به گزارش اکوایران، به گفته مقامات روسی و اوکراینی و تصاویر میدانی در کریمه، اوکراین در یک حمله موشکی در روز جمعه، مقر اصلی ناوگان دریای سیاه روسیه را هدف قرار داد که منجر به مفقود شدن یک سرباز و آتش‌سوزی ساختمان اصلی شد.

بنابر گزارش اسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه در ابتدا اعلام کرد که یک نظامی کشته شده است، اما پس از آن بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که در پی حمله در شهر بندری سواستوپل، یک نظامی مفقود شده است.

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تقریباً 19 ماه پیش دستور تهاجم کامل به اوکراین را صادر کرد، شبه جزیره کریمه -که روسیه در سال 2014 در اقدامی غیرقانونی آن را ضمیمه خاک خود کرد- هدف حملات مکرر بوده است.

image

میخائیل رازوژایف، فرماندار منصوب روسیه در شهر بندری سواستوپل روز جمعه در خارج از ساختمان در حال سوختن مقر ناوگان دریایی روسیه گفت که کسی در این حمله آسیب ندیده است، اما او اطلاعاتی در مورد آسیب‌های دیگر ارائه نکرد. آتش نشانان در تلاش برای اطفاء آتش بودند و نیروهای اورژانس بیشتری به محل اعزام می‌شدند که نشان می‌داد دامنه آتش می‌تواند گسترده باشد.

مقامات اوکراینی مسئولیت مجموعه‌ای از حملات اخیر به کریمه را بر عهده گرفته‌اند، اما بلافاصله شلیک موشک به سواستوپل را تایید یا تکذیب نکردند.

فرمانده نیروی هوایی اوکراین در اعترافی ضمنی به مسئولیت کیف در این حمله، ویدئویی از آژیرهای هوایی و بلند شدن دود از ساختمان ناوگان دریایی روسیه را منتشر کرد، همراه با پیامی در تشکر از خلبانان اوکراینی.

ژنرال میکولا اولشوک گفت: «ما قول داده بودیم که [حملات] بیشتری وجود خواهد داشت.»

خبرگزاری تاس روسیه گفت که پلیس از ساکنان خواسته تا بخش مرکزی شهر را تخلیه کنند.

230922133446-02-sevastopol-smoke

حمله گزارش شده یک روز پس از آن صورت گرفت که موشک‌ها و توپخانه‌های روسیه شهرهای سراسر اوکراین را مورد اصابت قرار دادند و دست کم پنج نفر را کشتند.

افزایش تعداد حملات

طی یک ماه گذشته، اوکراین حملات خود را به پایگاه‌های نظامی روسیه و دیگر تأسیسات از جمله پدافند‌های هوایی در کریمه افزایش داده است. حمله اخیر زمانی رخ می‌دهد که رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی در جریان سفر خود به آمریکای شمالی است. او قرار است در روز جمعه در پارلمان کانادا سخنرانی کند.

در همین حال، زلنسکی در پایان سفر خود به واشنگتن گفت اوکراین و آمریکا برای راه‌اندازی تولید مشترک تسلیحات در گامی که کی‌یف را قادر به آغاز تولید سامانه‌های دفاع هوایی می‌کند، توافق کرده‌اند. 

روز چهارشنبه، آندری یوسف، سخنگوی اطلاعات دفاعی اوکراین، به تلویزیون اوکراین گفت: «کریمه همچنان به عنوان یک مرکز لجستیکی، از جمله، برای انتقال نیروها و تجهیزات دشمن به سایر بخش‌های جبهه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نابودی این مرکز لجستیکی، عملیات‌های خاصی در دریا، زمین و هوا مورد استفاده و اجرا قرار می‌گیرند.»

حمله روز جمعه آسیب پذیری زیرساخت‌های بسیار مهم مسکو در شبه جزیره را نشان می‌دهد. طی مدتی کوتاه، اوکراینی‌ها به فرودگاه نظامی روسیه در ساکی حمله کردند، دفاع هوایی روسیه را در ساحل شمال غربی تخریب کردند (از جمله نابود کردن یک مجموعه اس-400) و به اسکله اصلی و تأسیسات تعمیر کشتی در سواستوپل حمله موشکی کردند و  یک زیردریایی تهاجمی و یک کشتی مخصوص پیاده کردن نیرو را فلج کردند.

به گفته منابع اطلاعات دفاعی اوکراین، حمله به پایگاه هوایی ساکی در روز پنجشنبه باعث «خسارت نامشخص اما جدی» به فرودگاه شد.

230922130122-01-sevastopol-smoke

اوکراین دلایل زیادی برای برای هدف قرار دادن کریمه دارد. از نظر سیاسی، چنین حملاتی نشانه ‌این است که علیرغم پیشرفت کند در خط مقدم، اوکراین همچنان می‌تواند آسیب جدی به ارتش روسیه وارد کند. اهدافی مانند پل کریمه نیز علاوه بر اهمیت استراتژیک، دارای ارزش نمادین قابل توجهی هستند.

این حملات همچنین بخشی از تلاش گسترده‌تر - در کریمه، زاپوریژژیا، دونتسک و لوهانسک - برای ضربه زدن به مراکز لجستیک، سوخت، تعمیر و نگهداری و فرماندهی روسیه - برای مختل کردن توانایی مسکو برای تامین تدارکات خطوط مقدم جنگ است.