به گزارش اکوایران، ارمنستان از ایالات متحده، اروپا و ایران درخواست کرد تا به خنثی کردن بن بست این کشور با همسایه خود آذربایجان، بر سر ارسال کمک‌های مسدود شده به منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی کمک کنند؛ موضوعی که تنش‌ها را به بالاترین حد خود از زمان جنگ 2020 رسانده است.

بنابر گزارش بلومبرگ، دفتر نخست وزیری ارمنستان روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست وزیر، نیکول پاشینیان با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، اولاف شولز صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تلفنی گفتگو کرده است. بر اساس این بیانیه، پاشینیان به بلینکن گفته است که آماده مذاکره اضطراری با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان است.

جمهوری آذربایجان با فشار فزاینده‌ای از سوی ایالات متحده و اروپا برای بازگشایی کریدور لاچین- راه ارتباطی قره باغ کوهستانی و ارمنستان که از ماه دسامبر (آذر) مسدود شده بود- مواجه است. مقامات ارمنستان می‌گویند که کمک‌های بشردوستانه در این مسیر، آخرین بار در 15 ژوئن (25 خرداد) تحویل داده شده است. در ماه جولای، پاشینیان در مورد خطر یک جنگ جدید با آذربایجان هشدار داد.

آذربایجان بستن جاده را رد می‌کند، هرچند ده‌ها کامیون حامل کمک که از ارمنستان بارگیری شده‌اند، هفته‌هاست که در مرز متوقف شده‌اند. این محاصره به کمبود مواد غذایی و کالاهای ضروری برای جمعیت ارمنی منطقه منجر شده است که مقامات محلی تعداد آنها را 120،000 نفر اعلام کرده‌اند.