به گزارش اکوایران، چهار ماه پس از ضدحمله نیروهای اوکراینی، همانطور که توسط آخرین نقشه‌های به اشتراک گذاشته شده توسط موسسه مطالعات جنگ (ISW) نشان داده شده، این نیروها پس از پیشروی در ورباو در اوایل هفته گذشته در حال پیشرفت در جبهه جنوبی هستند.

به نوشته نیوزویک، ورباو روستایی در استان زاپوریژیا، در چند مایلی شرق روبوتین است که توسط سربازان اوکراینی در 28 اوت بازپس‌گرفته شد. این روستا در مسیر توکماک قرار دارد. روستایی که ژنرال اوکراینی اولکساندر تارناوسکی- که نیروهای کیف را در خط مقدم جنوبی رهبری می کند- برای CNN به عنوان «حداقل هدف» کمپین این کشور توصیف کرد.

موسسه مطالعات جنگ در آخرین به‌روزرسانی خود در مورد وضعیت خط مقدم، تأیید کرد که نیروهای اوکراینی «از استحکامات میدانی روسیه در غرب ورباو عبور کرده‌اند»، هرچند این موسسه تصریح کرده است که این «خط دفاعی نهایی در عمق دفاع روسیه در منطقه غربی زاپوریژیا نیست.»

به گزارش این موسسه، تصاویر ماهواره‌ای تجاری بیانیه تارناوسکی را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی در چند روز گذشته تجهیزات سنگین را به ورباو نزدیک کرده‌اند.

این اندیشکده مستقر در واشنگتن، که از آغاز تهاجم روسیه در 22 فوریه 2022 درگیری‌های در حال گسترش در اوکراین را دنبال می‌کند، گفت که نیروهای کیف در حال «تعمیق» حضور خود در منطقه زاپوریژیا هستند، اما حد پیشروی آنها در نزدیکی ورباو نامشخص است.

به گزارش موسسه مطالعات جنگ نیروهای روسیه هنوز بخش‌هایی از خط سنگر طولانی بین روبوتین و ورباو را کنترل می‌کنند، جایی که پیاده نظام اوکراینی به آهستگی و سیستماتیک در حال جنگ و پیشروی بر علیه مواضع روس‌ها هستند.

این اتاق فکر نوشت: «این موسسه متعاقبا ارزیابی می‌کند که ارتش روسیه نیروهای کافی مستقر در این بخش از جبهه برای کنترل کامل در عمق را ندارد و اگر به درستی توسط نیروهای انسانی مناسب تجهیز نشوند، نیروهای اوکراینی باید قادر باشند به سرعت از نقاط دفاعی روسیه عبور کنند.»

موسسه مطالعات جنگ تأیید کرد که اوکراین در این هفته پیشرفت کرده است و گفت که «احتمالاً تیپ 810 پیاده نظام نیروی دریایی روسیه»- بخشی از ناوگان دریای سیاه - را در غرب زاپوریژژیا منهدم کرده است.

به گفته این اندیشکده، ضدحمله‌های همزمان در باخموت در شرق کشور و جنوب اوکراین، نیروهای روسیه را تضعیف کرده و مسکو را از جایگزینی نیرو باز می‌دارد، «در حالی که روسیه ذخایر جدید خود را برای دفاع در برابر پیشروی‌های اوکراینی مستقر می‌کند.»

تارناوسکی گفت که ضدحمله اوکراین در زمستان ادامه خواهد داشت. او گفت: «ما یک هدف داریم، آزادسازی سرزمین‌هایمان. هر چقدر هم که سخت باشد، ما به کار خود ادامه می‌دهیم. و من می‌خواهم حتی از آن‌ها که بدبین هستند هم تشکر کنم، انتقاد آنها نیز بر موفقیت کار ما تأثیر می‌گذارد.»