به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

زلنسکی: تانک‌های آمریکایی آبرامز به اوکراین رسیدند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز دوشنبه گفت: تانک های «آبرامز»، ساخت آمریکا، وارد اوکراین شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او به تعداد این تانک ها اشاره نکرد.

دریافت این نوع تانک‌ یکی از درخواست‌های اصلی اوکراین بوده است.

واشنگتن در ماه ژانویه سال جاری میلادی پیشنهاد بیش از ۳۰ تانک آبرامز را به اوکراین داده بود. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، هفته گذشته گفته بود که تانک‌های آبرامز در روزهای آینده به اوکراین تحویل داده می‌شود.

پیشتر، کشورهای اروپایی ده‌ها عراده تانک «لئوپارد»، ساخت آلمان، و تعدادی تانک «چلنجر» بریتانیایی را به اوکراین تحویل داده‌اند.

تحویل تانک‌های آمریکایی آبرامز نزدیک به چهار ماه پس از آغاز ضد حمله بزرگ اوکراین برای بازپس‌گیری سرزمین‌هایی که از سوی روسیه اشغال شده است، انجام می‌شود.

مقامات آمریکایی وارد ارمنستان شدند

رسانه‌های ارمنستانی خبر دادند که دو تن از مقام‌های دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا وارد این کشور شدند.

به گزارش ایرنا، سامانتا پاوِر، رئیس سازمان توسعه بین ‌المللی آمریکا و یوری کیم، کفیل دستیار امور اروپا و اوراسیای وزارت امور خارجه این کشور به ارمنستان سفر کردند.

یک مقام آگاه در این زمینه به رویترز گفت که پاور با مقام های ارشد دولتی دیدار و «حمایت آمریکا از دموکراسی، حاکمیت، استقلال، و تمامیت ارضی ارمنستان و تعهد به رفع نیازهای بشردوستانه ناشی از قره باغ را تصریح خواهد کرد».

وی افزود که پاور نخستین مدیر سازمان توسعه بین المللی آمریکا است که به ارمنستان رفته و بر شراکت واشنگتن با این کشور صحه گذاشته و «نگرانی عمیق خود از اوضاع ارامنه قره باغ کوهستانی را ابراز و در مورد اقدام هایی برای رسیدگی به بحران انسانی در آن منطقه رایزنی خواهد کرد».

این مقام گفت: آمریکا به شدت نگران گزارش‌های مربوط به اوضاع انسانی در قره‌ باغ کوهستانی بوده و دسترسی بدون مانع برای سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی و مبادلات تجاری را خواهان است.

به نوشته رویترز، ارامنه، وعده جمهوری آذربایجان مبنی بر تضمین حقوق خود را باور ندارند. این خبرگزاری به نقل از مقام های محلی نوشت که ۱۲۰ هزار ارمنی منطقه از ترس آزار و اذیت و پاکسازی قومی نمی خواهند به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان زندگی کنند.

ابراز مخالفت مجدد لاپید با غنی سازی اورانیوم توسط عربستان

رهبر اپوزیسیون اسرائیل حمایت خود را از توافق عادی سازی روابط با عربستان اعلام کرد؛ اما با غنی سازی اورانیوم توسط عربستان مخالف است.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت: من از توافق عادی سازی روابط با عربستان حمایت می‌کنم. این روند قبلا آغاز شده است؛ اما نباید به عربستان اجازه غنی سازی اورانیوم داده شود، چراکه این مساله خطری علیه اسرائیل است و منجر به رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه می‌شود.

به نقل از میدل ایست نیوز، لاپید در مصاحبه‌ای با شبکه «کان» اسرائیل  گفت: من از توافق عادی سازی روابط با سعودی‌ها حمایت می‌کنم؛ اما اجازه دادن به آنها برای غنی سازی اورانیوم ممنوع است. این خطری برای امنیت اسرائیل است.

وی افزود: (در این صورت) ترکیه و مصر فوراً می‌خواهند وارد فرآیند غنی سازی اورانیوم شوند و امارات نیز از توافقی که امضا کرده خارج شده و خواهان غنی سازی اورانیوم خواهد شد.

روزنامه‌نگار منتقد کرملین به زندانی در سیبری منتقل شد

وکیل ولادیمیر کارا مورزا، روزنامه‌نگاری که به طور علنی حمله روسیه به اوکراین را علنا محکوم کرده بود، گفت که موکلش به یک سلول انفرادی بسیار کوچک با تدابیر شدید امنیتی در یک اردوگاه کار اجباری در سیبری منتقل شده است.

ولادیمیر کارا مورزا ، روزنامه‌نگار ۴۲ ساله، اوایل سال جاری میلادی به خیانت محکوم شد و در ادامه سرکوب مستمر منتقدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وادیم پروخوروف، وکیل آقای کارا مورزا، روز دوشنبه سوم مهر، در پستی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که موکلش روز پنجشنبه به اردوگاه کیفری آی‌ک-۶ با بیشترین تدابیر امنیتی در شهر دورافتاده اومسک در جنوب سیبری، رسید.

آقای کارا مورزا، روزنامه‌نگار و مخالف سیاست‌های کرملین، در پی سخنرانی در مجلس نمایندگان ایالت آریزونا در آمریکا و محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین، در فروردین‌ ۱۴۰۱ زندانی شد.

واکنش مسکو به پاشینیان: معلوم بود قصد پشت کردن به روسیه را دارید

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات اخیر ایروان درباره ناکافی بودن حمایت روسیه، اظهار کرد که ارمنستان توافق‌های سه‌جانبه با باکو را نقض کرده و به روسیه پشت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان آمده است: پاشینیان به جای آنکه توافق‌های میان رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره آینده قره‌باغ را رعایت کند، به هشدارها و تذکرهای غربی متوسل شده است.

به گفته این بیانیه، رهبر ارمنستان تصمیم گرفت که به جای همکاری منظم با روسیه و جمهوری آذربایجان، به سراغ غرب برود.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه اظهار کرد: نیکول پاشینیان در تمام این مدت اذعان داشت که ارمنستان عامدانه در تدارک پشت کردن به روسیه است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره ادعای نقش مسکو در تظاهرات ایروان آمده است: رویکرد غیرمسئولانه دولت پاشینیان یک نارضایتی را در میان جامعه ارمنستان ایجاد کرد که این خودش را در تظاهرات مردمی نشان داد. اینکه روسیه در این نقشی داشته، خلاف واقعیت است.

عربستان به نظارت محدود آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان می‌دهد

عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیم دارد به نظارت محدود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان دهد و مطابق خواست نهاد ناظر سازمان ملل، فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت «رژیم جامع پادمان آژانس» ادامه دهد.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «پادشاهی سعودی اخیرا تصمیم گرفته تا با فسخ «پروتکل مواد هسته‌ایِ با مقادیر کم» (SQP) به سمت اجرای توافقنامه جامع پادمانی حرکت کند.»

«پروتکل مواد هسته‌ایِ با مقادیر کم» مقررات پادمانی را به آن شکلی که در پیمان منع گسترش تسلیحاتی و یا پروتکل الحاقی مطرح است، در برنمی‌گیرد و همین امر موجب شده تا برخی کشورها با استفاده از خلاء‌های موجود در این پروتکل، فعالیت‌های هسته‌ای خود را مدت‌ها به طور مخفیانه ادامه دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌ها است که در حال مذاکره با ریاض به منظور جلب موافقت این کشور برای پیوستن به توافقنامه جامع پادمانی (CSA) بوده است.

البته وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه مشخص نکرد که آیا کشورش افزون بر توافقنامه جامع پادمانی، پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز امضا خواهد کرد یا خیر؛ پروتکلی که امکان بررسی‌های گسترده‌تر و سرزده بازرسان آژانس از تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را فراهم می‌کند.

این در حالی است که ایران پروتکل الحاقی را تحت عنوان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های بزرگ امضا کرد، اما پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸، اجرای این پروتکل متوقف شد.

قرارداد خط لوله گاز بین جمهوری آذربایجان و ترکیه امضا شد

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه و "الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در یک نشست مشترک برای تاسیس خط لوله ایغدیر - نخجوان توافق کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از آذرتاج، رئیس جمهوری آذربایجان امضای قرارداد احداث خط لوله گاز با ترکیه را موجب توسعه روابط باکو و آنکارا دانست.

وی گفت: ساخت این خط لوله گاز رویداد مهمی در تاریخ روابط برادرانه ما با کشور ترکیه است و انگیزه جدیدی به روابط ما خواهد بخشید.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری ترکیه در چارچوب سفرش به جمهوری آذربایجان از شهر شوشا در منطقه کوهستانی قره‌باغ بازدید خواهد کرد.

پسکوف: صلحبان‌های روسی در قره‌باغ مقصر نیستند

پسکوف روز دوشنبه گفت، روسیه به گفت‌وگویش با ارمنستان از جمله نخست وزیر این کشور ادامه می‌دهد اما مخالف جدی تلاش برای مقصر دانستن صلحبان‌های روسی است.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: نخست گفت‌وگوها ادامه دارد. می‌دانید که همین اواخر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مکالمه‌ای تلفنی با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان داشت. ما وضعیت کنونی را می‌دانیم اما با تلاش برای مسئول دانستن روسیه یا همان صلحبان‌های روسی مخالفیم که شجاعت خود را در انجام عملکرد خود بر اساس ماموریتی که دارند، نشان داده‌اند. کسی نمی‌تواند صلحبان‌ها را بابت کاری که دارند انجامش می‌دهند، مقصر بداند. ما هرگز با چنین رویکردی موافق نیستیم.

وی افزود، ارمنستان متحد روسیه باقی می‌ماند. مسکو تضمین می‌دهد که حقوق ارامنه در قره‌باغ رعایت می‌شود.

این مقام مسئول کرملین با اشاره به دورنمای حضور صلحبان‌های روسیه در قره‌باغ نیز گفت: تاکنون چیزی در این باره نمی‌توان گفت اما مسکو به ارتباطاتش با باکو ادامه می‌دهد. صلحبان‌های روسی به تامین کمک می‌پردازند و در مذاکرات بین ارامنه در قره‌باغ و مقام‌های جمهوری آذربایجان حضور داشته‌اند.

عذرخواهی رئیس مجلس کانادا بابت تشویق مردی که به نازی‌ها خدمت کرده بود

رئیس مجلس عوام کانادا بابت ادای احترام به مردی که در جریان جنگ جهانی دوم در یکی از واحدهای تحت فرماندهی ارتش نازی خدمت کرده بود عذرخواهی کرد.

نمایندگان مجلس عوام کانادا روز جمعه پس از سخنرانی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به دعوت رئیس این مجلس یاروسلاو هونکا، مرد ۹۸ ساله را تشویق کردند. 

آنتونی روتا، رئیس مجلس عوام کانادا در آن مراسم از یاروسلاو هونکا به عنوان یک «قهرمان» که در لشکر یکم اوکراین خدمت کرده بود یاد کرد. اما آنتونی روتا اکنون می‌گوید که اطلاعات بیشتری در مورد این مرد ۹۸ ساله به دست آورده و از دعوت به تشویق او متاسف است.

رئیس مجلس عوام کانادا تاکید کرد که دیگر اعضای این مجلس و هیات اوکراینی از تصمیم او برای دعوت به تشویق یاروسلاو هونکا بی‌خبر بودند. 

لشکر اول اوکراین در جریان جنگ جهانی دوم یک گروه داوطلب از جنگجویانی بود که تحت فرماندهی ارتش آلمان نازی قرار داشتند. «کشتار دسته جمعی» از جمله اتهام‌هایی است که علیه اعضای این گروه مطرح می‌شود. 

دفتر جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده است که آنتونی روتا ضمن عذرخواهی مسئولیت دعوت از یاروسلاو هونکا به پارلمان و تشویق او را پذیرفته است.

اتحادیه اروپا: به تلاش‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری اجرای برجام ادامه می‌دهیم

بیانیه انتقادی اتحادیه اروپا پیرامون برنامه اتمی ایران

اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با انتشار بیانیه‌ای به انتقاد از برنامه اتمی ایران پرداخت.

به نوشته ایرنا در این بیانیه آمده: «ما متاسفیم که ایران اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته ای خود در چارچوب برجام انجام نداده و در نتیجه خطر اشاعه تسلیحات هسته ای در منطقه بیشتر شده است... اتحادیه اروپا از ایران می خواهد که به طور جدی و پایدار با آژانس در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ همکاری کند».