به گزارش اکوایران، ان‌بی‌سی نیوز روز جمعه به نقل از سه مقام آمریکایی و یک مقام کنگره گزارش داد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اطلاع داده است که واشنگتن موشک‌های دوربرد ATACMS را در اختیار کیف قرار می‌دهد.

به نوشته رویترز، کیف بارها از دولت بایدن برای سیستم‌های موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) درخواست کرده است، تا به تلاش اوکراین برای حمله و مختل کردن خطوط تدارکاتی، پایگاه‌های هوایی و شبکه‌های ریلی در سرزمین‌های تحت اشغال روسیه کمک کند.

با این حال، زمانی که زلنسکی روز پنجشنبه برای گفتگو با بایدن به واشنگتن سفر کرد، کاخ سفید هیچ تصمیمی را در مورد این موشک‌ها اعلام نکرد، و فقط یک بسته کمک نظامی جدید 325 میلیون دلاری را برای کیف اعلام کرد.

کاخ سفید و پنتاگون از اظهار نظر درباره گزارش ان‌بی‌سی خودداری کردند. پنتاگون در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «در رابطه با ATACMS ما چیزی برای اعلام نداریم.»

در اتاوا، زلنسکی به طور مستقیم در مورد گزارش ان‌بی‌سی پاسخی نداد، اما خاطرنشان کرد که ایالات متحده بزرگترین تامین کننده تسلیحات به اوکراین است.

زلنسکی که از طریق یک مترجم صحبت می کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان سفر رسمی خود به کانادا گفت: «ما در مورد انواع مختلف تسلیحات - تسلیحات دوربرد و توپخانه، گلوله‌های توپخانه 155 میلی متری و سپس سیستم‌های دفاع هوایی بحث می کنیم.

وی گفت: ما یک گفتگوی جامع داریم و در سطوح مختلف با ایالات متحده کار می کنیم.»

رویترز قبلاً گزارش داده بود که دولت بایدن در حال بررسی ارسال ATACMS به اوکراین است که می‌تواند تا 306 کیلومتر برد دارد.

به گفته یک وب سایت ارتش ایالات متحده سیستم ATACMS  برای «حمله عمیق به نیروهای سطح دوم دشمن» طراحی شده است و می تواند برای حمله به مراکز فرماندهی و کنترل، سیستم‌های دفاع هوایی و سایت‌های لجستیکی در پشت خط مقدم استفاده شود.

زلنسکی روز پنجشنبه از بایدن برای آخرین بسته تسلیحاتی از جمله تجهیزات دفاع هوایی تشکر کرد و گفت: «این دقیقا همان چیزی است که سربازان ما اکنون به آن نیاز دارند.»