به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دستیار سابق یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر را مامور نظارت بر واحدهای جنگجویان داوطلب در اوکراین کرده است.

بنا بر گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، روز جمعه در دیداری با آندری تروشف به او ماموریتش را یادآور شد. ماموریت او نظارت بر تشکیل یگان‌های داوطلب است که وظایف مختلفی دارند و مهم‌ترین آن ادامه جنگ روسیه در اوکراین است، آنچه مسکو از آن با عنوان «عملیات ویژه نظامی» یاد می‌کند.

در این دیدار که در پی شورش نافرجام یوگنی پریگوژین در ماه ژوئن انجام شد، یونس بیک یوکوروف، معاون وزیر دفاع روسیه نیز حضور داشت و در آن بر ادغام مزدوران جنگی گروه واگنر در ارتش عادی روسیه تاکید شد.

یوگنی پریگوژین، رئیس مزدوران جنگی واگنر، به همراه ۹ نفر دیگر در ۲۳ اوت بر اثر سقوط هواپیمایش که از مسکو عازم سن‌پترزبورگ بود جان باخت.

دقیقا دو ماه قبل از آن بود که پریگوژین با رهبری یک شورش چند روزه به کمک جنگجویانش آشکارا فرماندهی عالی نظامی روسیه را به چالش کشید. تهدیدی که به گمان برخی تحلیل‌گران مهم‌ترین چالش حکومت پوتین بود و می‌توانست روسیه را به درگیری داخلی بکشاند.

V5ETT4FKPFMANBM3AA3OS4GYD4

پریگوژین پس از توافقی با کرملین، با میانجیگری بلاروس، به این شورش پایان داد و با اینکه تحت پیگرد قرار نگرفت، اما چند هفته بعد در «سانحه‌ای» هوایی  جانش را از دست داد.

هم‌زمان وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید صدها جنگجوی سابق واگنر احتمالا در اوکراین مستقر شده‌اند. وزارت دفاع بریتانیا با انتشار پیامی در ایکس‌، نوشت: «در هفته‌های اخیر، صدها جنگجوی سابق گروه واگنر به صورت فردی یا در قالب گروه‌های کوچک عازم اوکراین شده و برای واحدهای مختلف وابسته به روسیه می‌جنگند.

واگنر تا اوایل ژوئن ۲۰۲۳، پیش از شورش نافرجام پریگوژین، در میدان‌های نبرد در اوکراین، به‌ویژه باخموت، حضور فعالی داشت. اما از آن پس از این صحنه خارج شد.

آندری تروشف، سرهنگ بازنشسته‌ که با نام مستعار «سدوی» (زلف خاکستری) شناخته می‌شود، اهل سن‌پترزبورگ (زادگاه پوتین) است. کهنه‌سربازی که در میدان‌های جنگ در افغانستان، چچن و سوریه حضور داشته است.

تروشف، از رهبران گروه واگنر در سوریه، سال ۲۰۱۶، برای یورش به پالمیرا در سوریه و جنگ علیه شبه‌نظامیان دولت اسلامی، مدال «قهرمان روسیه»، بالاترین مدال روسیه را دریافت کرد.

اتحادیه اروپا، دسامبر ۲۰۲۱، او را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.