به گزارش اکوایران، در حاشیه هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، ماجد الانصاری، مشاور معاون نخست‌وزیر قطر با شبکه فرانس۲۴ در مورد مبادله زندانیان ایران و آمریکا که با میانجیگری قطر انجام شد و روند دستیابی به این توافق و احتمال احیای مذاکرات هسته‌ای ایران گفتگو کرد.

الانصاری در پاسخ به سوالی درباره توافق مبادله زندانیان این هفته ایران و آمریکا که پس از ماه‌ها مذاکره و با میانجیگری قطر انجام شد، توضیح داد که مذاکرات «حدود دو سال پیش» آغاز شد و «بسیار دشوار» بود و «شامل جلسات زیادی» بین دو طرف شد. او افزود: «یکی از چالش‌های اصلی «اعتمادسازی» بین تهران و واشنگتن به منظور دستیابی به توافق بود».

او در مورد جنبه مالی این توافق و آزادسازی 6 میلیارد دلاری که ایران اکنون می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، توضیح داد که «این پول فقط برای مصارف بشردوستانه قابل خرج است» و تأکید کرد که تضمین‌هایی برای اطمینان‌یافتن از این امر وجود دارد.

الانصاری گفت که این توافق «باید به عنوان اولین گام برای توافقات بیشتر بین هر دو طرف تلقی شود» که می‌تواند گسترش یافته و موضوعات دشوارتری مانند احیای مذاکرات هسته‌ای با ایران را شامل شود. او افزود که قطر آماده میانجیگری مجدد بوده و در عین حال هشدار داد که «در حال حاضر، هیچ مذاکره مستقیمی در مورد موضوع هسته‌ای انجام نمی‌شود».