به گزارش اکوایران، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، اگر ایران می‌خواهد فضا را برای دیپلماسی با ایالات متحده ایجاد کند، باید گام های در جهت «کاهش تنش» در مورد برنامه هسته‌ای خود بردارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست مطبوعاتی، دومین بار در روزهای اخیر بود که ایالات متحده از ایران به دلیل تصمیمش در عدم صدور مجوز برخی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انتقاد کرد.

میلر گفت: «ایران اگر می‌خواهد تنش‌ها را کاهش دهد و فضایی برای دیپلماسی ایجاد کند، باید گام‌هایی در جهت کاهش تنش بردارد». میلر ادعا کرد: «در چند هفته گذشته، ما شاهد قدم برداشتن ایران در راستای تضعیف توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام کارش بودیم. بنابراین اگر ایران واقعاً در برداشتن گام‌های کاهش تنش جدی است، اولین کاری که می‌تواند انجام دهد، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

میلر گفت گام‌هایی که او درباره آن صحبت می‌کند، به عنوان مقدمه‌ای بالقوه برای از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، به برنامه هسته‌ای ایران مربوط می‌شود. او جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

با این حال، میلر در پاسخ به این سوال که آیا می‌گوید ایران باید تمام اقداماتی را که ایالات متحده به دنبال آن است انجام دهد، قبل از اینکه واشنگتن با مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با تهران موافقت کند، پاسخ داد: «من این را نمی‌گویم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول راستی‌آزمایی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سال 2015 بود که بر اساس آن تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای کاهش تحریم‌های ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل محدود کرد.

تلاش برای احیای آن توافق که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2018 کنار گذاشته شده بود یک سال پیش شکست خورد و از آن زمان واشنگتن به دنبال راهی جدید برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران بوده است.