به گزارش اکوایران، توپخانه سنگین اوکراینی «جهنم» را به خطوط روسیه در نزدیکی باخموت به ارمغان آورده است.

فرماندهان اوکراینی به رویترز گفته‌اند که استفاده از سلاح‌های سنگین ارائه‌شده توسط غرب در نبرد شدید در حومه باخموت، که در ماه مه به تصرف روسیه درآمد، تلفات قابل توجهی را به خطوط دشمن وارد می‌کند.

نیروهای اوکراینی پس از تسخیر روستای کلیدی کلیشچیوکا در هفته گذشته، از هویتزرهای 155 میلی متری به عنوان تجهیزات کلیدی ارائه شده توسط ایالات متحده و متحدانش در ناتو تمجید کرده‌اند.

فرمانده یگان الکساندر گفت که نیروهای مسلح اوکراین «بسیار متکی» به توپخانه سنگین، از جمله اسلحه کراب ساخت لهستان و هویتزر خودکششی M109 ساخت ایالات متحده است. او گفت: «حتی یک اسلحه می‌تواند به طور کامل وضعیت را تغییر دهد. تجاوزگری را می‌توان با یک چنین اسلحه متوقف کرد». او افزود: «نکته اصلی این است که در جایی که لازم است هدف‌گیری کنیم. آن‌ها (روس ها) از سخت‌افزار ما متنفرند. این چیزی است که ما از رهگیری‌های خود به دست آورده‌ایم. می‌شنویم که مدام به آنها جهنم تقدیم می‌کنیم و آن‌ها مدام به این فکر می‌کنند که چقدر مهمات برای ما باقی مانده است».

اولکساندر، 30 ساله، کلیشچیوکا - روستایی در ارتفاعات جنوب شهر ویران شده باخموت - را به عنوان «یکی از مکان‌هایی که آنها (روس ها) به آن دودستی بهش چسبیده بودند»، توصیف کرد. او گفت: «ما آینده را خواهیم دید. ما موفقیت خود را توسعه خواهیم داد». 

فرماندهان اوکراینی بازپس‌گیری کلیشچیوکا و اندریوکا در نزدیکی باخموت را به عنوان پله‌ای برای آزاد کردن این شهر توصیف کرده‌اند که پس از ماه‌ها سخت‌ترین جنگ به دست روس‌ها افتاد.

از سوی دیگر خبرگزاری الجزیره از حمله جدید به کریمه تحت اشغال مسکو خبر داده است. تصویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پس از حمله موشکی، دود از مقر ناوگان دریای سیاه روسیه بلند می‌شود.

هانا شلست، تحلیلگر امنیتی سازمان غیردولتی پریسم اوکراین، می گوید که حملات کیف به کریمه از نظر استراتژی و روحیه آن مهم است. او به الجزیره گفته: «حملات اوکراین در دو هفته اخیر به وضوح نشان می دهد که نیروهای روسیه توانا نیستند و می توان با آنها مقابله کرد». او گفت: «از نقطه نظر استراتژیک هم این حمله مهم است. اکثر حملات به منطقه جنوبی اوکراین از کریمه انجام می‌شود و اقداماتی برای کاهش توانایی‌ها در آنجا از اهمیت راهبردی برخوردار است».