به گزارش اکوایران، به گفته افراد آگاه، امارات متحده عربی در حال بررسی ارائه مجوزهای صادراتی برای لیستی از اقلام شامل تراشه‌ها و سایر قطعاتی است که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم شده و توسط ارتش روسیه در اوکراین استفاده می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، اگر این سیستم همانطور که پیش‌بینی شده است اجرا شود، ممکن است که مجوزهای مربوط به کالاهایی با کاربرد دوگانه که در جنگ اوکراین استفاده می‌شود را متوقف کند؛ به طوری می‌تواند چوبی در لای چرخ ماشین جنگی کرملین باشد. البته افراد آگاه خاطرنشان کردند که این کشور خلیج فارس هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است.

تا کنون روسیه توانسته با واردات کالاهای ممنوعه از طریق کشورهای ثالث مانند امارات، ترکیه و برخی از کشورهای آسیای مرکزی که خود تحریمی را اعمال نکرده‌اند، برخی از محدودیت‌های تجاری اعمال‌شده توسط ایالات متحده، بریتانیا و اروپا را دور بزند.

امارات متحده عربی که در حال حاضر یک مرکز تجاری و لجستیکی جهانی است، طی ۱۸ ماه گذشته شاهد افزایش واردات فناوری‌هایی مانند نیمه‌هادی‌ها و لوازم الکترونیکی پیشرفته از اروپا و ایالات متحده بوده است. بسیاری از این اقلام در تسلیحات روسی در اوکراین یافت شده و یا اینکه مسکو برای تولید این تسلیحات به آن‌ها نیاز دارد.

در ماه‌های اخیر، مقامات غربی درخواست‌ها از امارات برای ممانعت از صادرات این محصولات به روسیه را افزایش داده‌اند. برخی از منابع می‌گویند که در اوایل این ماه، فرستادگان ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا از امارات متحده عربی بازدید کرده تا نگرانی‌های خود را مطرح کنند؛ از جمله اینکه دوبی همچنان نقطه کلیدی انتقال قطعات لازم در تلاش‌های جنگی مسکو است.

این منابع افزودند که اگرچه این اقلام به اصطلاح «با استفاده دوگانه» بخش کوچکی از تجارت روسیه با امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند، اما هرگونه اقدامی که مانع از توانایی روسیه در استفاده از یک مسیر تجاری خاص شود، قابل توجه است زیرا تلاش برای تأمین قطعات ضروری را پرهزینه‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

امارات متحده عربی، مانند ترکیه، یکی از چندین متحد سنتی غرب است که سال گذشته با امتناع از جانبداری یا اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، جهان را شگفت‌زده کرد. از آن زمان، هر دو به آهنربایی برای پول و تجارت روسیه تبدیل شده‌اند که از حوزه‌های قضایی کشورهای غربی فرار می‌کند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده به دنبال متقاعدکردن کشورهای به اصطلاح واسطه هستند تا جریان حدود ۴۵ دسته از «اقلام با اولویت جنگی»، از جمله برخی از فناوری‌های پیشرفته، الکترونیک و سایر قطعات مورد استفاده در موشک‌های کروز، پهپاد و هلیکوپترهای Ka-52 را محدود کنند.

پیش از این، امارات یک لیست کنترل واردات و صادرات داشت که شامل صدها کالای شیمیایی و غیرشیمیایی است. به گفته منابع، این اقدام جدید دوبی، این لیست را گسترش داده و ۴۵ دسته کالاها از ایالات متحده و اتحادیه اروپا را در مجوز واردات و صادرات امارات می‌گنجاند. این برنامه از شرکت‌هایی که آن اقلام را مجدداً صادر می‌کنند، می‌خواهد شواهدی ارائه کرده که نشان دهد این محصولات برای استفاده غیرنظامی هستند.

به گفته برخی از منابع، اتخاذ مجوزهای صادراتی می‌تواند تلاش امارات متحده عربی برای خروج از فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی مستقر در پاریس که متشکل از کشورهاییست که اقدام کافی برای کشف جریان‌های غیرقانونی پول انجام نمی‌دهند را تقویت کند. اتحادیه اروپا قبلاً چندین نهاد ثبت‌شده در امارات متحده عربی را به اتهام حمایت مستقیم از ماشین جنگی روسیه تحریم کرده است. این بلوک همچنین در ماه ژوئن ابزار جدیدی را اتخاذ کرد که به کشورهای عضو اجازه می‌داد صادرات کالاهای کلیدی را به شرکت‌ها و در نهایت، کشورهایی که به روسیه کمک می‌کنند تا تحریم‌ها را دور بزنند، ممنوع کنند.

انتظار می‌رود این ابزار که در نهایت می‌تواند از رسیدن اقلام حساس به کشورهای واسطه جلوگیری کند، در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک به کار گرفته شود.