به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

گفتگوی تلفنی رئیسی و پوتین درباره قره‌باغ

کاخ کرملین اعلام کرد رئیسان‌جمهور ایران و روسیه درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی و عادی‌سازی روابط ایروان و باکو تبادل‌نظر کردند.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین و  ابراهیم رئیسی، رئیسان جمهور روسیه و ایران در یک تماس تلفنی که به گفته رسانه‌های روسی به ابتکار طرف ایرانی انجام شد، بر اهمیت حل همه مسائل مربوط به قره‌باغ تنها از راه‌های مسالمت آمیز، سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند.

بنا بر اعلام ریاست‌جمهوری روسیه، پوتین و رئیسی درباره گام‌هایی برای اطمینان از پیوستن هموار ایران به فعالیت‌های بریکس نیز گفت‌وگو کردند.

پوتین همچنین رئیسی را از فعالیت صلح‌بانان روس در قره‌باغ، از جمله ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان مطلع کرد.

رئیسان‌جمهور همچنین بر اهمیت حل و فصل همه مسائل مربوط به قره‌باغ صرفا از طریق مسالمت‌آمیز، سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند.

فشار قانون‌گذاران آمریکایی برای توقف کمک‌های نظامی به مصر پس از طرح اتهام رشوه

قانون‌گذاران آمریکایی پس از اتهامات علیه رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مبنی بر دریافت رشوه از دولت مصر برای اعمال نفوذ در سیاست‌های واشنگتن در راستای منافع مصر تحت فشار قرار گرفته‌اند تا از تخصیص چند صد میلیون دلار کمک‌های نظامی به مصر خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در پی اتهامات فسادی که علیه باب منندز، سناتور آمریکایی مطرح شده است و یکی از آن‌ها کمک غیرقانونی به دولت مصر می‌باشد، فرصت را برای اعمال فشار بیشتر علیه قانون‌گذاران آمریکایی به منظور امتناع از کمک‌های نظامی به مصر فراهم ساخته است.

منندز، جمعه گذشته و پس از مطرح شدن اتهاماتی مفصل علیه او توسط دادگاه منطقه‌ای آمریکا در جنوب نیویورک، به طور موقت از سمت خود به عنوان رییس کمیته روابط خارجی سنا کناره‌گیری کرد.

این اتهامات شامل پذیرفتن صدها هزار دلار پول، شمش‌های طلا، پرداخت وام مسکن و هدایایی از جمله یک خودروی لوکس به عنوان رشوه برای استفاده از نفوذ خود و عمل کردن خلاف وظایفش به گونه‌ای بوده است که به سود دولت مصر باشد.

منندز بارهای هرگونه خطاکاری را تکذیب کرده و گفته است «کسانی که به عدالت باور دارند، تا زمانی که خطایی ثابت نشود، به بی‌گناهی باور دارند.»

کیفرخواستی که علیه منندز تنظیم شده است، بیانگر جزئیاتی درباره روابط نزدیک این سناتور با اعضای نهادهای اطلاعاتی مصر، از جمله دیدارهایی در دفترش در واشنگتن و در قاهره برای گفت‌وگو درباره ۱.۳ میلیارد دلار کمک نظامی سالانه آمریکا بود. ممندز به دلیل سمتش، کنترل عمده‌ای در این حوزه داشت.

واشنگتن تصمیمی برای دعوت از پوتین به نشست اَپک ندارد

یکی از مقام‌های وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، آمریکا به دولت مسکو اطلاع داده که واشنگتن برای دعوت تعدادی از سران کشورها از جمله پوتین برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو همکاری های اقتصادی آسیا اقیانوسیه موسوم به اَپک که نوامبر ۲۰۲۳ برگزار می‌شود، تصمیمی ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «مارات بردیف» یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه روسیه و مقام ارشد اپک گفت: ایالات متحده به ما از طریق کانال‌های دو جانبه اطلاع داده که آنها برای دعوت از تعدادی از سران کشورها برای شرکت در نشست اپک که ۱۱ تا ۱۷ نوامبر در سان فرانسیسکو برگزار می‌شود، قصدی ندارد چون این افراد هدف محدودیت‌های ناشی از تحریم قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: ما به همکاری با آمریکا ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که آنها در نهایت اقدامات لازم را که باید به عنوان کشور میزبان این رویداد انجام دهند، صورت می‌دهند. من به عنوان یک مقام ارشد فدراسیون روسیه، فعالانه با آنها در تعامل هستم و یک بار دیگر درخواستی ارسال کردم و از آنها خواستم که دعوت نامه‌ای برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ارسال کنند.

موافقت شرکت آمریکایی با پرداخت جریمه ۱۰ میلیون دلاری برای نقض تحریم‌های ایران

دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا از موافقت یک شرکت تجاری این کشور برای پرداخت جریمه و دیگر اقدامات جبرانی به منظور فیصله دادن به اتهامات نقض تحریم‌های ایران، علیه خود خبر داد.

به گزارش ایسنا و به  نقل از شبکه سی‌ان‌ان، شرکت آمریکایی "۳ام" با پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار (جریمه) برای فیصله دادن به مسئله نقض تحریم‌های ایران موافقت کرده است.

دفتر کنترل دارایی‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) اعلام کرد که این شرکت در ۵۴ مورد مرتکب نقض تحریم‌های این نهاد علیه ایران شده است. به گفته اوفک، یکی از شعب شرکت ۳ام در سوییس، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، آگاهانه، ورقه‌های صیقلی مورد استفاده در پلاک خودروها را از طریق یک شرکت توزیع‌کننده آلمانی به بنیاد تعاون ناجا فروخته است که تحت کنترل نیروی انتظامی ایران قرار دارد.

این شرکت هنوز به درخواست توضیح درباره اعلام حل‌وفصل این مسئله پاسخی نداده است.

روسیه به دنبال ورود مجدد به شورای حقوق بشر سازمان ملل

روسیه به دنبال پیوستن مجدد به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در انتخاباتی است که به عنوان آزمونی کلیدی برای جایگاه بین‌المللی آن تلقی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، روسیه آوریل گذشته پس از حمله به اوکراین از نهاد برجسته حقوق بشری سازمان ملل اخراج شد. اما اکنون دیپلمات‌های روسی به دنبال ورود دوباره کشورشان به این شورا برای یک دوره سه ساله جدید هستند.

بی‌بی‌سی نسخه‌ای از موضع روسیه را به دست آورده که مسکو برای اعضای سازمان ملل متحد ارسال کرده و خواستار حمایت آنها شده است. این رای‌گیری قرار است در ماه آینده انجام شود.

در سندی که بی‌بی‌سی مشاهده کرده، روسیه قول داده «راه‌حل‌های مناسب برای مسائل حقوق بشری» بیابد و تلاش ‌کند از تبدیل شدن این شورا به «ابزاری که در خدمت اراده‌های سیاسی گروهی از کشورها» باشد - که به عنوان اشاره‌ای به غرب در نظر گرفته می‌شود - جلوگیری کند.

کلینتون: پوتین از ما متنفر است

هیلاری کلینتون در گفت‌وگو با «جن ساکی» سخنگوی سابق کاخ سفید ادعا کرد، ولادیمیر پوتین «از آمریکا و ما متنفر است» و مسکو در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده «مداخله» خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا طی مصاحبه با «جن ساکی» در تلویزیون ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: مقامات روسی ثابت کرده‌اند که در مداخله ماهر و متخصص هستند و اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شانسی داشته باشد، مجددا این کار را انجام خواهد داد.

کلینتون در ادامه با اشاره به شکستش در برابر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ گفت: پوتین از دموکراسی متنفر است. او از غرب به‌خصوص ما متنفر است. پوتین پشت یک استراتژیک عمدی جهت آسیب و تقسیم ایالات متحده بوده است. من از آمریکایی‌ها می‌خواهم در برابر دیکتاتور مستبد روسیه مقاومت کنند.

وی افزود: «ما باید نوعی فاشیسم زیرپوستی را که واقعا آماده‌اند تا افکار و آرای خود را به دیکتاتورهای بدخواه تغییر دهند، رد کنیم.»

نتانیاهو اکتبر یا نوامبر به ترکیه سفر می‌کند

رئیس‌جمهور ترکیه خبر داد که مقدمات سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به ترکیه در حال انجام است که ممکن است در ماه اکتبر یا نوامبر (مابین اوایل مهر تا آذر) انجام شود.

رئیس جمهور ترکیه درباره همکاری اسرائیل و ترکیه در حفاری گاز در مدیترانه تاکید کرد که اماکن حفاری و سازوکارهای آن طی نشست‌های دو طرف تعیین خواهد شد.

رجب طیب اردوغان گفت: ترکیه با اسرائیل در زمینه حفاری برای اکتشاف گاز در دریای مدیترانه همکاری می‌کند.

این در حالی است که اردوغان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با نتانیاهو دیدار کرده بود.

اولین وزیر اسرائیلی در رأس یک هیئت رسمی وارد عربستان شد

منابع از سفر وزیر گردشگری اسرائیل به عربستان برای اولین بار خبر دادند.

به گزارش ایسنا، حاییم کاتس، وزیر گردشگری اسرائیل روز سه شنبه برای نخستین بار و در یک سفر رسمی وارد عربستان شد.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که کاتس با هدف مشارکت در کنفرانس گردشگری که زیر نظر سازمان ملل در عربستان برگزار می‌شود، به عربستان رفته است.

منابع عبری می‌گویند که این کنفرانس با حضور پیشگامان و رهبران سیاست‌های گردشگری جهان به منظور تدارک بزرگداشت روز جهانی گردشگری برگزار می‌شود.

این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که به گفته محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی؛ ریاض به عادی سازی روابط خود با اسرائیل نزدیک می‌شود.

مدودف: چاره‌ای بجز درگیری مستقیم با ناتو باقی نمانده است

رئیس‌جمهور پیشین و معاون شورای امنیت روسیه روز سه‌شنبه گفت، به نظر می‌رسد چاره‌ای برای روسیه بجز درگیری مستقیم با ناتو در میدان نبرد باقی نمانده است.

به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه که سابقا رئیس‌جمهور این کشور نیز بوده است، در پیام‌رسان تلگرام خود نوشت: «ظاهرا چاره‌ای برای روسیه بجز درگیری مستقیم با ناتو، که علنا به یک بلوک فاشیستی هیتلر-محور با ابعاد بزرگتر بدل شده، در میدان نبرد باقی نمانده است.»

وی تاکید کرد: ما آماده این درگیری هستیم، اگرچه نتایج آن برای بشریت هزینه‌ای بیش از سال ۱۹۴۵ خواهد داشت.

مدودف در ادامه پیامش به سه عامل کلیدی اشاره کرد که به این درگیری مستقیم دامن می‌زنند. او نوشت: «اولین مورد، دوستی نازی‌ها با حیوانات کانادایی که توسط جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در پارلمان رهبری می‌شود. دوم، تحویل تانک‌های آبرامز از انبارهای تسلیحاتی ناتو به اوکراین و سوم، وعده ارسال موشک‌های دوربرد به مقامات کی‌یف.»

آمریکا سه شرکت چینی را برای استفاده از کارگران اجباری اویغور تحریم کرد

دولت آمریکا روز سه‌شنبه چهارم مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه شرکت چینی را به فهرست موسساتی افزوده است که از کار اجباری اویغورها استفاده می‌کنند.

هدف از این اقدام زدودن کار اجباری از زنجیره تولید و تامین کالاهای وارداتی به آمریکاست.

از بیانیه دولت آمریکا چنین برمی‌آید که هر سه شرکت در استان سین‌کیانگ چین مستقر هستند و در زمینه تولید پارچه و لباس فعالند.

براساس قانون موسوم به «فهرست ممنوعیت تجارت با موسسات که از کار اجباری اویغورها استفاده می کنند» مصوب سال ۲۰۲۱، واردات کالاهای تولید شده در استان سین‌کیانگ و یا توسط شرکت‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند به آمریکا ممنوع است، مگر آن‌که واردکننده بتواند ثابت کند که کالاهای مورد نظر با استفاده از کار اجباری تولید نشده‌اند.

دولت آمریکا می‌گوید چین تعداد کثیری از مردمان اویغور و سایر اقلیت‌های مسلمان ساکن استان سین‌کیانگ را در اردوگاه‌های کار اجباری نگهداری می‌کند.