به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

استقرار جنگنده‌های تایفون انگلیس در همسایگی روسیه

وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که «در حال حاضر جنگنده‌های تایفون را در کشور لهستان مستقر می‌کنیم».

به گزارش رویترز، گرانت شاپس، وزیر دفاع جدید انگلیس از تصمیم خود برای استقرار جنگنده‌های تایفون در شرق اروپا و همسایگی اوکراین خبر داد و گفت که «ما در حال حاضر جنگنده‌های تایفون را در لهستان مستقر می‌کنیم».

وی افزود: «ما قراردادهایی به ارزش ۴ میلیارد پوند برای ادامه و پیشبرد تولید زیردریایی‌های بر مبنای توافق آکوس امضا کردیم».

آکوس یک پیمان دریایی سه جانبه بین استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا است. طبق توافق سال ۲۰۲۱ سه کشور تحت عنوان آکوس (مخفف استرالیا، بریتانیا و آمریکا)، آمریکا و انگلیس با هدف مقابله با چین و جلوگیری از نفوذ پکن در اقیانوس آرام و هند تصمیم دارند استرالیا را در اوایل دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی های تهاجمی هسته ای خود تجهیز کنند.

دعوت اردوغان از احزاب سیاسی برای تدوین قانون اساسی جدید ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که دولتش تمام تلاش  خود را به کار خواهد بست تا ملت ترکیه به قانون اساسی جدید فراگیر که نشان دهنده اراده ملت بوده و شایسته صد سالگی ترکیه باشد، دست یابد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی که این سخنان را در جریان مراسمی در پارلمان ترکیه مطرح می‌کرد، احزاب سیاسی ترکیه را به مشارکت برای تدوین قانون اساسی جدید این کشور فرا خواند و تاکید کرد که قانون اساسی جدید باید بیانگر اراده تمام ملت باشد.

وی اضافه کرد: «تنها میراثی که به نسل‌های آینده تحویل خواهیم داد، این پارلمان با تجربه دموکراسی‌اش می‌باشد».

رئیس جمهور ترکیه افزود: «ملت ترکیه دارای توانایی زیادی در اداره کشور بوده و جایگاه شایسته خود را در نظام جهانی بدست خواهد آورد».

اردوغان در جولای گذشته اعلام کرد که برنامه خود برای ارائه پیشنهاد اصلاح قانون اساسی کشور را آغاز کرده است.

اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات در ژاپن

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس روز یکشنبه گفت: «آمریکا بارها برای مذاکره مستقیم، پیام‌هایی هم به کشورهای دیگر و هم به دستگاه‌های دیپلماسی ما ارسال کرده است. به نظرم ساز و کار نشست برجام تا حدودی دارد فراهم می‌شود و انشاالله در آینده، باتوجه به اعلام آمادگی ژاپن ممکن است در کشور ثالثی مذاکرات از سرگیری شود ولی چه برجام به سرانجام برسد و چه نرسد، این موضوع باید در چارچوب در یک گفت و گو و نشست به نتیجه برسد.»

دومین وزیر اسرائیلی راهی ریاض شد

وزیر ارتباطات اسرائیل به منظور مشارکت در یک کنفرانس بین‌المللی راهی ریاض شد.

به گزارش سایت واللا، شلومو کارعی، وزیر ارتباطات اسرائیل صبح روز یکشنبه به همراه اعضای هیئت خود برای مشارکت در «کنفرانس جهانی پست» راهی ریاض شد.

این سایت همچنین اعلام کرد، این هیئت شامل نمایندگان پست اسرائیل نمی‌شود اما دفتر وزیر ارتباطات اعلام کرد که از آن‌ها برای مشارکت در این کنفرانس دعوت شده بود.

کنفرانس جهانی پست شامل ۱۹۲ کشور است و هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و نمایندگانی از وزارت ارتباطات، پست و وزارت امور خارجه از هر کشور در آن حضور دارند.

نخست‌وزیر انگلیس اعزام نیروهای کشورش به اوکراین را رد کرد

براساس گزارش‌ها، نخست‌وزیر انگلیس اعزام سربازان کشورش را به اوکراین، در حالی که درگیری‌ها با روسیه همچنان ادامه دارد، رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پی‌ای‌میدیا، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس اظهارات وزیر دفاع کشورش درباره مشارکت مستشاران انگلیسی در درگیری اوکراین را تکذیب کرد.

وزیر دفاع انگلیس گفته بود که این کاملا امکان‌پذیر است، اما این امری برای بلندمدت است، نه اکنون. او گفت که با رهبران ارتش درباره یک برنامه آموزشی و «استقرار نیروهای انگلیسی در خاک اوکراین برای اولین بار» گفت‌وگو و رایزنی کرده است.

گرنت شپس، وزیر دفاع انگلیس که چند روز گذشته در کی‌یف دیداری با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین داشت، گفت: این پیشنهادی که مورد بحث‌ و گفت‌وگو قرار گرفته، وابستگی به پایگاه‌های انگلیس و سایر کشورهای عضو ناتو را کاهش خواهد داد.

ریشی سوناک روز یکشنبه تصریح کرده است که پیشنهاد وزیر دفاع کشورش مبنی بر اینکه نیروهای انگلیسی می‌توانند نیروها را در اوکراین آموزش دهند، برای «اینجا و اکنون» و در طول جنگ علیه روسیه نیست. او اعزام نیروهای انگلیسی به اوکراین را رد کرد و گفت که رئیس وزارت دفاع که اخیرا منصوب شده در حال صحبت درباره برنامه‌های احتمالی برای «بلندمدت» بوده است.

تظاهرات یک میلیون نفری مخالفان دولت پوپولیست لهستان

حزب پوپولیست و ملی‌گرای «قانون و عدالت» به رهبری یاروسلاو کاچینسکی، به رغم تنش‌های موجود با اتحادیه اروپا و انتقاد‌هایی که به دلیل زیر سوال رفتن حاکمیت قانون در این کشور برانگیخته، همچنان با دست کم ۳۵ درصد آرا پیشتاز نظرسنجی‌ها است.

شمار بسیار زیادی از حامیان جریان اپوزیسیون روز یکشنبه در پایتخت لهستان علیه دولت ناسیونالیست و عوام‌گرای حاکم بر این کشور تظاهرات کردند.

این تظاهرات گسترده که به گفته مسئولان شهرداری ورشو «حدود یک میلیون نفر» در آن شرکت داشتند، دو هفته قبل از برپایی انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی در پایتخت لهستان برگزار شد.

فراخوان برپایی این تظاهرات که با هدف بسیج رای دهندگانِ مخالف دولت سازمان‌دهی شد از سوی دونالد توسک، نخست وزیر سابق و رهبر بلوک احزاب میانه‌رو در تشکلی سیاسی موسوم به «ائتلاف مدنی» صورت گرفته بود.

آقای توسک که خود نیز در جمع تظاهرکنندگان حضور یافته بود برای تهییج بیشتر آنها در ابتدای سخنانش گفت: «می‌خواهم به شما بگویم که ما بیش از یک میلیون نفر هستیم.»

وی سپس مدعی شد که این «بزرگترین تظاهرات سیاسی در تاریخ لهستان» و «بزرگترین تجمع سیاسی در جهان امروز» است.

مدودف: سربازان بریتانیایی و کارخانه‌های آلمانی در اوکراین «اهداف مشروعی» هستند

نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه همزمان با سالگرد اعلام الحاق چهار منطقه از جنوب و شرق اوکراین به خاک کشورش از فتوحات بیشتر در آینده خبر داد.

دمیتری مدودف، رئیس جمهوری سابق روسیه، نیروهای بریتانیایی مستقر در اوکراین را اهدافی مشروع برای حملات نظامیان روس قلمداد کرد.

به گفته آقای مدودف، سربازان بریتانیایی که ماموریت آموزش نیروهای اوکراینی را بر عهده گرفته‌اند می‌توانند اهدافی مشروع برای حملات ارتش روسیه باشند.

وی همچنین از کارخانه‌های آلمانی تولید موشک‌های تاورس درصورتی که این موشک‌ها در اختیار ارتش اوکراین قرار بگیرد نیز به عنوان اهداف مشروع حملات ارتش کشورش در آینده یاد کرد. هفته گذشته نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال از تصمیم برلین مبنی بر تعویق ارسال این موشک‌ها به اوکراین خبر داده بود. تصمیمی که دلیل آن نگرانی از امنیت جانی تکنسین‌های نظامی آلمان در خاک اوکراین عنوان شده است.

این نخستین بار نیست که آقای مدودف، برلین را تهدید‌ می کند. او در ماه مارس گذشته و در پی رسانه‌ای شدن احتمال تولید تانک آلمانی در اوکراین گفته بود در صورت نهایی شدن این طرح کشورش با رگباری از موشک‌های روسی کالیبر و دیگر سلاح‌های آتش‌زا به استقبال مراسم افتتاح کارخانه خواهد رفت.

سفر کم‌سابقه رهبر طالبان

منابع خبری از اقدام کم سابقه رهبر طالبان افغانستان و سفر او به یک ولایت در جنوب شرق این کشور پرده برداشتند.

به گزارش ایسنا، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در این‌باره اعلام کرد که «هبت الله اخندزاده» رهبر این گروه برای نخستین بار به ولایت «نیمروز» در جنوب شرق این کشور سفر کرد.

وی گفت که آخندزاده در جریان این سفر با مقامات دولتی و هیأت روحانیون دیدار و گفت‌وگو کرده است.

مجاهد همچنین گزارش داد که رهبر طالبان در نیمروز از مدرسه «جهادی» در این ولایت و همچنین از بیمارستان دولتی ولایت قندهار بازدید کرد.

الجزیره گزارش داده از زمان روی کار آمدن طالبان در سال ۲۰۲۱، آخندزاده چندین سفر مخفیانه به ولایات هلمند، هرات و زابل داشته است. او همچنین یک بار به کابل سفر کرده و هدفش از ان نیز شرکت در نشست علما با تعدادی از سران قبایل بوده است.

پ‌ک‌ک مسئولیت «حمله تروریستی» آنکارا را برعهده گرفت

رسانه‌های ترکیه روز یکشنبه از وقوع انفجاری شدید در نزدیکی پارلمان این کشور در آنکارا خبر دادند.

وزارت کشور ترکیه از «حمله‌ای تروریستی» در پایتخت این کشور سخن گفته است. به گفته این وزارتخانه دو مامور پلیس ترکیه در این حمله مجروح شدند. وزارت کشور ترکیه گزارش داده است که دو نفر با خودرو به دنبال ورود به اداره امنیت ترکیه وابسته به وزارت کشور بودند.

بنا به اعلام وزارت کشور ترکیه یکی از «دو تروریست» در انفجار انتحاری کشته شد و ماموران تلاش نفر دوم برای آسیب زدن را «خنثی» کردند.

بنا به گزارش‌ها دومین مهاجم در درگیری با ماموران پلیس کشته شده است.

ساعاتی بعد حزب کارگران کردستان (پ ک ک) با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی نزدیک به خود، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

بنا به گزارش رسانه‌های ترکیه از منطقه‌ای در مرکز آنکارا که چند وزارتخانه و پارلمان این کشور در آن واقع شده‌اند صدای تیراندازی شنیده شده است. طبق همین گزارش‌ها تعداد زیادی از خودروی‌های پلیس و آمبولانس به محل اعزام شده‌اند.

دیدار دبیر شورای امنیت ملی ایران با همتای ارمنی در میان تنش‌های قفقاز

دبیر شورای امنیت ملی ایران در دیدار همتای ارمنستانی خود گفت «هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه، ناامن‌کننده و موجب بی‌ثباتی و تصاعد بحران است».

به گزارش ایسنا، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان که به تهران سفر کرده است؛ عصر روز یکشنبه با علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و با او درباره امور دوجانبه، تحولات منطقه قفقاز و مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، احمدیان با اشاره به آخرین تحولات منطقه قفقاز و ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای استقرار آرامش و امنیت در منطقه، تصریح کرد، هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه، ناامن کننده و موجب بی‌ثباتی و تصاعد بحران است.

سفر مشاور امنیت ملی عراق به ایران

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق که به تهران سفر کرده، با علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و با او درباره مسائل دوجانبه و نحوه اجرای کامل توافقنامه امنیتی میان دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با بیان اینکه توافق نامه امنیتی میان دو کشور تضمین کننده امنیت مرزهای دو کشور و نقشه راه معقول و مناسبی برای حذف مؤلفه های ناامن کننده در دو کشور و منطقه است؛  بر اجرای دقیق و کامل این توافق نامه تاکید کرد..

در این دیدار نیز قاسم الاعرجی دبیر شورای امنیت ملی عراق بر عزم دولت و  نهاد امنیت ملی عراق برای اجرای توافق نامه امنیتی دو کشور تاکید کرد و گفت: از هر فرصتی برای توسعه و تعمیق  روابط تهران - بغداد استقبال و استفاده خواهیم کرد.