به گزارش اکوایران، دولت هند در یک توصیه‌نامه مسافرتی از شهروندان خود خواسته است که در کانادا هوشیار باشند و به آنها هشدار داده که «جنایت‌های ناشی از تنفر از نظر سیاسی مورد تایید قرار گرفته‌اند». این بیانیه، چند روز پس از آن منتشر شد که اتاوا دهلی نو را متهم کرد که احتمالاً پشت ترور یک فعال جدایی‌طلب سیک در خاک این کشور بوده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه از سوی وزارت امور خارجه هند منتشر شد، آمده: «اخیراً تهدیدها به ویژه دیپلمات‌های هندی و بخش‌هایی از جامعه هند را که با دستور کار ضدهند مخالف هستند، هدف قرار داده است. با توجه به وخامت محیط امنیتی در کانادا، به ویژه به دانش‌آموزان هندی توصیه می‌شود که بسیار احتیاط کنند و هوشیار باشند».

 این بیانیه افزوده که اتباع و دانشجویان هندی باید در کمیسیون عالی هند یا سرکنسولگری هند در تورنتو و ونکوور ثبت‌نام کنند تا «در صورت بروز هر گونه حادثه اضطراری یا ناخوشایند با شهروندان هندی در کانادا ارتباط بهتری برقرار کنند».

ساعاتی بعد، یکی از شرکت‌های خدمات مشاوره ویزا در کانادا در وب سایت خود اعلام کرد که هند خدمات ویزا را برای شهروندان کانادایی از روز پنجشنبه با استناد به اطلاعیه دهلی به حالت تعلیق درآورده است. شرکت BLS International، که به درخواست‌های ویزا برای هند در کانادا رسیدگی می‌کند، گفت که در اطلاعیه هیئت هندی «دلایل عملیاتی» برای تعلیق خدمات ویزا «تا اطلاع ثانوی» ذکر شده است.

این هشدار مسافرتی چند روز پس از آن منتشر شد که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد که مقامات در حال بررسی «ادعاهای معتبر» در مورد ارتباط احتمالی بین «عوامل دولت هند» و قتل هاردیپ سینگ نجار، شهروند سیک کانادایی هستند که در ماه ژوئن توسط مردان نقابدار به ضرب گلوله کشته شد. 

دهلی نو به شدت این اتهامات را رد کرده و آنها را «بی‌اساس و با مغرضانه» خوانده است.

اما بیانیه ترودو روابط بین دو کشور را به سمت تنش سوق داده است، به طوری که هند و کانادا دیپلمات‌های ارشد یکدیگر را متقابلا اخراج کرده‌اند؛ مسئله‌ای که چشم‌انداز شکاف ناخوشایند را بین شرکای کلیدی ایالات متحده افزایش می‌دهد.

نجار یکی از حامیان سرسخت ایجاد سرزمین سیک‌ها به نام خلستان بود که بخش‌هایی از ایالت پنجاب هند را در بر می گرفت.