باب منندز

به گزارش اکوایران، دفاع سناتور باب منندز در برابر اتهامات جدید فساد علیه او، همسر و همکاران تجاری او در روز جمعه نشان داد که او همان موضع سرکشانه‌ای را اتخاذ کرده که در زمان مواجهه با اتهامات مشابه در نزدیک به یک دهه پیش اتخاذ کرد.

منندز، سناتور سه‌دوره‌ای که در هر مرحله از دوران نابسمان نیوجرسی سِمت داشته است، قول داد با آخرین مجموعه اتهامات مبارزه کرده و صحت کیفرخواست را زیر سوال برد. تقریباً به همان ادبیاتی که در سال ۲۰۱۷ و پس از محاکمه بی‌نتیجه در مورد اتهامات فساد استفاده کرد، روز جمعه کیفرخواست را در قالب اصطلاحات سیاسی مطرح کرد و قول داد که به کار خود در سنا ادامه دهد. منندز در بیانیه‌ای گفت: «سال‌ها، نیروهای پشت پرده بارها و بارها تلاش کرده‌اند صدای من را خاموش کنند و قبر سیاسیم را حفر کنند». این پژواک سخنان شش سال پیشش بود؛ زمانی که خطاب به «کسانی که قبر سیاسی من را حفر می‌کردند» گفت که آن‌ها را فراموش نخواهد کرد.

با این حال، برخلاف اولین محاکمه فساد او، حمایت حزب دموکرات نیوجرسی از منندز در روز جمعه رنگ باخت. فیل مورفی، فرماندار دموکرات این ایالت و رهبران مجلس قانون‌گذاری تحت رهبری دموکرات‌ها خواستار استعفای او شدند. موفی در بیانیه‌ای گفت: «این اتهامات آنقدر جدی است که توانایی سناتور منندز برای نمایندگی مؤثر از مردم ایالتمان را به خطر می‌اندازد. بنابراین، من خواهان استعفای فوری او هستم».

منندز ۶۹ساله نزدیک به پنج دهه است که در فضای سیاسی دوام آورده است. او پسر مهاجران کوبایی و وکیل دادگستری بود و در سن ۲۰سالگی و قبل از فارغ‌التحصیلی از دانشکده حقوق، عضو هیئت‌رئیسه آموزش‌وپرورش شهر نیوجرسی بود و سپس شهردار این شهر شد. بیوگرافی او این واقعیت را نشان می‌دهد که او می‌خواست در اوایل زندگی سیاسی خود با فساد مبارزه کند. منندز علیه مقامات «یونیون سیتی» شهادت داد و به سخت‌گیری شهرت یافت. از آنجا پیش از راه‌یابی به مجلس ایالات متحده، به مجلس ایالتی و سپس سنای ایالت رفت.

منندز در سال ۲۰۰۶ به عنوان سناتور ایالات متحده منصوب شد. او در سال ۲۰۰۶ و مجدداً در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ انتخاب شد. او از سال ۲۰۱۳ به عنوان رئیس کمیته با نفوذ روابط خارجی سنا فعالیت می‌کرد، اما پس از کیفرخواست قبلی، این سمت را از دست داد. او پس از آن که دادستان‌های فدرال اتهامات آن پرونده را تمدید نکردند، این موقعیت را دوباره به دست آورد.

روز جمعه، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا گفت که منندز «موقتاً» و تا زمانی که موضوع حل‌وفصل نشود، از سمت خود به عنوان رئیس کمیته کناره‌گیری کرده است.

رقابت سال ۲۰۱۸ او برای سنا قابل توجه بود زیرا درست پس از محاکمه سال ۲۰۱۷ برگزار شد و حزب جمهوری‌خواه میلیون‌ها دلار را برای شکست‌دادن او هزینه کرد.

باب منندز

اولین باری که منندز متهم شد، مقامات گفتند که او از نفوذ سیاسی خود برای کمک به یک چشم‌پزشک در فلوریدا استفاده کرد.

اسناد جدید افشاشده از اتهامات روز جمعه مدعی است که منندز علی‌رغم نگرانی‌های آمریکا از کارنامه حقوق بشری کشور مصر، مکرراً اقداماتی را به نفع قاهره انجام داده است. در کیفرخواست آمده یکی از اقدامات او نوشتن نامه‌ای به سناتورهای دیگر برای تشویق آن‌ها به تأیید کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به مصر و همچنین انتقال اطلاعات غیرعمومی به مقامات مصری درباره مسائل نظامی است.