به گزارش اکوایران، در جلسه امروز هیأت دولت، رئیس سازمان برنامه بودجه درباره بازپرداخت مطالبه گندم کاران صحبت کرد و احمد وحیدی، وزیر کشور هم ادعای حمله اسرائیل به مراکز نظامی خرم آباد را تکذیب کرد.

گزیده اظهارات برخی از اعضای کابینه دولت را در ادامه می‌خوانید.

مسئله مهاجران ساماندهی می‌شود

احمد وحیدی، وزیر کشور: (درباره تعداد مهاجرین خارجی در کشور): وزارت کشور در تلاش برای ساماندهی امور مهاجرین است اما آنچه در رسانه‌ها گفته می شود ممکن است مبالغه‌هایی باشد که هیچ مرجع رسمی این اعداد را تایید نمی کند اما کاملا مشخص است که براساس یک برنامه طراحی شده نسبت به ساماندهی اتباع خارجی اقدام خواهد شدو اتباع غیرمجاز باید برگردانده شوند. کسانی هم که مجوز حضور دارند، باید ساماندهی شوند.

(در خصوص تعداد مهاجرین افغانستانی در ایران): آنچه ما می توانیم تایید کنیم 5 میلیون نفر است. البته تعداد مهاجرین رسمی کمتر است. به نظر می رسد اظهارات غیرکارشناسانه و آمارهای ساختگی درباره تعداد مهاجرین بیان می شود.

(درباره ادعای حمله اسرائیل به مراکز نظامی در خرم‌آباد): این مساله تکذیب می‌شود. براساس اعلام مراجع رسمی، این لرزش بوسیله زلزله انجام شده بود و براساس نظر متخصصین، علت میزان زیاد لرزه، عمق کم زمین لرزه بوده است. علت صدا هم تکانه و لرزش بوده است.

کنایه زاکانی به محسن هاشمی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: (در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس سابق شورای شهر تهران مبنی بر اینکه ساخت تراموا، ۲۰ میلیون دلار هزینه دارد و بی‌فایده و شهرداری تهران به دنبال کارنامه‌سازی است): جز خنده نمی‌شود کاری کرد!

 من آن مصاحبه را دیدم، نه عدد می‌دانستند و نه چیز دیگری، با حدس و گمان حرف زده بودند. خیلی بد است که آدم چیزی را که بلد نیست، بگوید چون مجبور نیست حرف بزند!

الان در شهرهای بزرگ یکی از الگوهای برتر توسعه حمل‌ونقل، همین تراموا محسوب می‌شود که هم حمل‌ونقل پاک است و هم یک دوره زمانی ارائه خدمت بالا را به خود اختصاص می‌دهد. امروز مجموعه‌ها ادله منطقی که مبتنی بر صلاح شهر در این زمینه است را ارائه می‌کنند.

 هزینه‌های این طرح هم مبتنی بر الگوی ارائه خدمت، متفاوت است اما آنچه برآورد شده، ۲۰۰ میلیون دلار برای ۱۸ کیلومتر خط است.

با مدرسه‌ای که قیمت غذاهایش نامتعارف بود برخورد می‌شود

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش: (درباره برنامه‌های آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید): امسال عمده تمرکز ما بر کیفیت‌بخشی به مدارس است. در امر تربیتی به پنج‌ضلعی امید، ایمان، نشاط، هویت و خودباوری و خردورزی که به تمام مدارس کشور گفته شده در این پنج محور برنامه‌ریزی کنند، تاکید دارد.

(در واکنش به انتشار تصاویری از منوی  نامتعارف غذا در یکی از مدارس): من این موضوع را شنیدم. این دولت تکلیفش با این مسائل روشن است و هیچ عمل اشراف‌گرایانه و غیرمتعارفی را نه قبول دارد و نه برمی‌تابد، اما خانواده‌ها هم باید کمک کنند که چنین رفتارهایی شکل نگیرد.

 یعنی یک تقاضایی از این سو وجود دارد و یک پاسخی هم از آن طرف انجام می‌شود. به رئیس سازمان مدارس غیردولتی دستور داده شده این موضوع را فوراً بررسی کند و حتماً برخورد می‌شود.

خبر مهم دولت برای مردم

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: (با اشاره به مصوبات جدید هیئت وزیران): در راستای اجرایی‌شدن قانون انتخابات اخیر، مصوبه‌ای برای هرچه رقابتی‌تر کردن و عادلانه‌سازی استفاده کاندیداها از امکانات عمومی و دسترسی آنان به منابع برای اطلاع‌رسانی بهتر به عموم در زمینه برنامه‌ها و دیدگاه‌هایشان، هیئت وزیران تصویب کرد که همه دستگاه‌های اجرایی چه عمومی و چه دولتی فهرستی از هر نوع امکاناتی که دارند و می‌توانند برای به‌کارگیری در این زمینه در اختیار کاندیداها قرار دهند، به کارگروهی ارائه کنند تا به اطلاع کاندیداها برسد و بصورت عادلانه سهمیه‌بندی می‌شود تا آنان به شکل برابر از امکانات عمومی استفاده کنند.

دو لایحه از سوی هیئت وزیران با موافقت همراه شد. یکی لایحه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری بین ایران و ویتنام و یکی لایحه موافقتنامه دوجانبه بین ایران و ونزوئلا در امور گمرکی و دارایی که هردو تقدیم مجلس می‌شود.

 در راستای حمایت از مردم ساکن در استان‌های کمتربرخوردار و اقشار دهک‌های پایین و محرومانی که در این استان‌ها سکونت دارند، هیئت وزیران با مصوبه‌ای برای ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به خانواده‌هایی که به گاز لوله‌کشی دسترسی ندارند موافقت کرد تا شبکه گاز داخلی منازل خود را ایجاد کنند.

این حمایت ویژه در چهار استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد و مناطق محروم‌تر آن اجرایی می‌شود.

واردات خودرو تسریع می‌شود

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد: (درباره واردات خودرو): اجرای کند آیین نامه واردات خودرو در ۶ ماهه نخست امسال چند دلیل داشته است.

 یک بخش آن ناشی از این است که اولویت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی برای اینکه ارز به آنها تخصیص داده شود، برای بخشی از بخش‌ها و صنایع اولویت‌های پیشتری مطرح شده بود که بعد از آن نوبت به تخصیص ارز به حوزه خودرو در نظر گرفته می شد؛ البته ابلاغ خود آیین نامه و مراحل اجرای آن توسط استاندارد و دستگاه‌های مرتبط با واردات خودرو هم زمان زیادی مصروف خود کرد.

 چشم انداز نیمه دوم سال این است که با سرعت خیلی بیشتری این اتفاق رخ دهد.

(در پاسخ به سوالی درباره خروج سیمان از بورس کالا): با توجه به اینکه مساله بورس کالا به عنوان بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی یا کالاهای پایه انجام می‌شود و جزو دستاوردهایی است که ما در  پایان دهه‌های  ۸۰ و ۹۰ نسبت به عبور از مسیر پر از رانت و فسادی که پیش از آن وجود داشت به نظام بورس کالا  منتقل شدیم، دولت فعلا  هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد.

برای برگزاری کنسرت مشکلی نداریم

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد: در هیچ استانی برای برگزاری کنسرت مشکلی نداریم.

(در واکنش به مشکلات به وجود آمده برای اینترنت برخی خبرنگاران): همه درخواست‌ها پاسخ داده است و گزارش اداره کل مطبوعات داخلی و معاونت مطبوعاتی غیر این انتقادی است که برخی خبرنگاران بیان می‌کنند. اگر مشکلی وجود دارد به ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارتخانه انتقال دهید.

( با اشاره به کانتینرهای کاغذ دپو شده در گمرکات کشور و زمان ترخیص آنها): مسوولیت این کار با وارد کنندگان بخش خصوصی است. مشکلاتی وجود داشت که با رییس قوه قضاییه و سایر بخش‌ها مذاکراتی برای رفع آنها انجام دادم. امیدوارم ۲۰۰۰ تن کاغذ هر چه زودتر از گمرکات کشور ترخیص و به بازار نشر عرضه شود.

(با اشاره به تغییرات ساختار و ادارات و تغییر نام وزارتخانه تحت امرش): از ابتدای مسوولیتم در وزارتخانه مقام معظم رهبری بازآرایی رسانه‌ای و تغییرات انقلابی ساختار فرهنگی را از ما مطالبه کردند و ما هم لبیک گفتیم. تغییرات ساختاری آماده شد و بخشی از آن در روزهای آینده ابلاغ می‌شود. آخرین رایزنی‌ها با سازمان امور اداری و استخدامی را طی می‌کنیم و تغییر ماموریت برخی مراکز را اجرایی می‌کنیم.

تا آخر مهرماه تمام مطالبات گندم‌کاران را پرداخت می‌کنیم

داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه: (درباره میزان پرداخت مطالبات گندم کاران): در تبصره ۱۴ بودجه حدود ۱۰۴ همت برای خرید گندم پیش‌بینی شده بود که ۱۱۰ همت پرداخت انجام دادیم.

خرید زیادی انجام دادیم و باید ۱۵۰ همت پرداخت کنیم که ۴۰ همت باقی مانده است.

 قول داده بودیم تا آخر شهریور تسویه کنیم، ولی مجوزهایی برای جابجایی منابع و بودجه گرفتیم تا منابع را جابجا کنیم و تا آخر مهرماه تمام مطالبات را پرداخت کنیم. برای تاخیر در تحقق وعده هم از گندمکاران عذرخواهی می‌کنیم.

( درباره تهیه برنامه بودجه سال ۱۴۰۳): سازمان برنامه و بودجه بخشنامه بودجه ۱۴۰۳ را با امضای رئیس‌جمهورابلاغ و تکلیف همه دستگاه‌ها و زمانبندی انجام آن را مشخص کرده است.  ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه هم فعال شده و حدود ۲ ماه است که کار خود را شروع کرده و ۷ جلسه تاکنون داشته است. چارچوب کلی بودجه ۱۴۰۳ آماده شده و در آبان ماه مرحله اول تقدیم بودجه را انجام خواهیم داد. در بخشنامه بودجه تصریح کردیم که بودجه را بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم تهیه می کنیم. کلیات لایحه دولت در مجلس رای آورده است بنابراین احکام پیشنهادی ما جاری و ساری خواهد بود.