به گزارش اکوایران، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت در تلاش برای لغو مجوز تهران در مورد «تعداد قابل توجهی» از بازرسان آژانس خواسته تا با رئیس‌جمهور ایران، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رافائل گروسی تاکید کرد که حذف بسیاری از دوربین‌های آژانس و سیستم‌های نظارت الکترونیکی نصب‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی دولت ایران، تضمین‌ درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای این کشور را غیرممکن می‌کند.

گروسی گفت که به ابراهیم رئیسی نامه نوشته و به او گفته که ملاقات در مورد هدف قرار دادن بازرسان از جمله «برخی از بهترین و با تجربه ترین‌ها» توسط تهران «بسیار مهم» است.

گروسی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «من منتظر پاسخ هستم.»

مدیرکل آژانس همچنین از ایران خواست در تصمیم خود برای ممانعت از دسترسی بازرسان ارشد سازمان ملل تجدید نظر کند و به خبرگزاری فرانسه گفت که عدم همکاری عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.

سازمان بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرده بود که ایران روادید برخی از بازرسان آژانس را لغو کرده است، حرکتی که تهران آن را تلافی «سوء‌استفاده‌های سیاسی» از طرف ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا می‌خواند.

رافائل گروسی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: « ما باید از آن‌ها بخواهیم در تصمیم خود تجدید نظر کنند. اگر آن‌ها با آژانس همکاری نکنند به آنچه می‌خواهند نمی‌رسند. تضمین‌هایی که می‌خواهند، تاییدیه‌ای که می‌خواهند، تایید جامعه بین‌المللی.»