به گزارش اکوایران، الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل، ادعا کرد پیش‌بینی می‌کند به محض پیوستن عربستان سعودی به کشورهای امارات، بحرین، مراکش و سودان، برای عادی سازی روابط با اسرائیل، «شش یا هفت» کشور اسلامی با تل‌آویو توافق عادی‌سازی روابط را امضا کنند. 

کوهن در مصاحبه ای با شبکه خبری کان نیوز اسرائیل ادعا کرد: «شش یا هفت کشور از آفریقا و آسیا به توافق با سعودی‌ها خواهند پیوست.»

دیپلمات ارشد اسرائیل بدون ذکر نام کشورها افزود: «من به شما می‌گویم که من با چندین مقام از کشورهای مسلمان که اسرائیل با آنها روابط رسمی ندارد، ملاقات کرده‌ام.»

حدود یک ماه پیش، کوهن پس از ایجاد یک چالش دیپلماتیک مهم با لیبی، خود را در وضعیتی دشوار دید. دفتر کوهن فاش کرد که او با نجلا منگوش، وزیر امور خارجه سابق لیبی در رم دیدار کرده است.

منگوش در نهایت در نتیجه افشای این موضوع که اعتراضات گسترده ای را در شمال آفریقا نیز به دنبال داشت، اخراج شد و به لندن گریخت. گفته شده، مقامات آمریکایی در پی اشتباه او، کوهن را به دلیل از بین بردن کانال ارتباطی آنها با لیبی مورد انتقاد قرار دادند. علاوه بر این، رسانه‌های اسرائیلی از یک عامل موساد خبر دادند که مدعی شد اقدامات کوهن «خسارات زیادی به روابط ایجاد شده [با لیبی] در سال‌های اخیر وارد کرده است» و افزود: «او راه ارتباطی را سوزاند. این غیر قابل جبران است.»

مصاحبه رسانه‌ای کوهن پس از سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد که طی آن او در حالی که نقشه‌هایی را که کرانه باختری، نوار غزه و بلندی‌های جولان را به عنوان بخشی از اسرائیل به تصویر می‌کشید نشان می‌داد، تاکید کرد که اسرائیل «در آستانه» عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است.

به ادعای فاکس نیوز، با توجه به عجله کاخ سفید برای نهایی کردن توافق عادی‌سازی قبل از فصل انتخابات 2024 آمریکا، نتانیاهو بعدا ادعا کرد که اسرائیل شانس کمی برای دستیابی به توافق در ماه‌های آینده دارد.

 هفته گذشته ولیعهد سعودی شاهزاده محمد بن سلمان هم اعلام کرد که توافق عادی سازی هر روز نزدیک تر می‌شود. اظهارات او اما دو روز پس از آن بیان شد که وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که ایجاد کشور مستقل فلسطین برای هرگونه توافق با اسرائیل ضروری است.