به گزارش اکوایران، یکی از مشاوران ریاست جمهوری آذربایجان به رویترز گفت که آذربایجان در نظر دارد برای جنگجویان ارمنی قره باغ که سلاح‌های خود را تسلیم کنند، عفو قائل شود، هرچند برخی از واحدهای نظامی قره باغ گفته‌اند که به مقاومت خود ادامه خواهند داد.

پس از اینکه آذربایجان اعلام کرد منطقه جداشده را پس از یک عملیات نظامی 24 ساعته دوباره تحت کنترل خود درآورده است، ارمنی‌های قره‌باغ روز پنجشنبه گفتند که قبل از تسلیم سلاح‌های خود به تضمین‌های امنیتی نیاز دارند.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان روز چهارشنبه گفت که مشت آهنین او ایده یک قره باغ جدا شده‌ی ارمنی را به تاریخ سپرده است و اکنون این منطقه به عنوان بخشی از آذربایجان در «بهشت» زندگی خواهد کرد.

حکمت حاجی‌اف، مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور آذربایجان، در یک مصاحبه تلویزیونی به رویترز گفت که باکو برای جنگجویان قره باغی که سلاح‌های خود را کنار گذاشته‌اند، عفو در نظر گرفته است.

QFCBZTSWEZMR5IXUYYNYEKNBVA

نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان دولت در جریان تجمعی که در پی تسلیم قره باغ، خواهان استعفای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بود

حاجی اف گفت: «حتی در مورد نظامیان و رزمندگان سابق، اگر بتوان آن‌ها را این گونه طبقه بندی کرد، و حتی برای آن‌ها عفو در نظر می‌گیریم یا آن‌ها را به طور ضمنی عفو می‌کنیم.»

او گفت که حقوق ارامنه قره باغ به عنوان بخشی از ادغام آن‌ها با آذربایجان رعایت خواهد شد و افزود که آن‌ها درخواست حمایت بشردوستانه و همچنین تامین نفت و بنزین کرده‌اند. او گفت که سه محموله کمک‌های بشردوستانه روز جمعه به منطقه تحویل خواهد شد.

وی گفت: «در حال حاضر شاهد آن هستیم که برخی از گروه‌های ارتش و افسران اعلام کردند که با شرایط ما کنار نمی‌آیند و به مقاومت ادامه می‌دهند.»

وی گفت: «ما همچنین می‌بینیم که برخی از گروه‌های کوچک به جنگل‌ها روانه می‌شوند. اما ما آن را بزرگ‌ترین چالش و یک چالش امنیتی بزرگ نمی‌بینیم.»

قره باغ در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان عمدتا مسلمان به رسمیت شناخته شده است، اما جمعیت ارمنی مسیحی آن از زمان جدا شدن در جنگ دهه 1990 طی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، عملاً استقلال خود را حفظ کرده‌اند.

بسیاری از 120،000 ارمنی قره باغ می‌گویند که توسط روسیه، غرب و خود ارمنستان رها شده‌اند - و بارها گفته‌اند که از آزار و اذیت آذربایجان که توسط ترکیه حمایت می‌شود می‌ترسند.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت که ارمنستان آماده پذیرش پناهجویان از قره باغ است.

ادعای پیروزی آذربایجان بر این منطقه پیچیدگی دیگری را در تاریخ پرفراز و نشیب قره باغ ایجاد می‌کند، که در طول قرن‌ها تحت سیطره فارس‌ها، ترک‌ها، روس‌ها، عثمانی‌ها و شوروی‌ها قرار گرفته است.

این موضوع همچنین می‌تواند توازن ظریف قدرت را در منطقه قفقاز جنوبی تغییر دهد، منطقه‌ای شامل مجموعه‌ای از ملت‌ها و قومیت‌ها که روسیه، ایالات متحده، ترکیه و ایران برای نفوذ در آن، با یکدیگر دست و پنجه نرم می‌کنند.