به گزارش اکوایران، ایالات متحده شبه کل بی سر و صدا اذعان کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با موفقیت یک ماهواره تصویربرداری را در این هفته در مدار قرار داد، با شیوه پرتابی که شبیه ماهواره‌های دیگری بود که قبلاً واشنگتن آن‌ها را با ادعای شباهت به فناوری موشک بالستیک محکوم کرده بود.

از زمانی که ایران پرتاب ماهواره نور-3 را در روز چهارشنبه اعلام کرد، ارتش آمریکا به درخواست‌های مکرر آسوشیتدپرس برای اظهارنظر پاسخ نداده است.

با این حال، در اوایل روز جمعه، داده‌های منتشر شده توسط وب‌سایت اسپیس‌ترک، پرتاب ماهواره نور-3 ایران را تائید کرد. اطلاعات این وب‌سایت توسط اسکادران هجدهم دفاع فضایی نیروی فضایی ایالات متحده، جدیدترین بازوی ارتش آمریکا، تامین می‌شود.

بر اساس داده‌های اسپیس‌ترک، این ماهواره در مدار 450 کیلومتری سطح زمین قرار گرفته است که با گزارش رسانه‌های ایران در مورد پرتاب مطابقت دارد. این وبسایت همچنین موشک حامل ماهواره را به عنوان یک موشک سه مرحله‌ای با سوخت مایع و جامد شناسایی کرد که اولین بار در سال 2020، هنگام پرده برداری از برنامه فضایی محرمانه سپاه پاسداران به فضا پرتاب شد.

رسانه‌های داخلی بدون ذکر مکان، ویدئویی از بلند شدن یک موشک از یک پرتابگر متحرک منتشر کردند. جزئیات ویدئویی که توسط آسوشیتدپرس تحلیل شده است، مدعی است مکان تقریبی آن را شناسایی کرده است. 

3e6cd2c825cc4a72b044da8f3b90b0b9

سردار علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی سپاه پاسداران، پنجشنبه شب در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرده بود که ماهواره نور-3 دارای دقت تصویر‌برداری دو و نیم برابر ماهواره نور-2 است. نور-2 که در مارس 2022 پرتاب شد، همچنان در مدار است. نور-1 که در سال 2020 پرتاب شد نیز سرنوشتی ناموفق داشت.

جعفرآبادی گفت: «نور-3 برای اولین بار دارای رانشگرهایی است که به آن امکان مانور در مدار را می‌دهد.» او همچنین توصیف گسترده‌تری از امیدهای ایران برای برنامه ماهواره‌ای ارائه کرد، از جمله کنترل احتمالی پهپادها.  در حالی که ادعا می‌شود که روسیه بیش از یک سال است از هواپیماهای بدون سرنشین حامل بمب ساخت ایران برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند، این موضوع می‌تواند بهانه‌ای به غرب و کیف برای نگرانی‌های بیشتر بدهد.

جعفرآبادی گفت: «اگر به جنگ‌های اخیر در سراسر جهان نگاه کنید، می‌بینید که موفقیت در میدان نبرد بسیار وابسته به استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای است. اکنون نیروهای مسلح در همه کشورهای مترقی تلاش می‌کنند تا همه تجهیزات خود را از راه دور کنترل کنند، به این معنی که وقتی یک کشتی یا هر وسیله دیگری از ما فاصله زیادی می گیرد، دیگر نمی توان آن را دید و هدایت کرد، مگر از طریق ماهواره.»

ایالات متحده مدعی است پرتاب ماهواره توسط ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند و از تهران خواسته است که هیچ گونه فعالیتی در زمینه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نداشته باشد. بر اساس برجام، تحریم‌های سازمان ملل مرتبط با برنامه موشکی ایران در تاریخ 18 اکتبر منقضی می‌شود.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به گزارش‌ها درباره پرتاب ماهواره نور ۳ توسط سپاه پاسداران مدعی شد، تداوم توسعه برنامه موشک‌های بالستیک تهدیدی برای منطقه و امنیت بین‌المللی است.

متیو میلر در پاسخ به پرسشی در این خصوص گفت که ایالات متحده نگرانی خود را درباره توسعه فناوری ماهواره‌برها توسط ایران مطرح کرده است، چرا که چنین فناوری مسیر را برای توسعه برنامه موشکی این کشور فراهم می‌کند. او تاکید کرد، ماهواره‌برها دارای فناوری هستند که تقریبا شبیه به فناوری مورد استفاده در تولید موشک‌های بالستیک است.