با تمسخر تهدیدات اسرائیل مبنی بر ترور شخصیت‌های ایرانی، گفت: «ایران تمامی راهبردها و سیاست‌های مخرب و خصمانه دشمنان را از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شکست داده است». سرلشکر سلامی این سخنان را در واکنش به دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی موساد رژیم اسرائیل که تهدید به هدف قراردادن چهره‌های بلندپایه ایرانی کرد، گفت.

متحدین ایران در اسرائیل

همچنین میدل‌ایست آی گزارش داد که نتانیاهو  در فرودگاه تل‌آویو مدعی شد که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌های معترض به سیاست‌های کابینه او، متحدین ایران هستند. نخست‌وزیر اسرائیل همچنین معترضان علیه کابینه خود را به «اتحاد با سازمان آزادیبخش فلسطین» متهم کرد.

اعتراضات اسرائیل

در حالی که رهبر کابینه  راست‌گرای اسرائیل از فرودگاه بین‌المللی بن گوریون تل‌آویو خارج می‌شد، صدها معترض شعار می‌دادند: «برو و برنگرد». معترضان قول داده‌اند نتانیاهو را به هر کجا که در سفرهای خارجی خود می‌رود، دنبال کنند. رهبر اسرائیل در اظهاراتی به خبرنگاران گفت که معترضان به جای اینکه صرفاً به کابینه او معترض باشند، علیه کلیت اسرائیل هستند.

او گفت: «هر کسی که تظاهرات را سازماندهی می‌کند با پول زیادی این کار را انجام می‌دهد. آن‌ها این کار را به گونه‌ای انجام داده‌اند که مسدودکردن جاده‌ها برایشان راحت است، امتناع (از خدمت در ارتش و نیروهای ذخیره) یک کار راحت است. آن‌ها اسرائیل را در برابر جهان بدنام کردند. ما شاهد افرادی هستیم که با سازمان آزادیبخش فلسطین، ایران و سایرین همسو هستند. دیگر هیچ چیز مرا شگفت‌زده نمی‌کند».

انتظار می‌رود نتانیاهو برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با جو بایدن به نیویورک سفر کند. تظاهرات بیشتر در این شهر نیز برنامه‌ریزی شده است. رهبران اپوزیسیون اسرائیل از نتانیاهو به دلیل انتقاد از اعتراضات در آمریکا و اسرائیل و مقایسه آن‌ها با دشمنان این کشور انتقاد کرده‌اند.

واکنش مخالفان

یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون گفت: «هیچ شخصی در ماه‌های اخیر بیش از نتانیاهو وجهه ما در جهان را از بین نبرده است». او افزود: «هیچ چیز به اندازه «کودتای» کابینه او به ایرانیان کمک نمی‌کند. اتهامات او بیشتر گواه بر اختلال جدی در قضاوت و درکش از واقعیت است».

بنی گانتز، یکی دیگر از رهبران مخالف و ژنرال بازنشسته اسرائیل گفت که نتانیاهو به اسرائیل «خسارت عظیمی» وارد می‌کند. گانتز در بیانیه‌ای گفت: «سخنان نتانیاهو که معترضان در ایالات متحده را به تبانی با دشمنان ما متهم می‌کند، جدی و شایسته محکومیت است».

از زمانی که برای اولین‌بار در ماه ژانویه، اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو مطرح شد، باعث انشقاقی در میان تشکیلات سیاسی اسرائیل تقسیم شد و اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت. مخالفان اصلاحات بیم آن دارند که این تغییرات ممکن است با حذف نظارت قضایی بر تصمیمات اتخاذشده توسط کابینه و وزرا، به استبداد منجر شود.