به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

دادستان کل آمریکا: در صورت دخالت بایدن در پرونده ترامپ استعفا خواهم داد

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا گفت در صورتی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پرونده تحقیقات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور دخالت کند، استعفا خواهد داد.

دادستان کل آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در عین حال اعلام کرد: "من مطمئن هستم که [مداخله بایدن] اتفاق نمی افتد، اگر لازم باشد، استعفا خواهم داد، اما هیچ دلیلی برای مداخله بایدن در این روند وجود ندارد."

وی همچنین گفت که درباره تحقیقات پیرامون رئیس جمهور سابق آمریکا با بایدن یا دولت او صحبت نمی کند و در عین حال افزود که رئیس جمهور فعلی آمریکا "هیچ وقت سعی نکرده در این تحقیقات دخالت کند."

دادستان کل آمریکا افزود که همه دادستان های وزارت دادگستری بی طرف هستند و اجازه نمی دهند ملاحظات حزبی بر تصمیمات آنها تأثیر بگذارد.

ارمنستان خواستار تحریم جمهوری آذربایجان از سوی اتحادیه اروپا شد

نماینده ارمنستان در اتحادیه اروپا در سخنانی با بیان اینکه احتمال حمله آذربایجان به ارمنستان قریب الوقوع است، خواستار تحریم باکو از سوی این اتحادیه شد.

به گزارش رویترز، ارمنستان روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست که آذربایجان را به دلیل عملیات نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی تحریم کند و هشدار داد که باکو به زودی به خود ارمنستان حمله خواهد کرد، مگر اینکه غرب اقدام قاطعانه ای انجام دهد.

تیگران بالایان، نماینده ارمنستان در اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد این اتحادیه تحریم‌هایی مثل تعیین سقف قیمت نفت و گاز صادراتی و تعلیق مذاکرات با باکو را برای تحت فشار قرار دادن دولت آذربایجان تعیین کند.

وی همچنین از غرب خواست کمک‌های امنیتی بیشتری به ارمنستان اعزام کند.

بالایان در مصاحبه‌ای با رویترز در بروکسل گفت: حمله احتمالی آذربایجان به ارمنستان نه تنها نظر ایروان است بلکه از سوی بسیاری کارشناسان و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تایید شده است.

عربستان در رزمایش «زره سند ۲۰۲۳» در پاکستان شرکت می‌کند

نیروی هوایی عربستان در رزمایش «زره سند ۲۰۲۳» در پایگاه هوایی «مصحف» در پاکستان شرکت می کند. هدف از این رزمایش که با مشارکت ترکیه و پاکستان انجام می شود، تمرین عملیات جنگ هوایی در «ائتلاف بین المللی» عنوان شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، هدف از این رزمایش که اواخر هفته جاری آغاز می‌شود تمرین عملیات جنگ هوایی در «ائتلاف بین المللی» براساس اجرای مفهوم کار مشترک در فضای جنگی مشابه جنگ های واقعی و همچنین تبادل تجربیات نظامی در زمینه برنامه ریزی و اجرا با همکاری سایر کشورهای شرکت کننده در رزمایش است.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت که از جمله سایر اهداف این زمایش، افزایش آمادگی و کارایی های جنگی برای یگان های هوایی و فنی پشتیبان و همچنین تقویت روابط بین المللی کشورهای شرکت کننده است.

قرار است نیروی هوایی عربستان و ترکیه به همراه پاکستان به عنوان کشور میزبان در این رزمایش هوایی شرکت کنند.

درخواست فوری دبیرکل سازمان ملل از دولت‌ها: سوخت‌های فسیلی را سریعتر کنار بگذارید

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از دولت‌ها خواست در راستای پاکسازی انرژی جهانی، هر چه سریعتر سوخت های فسیلی را کنار بگذارند.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در پیامی ویدئویی به اجلاس بین المللی آب و هوایی در اسپانیا افزود: من از دولت‌ها می‌خواهم که جدول‌های زمانی کنارگذاشتن سوخت‌های فسیلی را تسریع کنند تا کشورهای توسعه‌یافته تا حد امکان تا سال ۲۰۴۰ و اقتصادهای نوظهور تا جایی که ممکن است تا سال ۲۰۵۰ به این هدف نزدیک شوند.

گوترش اضافه کرد: هدف ما محدود نگاه داشتن درجه زمین به ۱.۵ درجه و پاکسازی انرژی جهانی است. زمان برای دستیابی به این اهداف کوتاه اما ممکن است. ما اکنون نیاز به اقدام داریم.

دبیرکل سازمان ملل گفت: من از شما می‌خواهم که در مادرید و امارات با هم تلاش کنید تا نتیجه‌ای قوی در این زمینه بدست آوردید.

وی تصریح کرد: این تلاش باید شامل تعهدات به دو برابر شدن بهره وری انرژی، سه برابر شدن ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر، کاهش ۷۵ درصدی تولید گاز متان از بخش انرژی و تضمین دسترسی جهانی به انرژی تا سال ۲۰۳۰ باشد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: این تلاش‌ها باید با تعهد جمعی برای تسریع در حذف تدریجی و عادلانه سوخت‌های فسیلی همراه باشد، زیرا ما خواهان دسترسی همه به انرژی پاک هستیم. یک عامل بدون دیگری مساوی است با شکست.

نوبل پزشکی ۲۰۲۳ به دو محقق ساخت واکسن کرونا رسید

آکادمی نوبل روز دوشنبه جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۲۳ خود را به طور مشترک به «کاتالین کاریکو» مجارستانی-آمریکایی و «درو وایسمن» آمریکایی، دو پژوهشگر پیشتاز در زمینه فناوری ساخت واکسن کرونا اهدا کرد.

تحقیقات این دو دانشمند برجسته منجر به توسعه فناوری ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) شد که دو واکسن فایزر و مدرنا برای بیماری کووید-۱۹ بر پایه آنها تولید شدند.

آکادمی نوبل در بیانیه‌ خود گفت: «تحقیقات کاتالین کاریکو و درو وایسمن منجر به ساخت دو واکسن بسیار موفق بر پایه ام‌آر‌ان‌ای در اواخر سال ۲۰۲۰ شد. این واکسن‌ها جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند و از وخامت بیماری در بسیاری از افراد دیگر جلوگیری کردند.»

این نهاد سوئدی اضافه کرد: «آنها کشف کردند که تزریق ام‌آر‌ان‌ای اصلاح‌شده به سلول می‌تواند برای جلوگیری از فعال شدن واکنش‌های التهابی و همچنین برای افزایش تولید پروتئین به کار رود. این دو نفر یافته‌های خود را در مقاله‌ای مهم در سال ۲۰۰۵ منتشر کردند که در آن زمان توجه کمی را جلب کرد، اما شالوده تحولات بسیار مهمی قرار گرفت که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به بشریت خدمت کرد.»

واکنش سخنگوی سازمان ملل به ادعای فروش موشک‌های ایران به روسیه

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که ما همیشه نگرانی خود را از افزایش تسلیحات در اوکراین ابراز کرده ایم. به گزارش ایرنا، خبرنگاری در نشست روز دوشنبه به وقت محلی استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل از او پرسید: شبکه ۵ اوکراین گزارش داده است که ایران آماده انتقال موشک بالستیک به روسیه است. این گزارش از سوی موسسه مطالعات جنگ آمریکا تایید شده است. آیا سازمان ملل قصد دارد جلوی این انتقال را بگیرد و از خطرات چنین انتقالی برای اوکراین آگاهی دارد؟

دوجاریک نیز بدون اشاره به نام جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: ما همیشه نگرانی های خود را از افزایش سطح تسلیحات در اوکراین به خصوص استفاده از آنها را ابراز داشته ایم. سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: همچنین احترام به قوانین بین المللی در این زمینه اهمیت دارد.

رییس جمهور عراق: بدنبال دستیابی به توافق امنیتی با ترکیه هستیم

رئیس جمهور عراق در سخنانی از تمایل بغداد برای دستیابی به یک توافق امنیتی با کشور ترکیه مشابه توافق امنیتی میان بغداد و تهران خبر داد.

به گزارش ایرنا، عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهوری عراق در گفت‌وگو با شبکه «العربیه» در این باره اظهار داشت: جنگنده‌ها و پهپادهای ترکیه هر روز به حریم هوایی عراق نفوذ کرده و با حملات مکرر خود باعث کشته‌شدن غیرنظامیان می‌شوند.

وی گفت: بغداد بدنبال توافقی با ترکیه مانند توافق ایران و عراق برای حل مشکلات بین دو کشور است.

رشید با بیان اینکه حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) از ۴۵ سال پیش در خاک عراق حضور دارد، تصریح کرد: بنبال راه حلی اساسی با آنکارا در این خصوص هستیم.

وی همچنین تاکید کرد که بغداد حملات روزانه ترکیه در سلیمانیه، اربیل، دهوک و سایر مناطق اقلیم کردستان عراق را نمی‌پذیرد.

رشید همچنین ضمن محکوم‌کردن تجاوزهای روزانه نیروهای ترکیه به خاک کشورش تصریح کرد که آنکارا باید به حاکمیت عراق احترام بگذارد.

نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در کی‌یف

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشستی تاریخی، جلسه خود را در کی‌یف، پایتخت اوکراین برگزار کردند تا بار دیگر بر حمایت خود از این کشور در جنگ با روسیه تاکید کرده باشند.

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ورود به کی‌یف با اشاره به اینکه این نخستین نشست مشترک وزیران خارجه اروپایی در خارج از اتحادیه بوده تاکید کرد که این اقدام نشانه‌ «حمایت تزلزل‌ناپذیر اتحادیه اروپا از اوکراین» و همچنین «تعهد اروپا به کی‌یف» است. 

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین هنگام استقبال از آقای بورل در واکنش به حذف ردیف کمک به اوکراین در طرح بودجه کنگره آمریکا گفت: «ما احساس نمی‌کنیم که حمایت ایالات متحده از بین رفته است چرا که آمریکا می‌داند چیزی که در اوکراین به خطر افتاده ابعادی به مراتب بزرگتر از خود اوکراین دارد.» 

نشست اتحادیه اروپا در کی‌یف پس از پیروزی رابرت فیکو در انتخابات هفته گذشته اسلواکی برگزار شد. جایی که این سیاستمدار اسلواک وعده داده تا در سیاست این کشور عضو اتحادیه اروپا در خصوص حمایت از اوکراین تجدید نظر کند. مجارستان هم دیگر کشوری است که در طول این مناقشه رویکرد متفاوتی نسبت به سایر اعضای اتحادیه در پیش گرفته و روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده است. در نشست کی‌یف هم وزرای خارجه مجارستان و لهستان غیبت داشتند.

وزیر خارجه فرانسه در حمایت از ارمنستان به ایروان می‌رود

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید روز سه‌شنبه ۳ اکتبر به ایروان سفر خواهد کرد تا در آنجا بر حمایت پاریس از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان تاکید کند.

خانم کولونا در حساب توییتری خود هم در پستی کوتاه نوشته بود: «من روز سه‌شنبه به ارمنستان سفر خواهم کرد.» در همین حال در بیانیه کتبی که وزارت خارجه فرانسه منتشر کرده آمده است که کولونا در این سفر بر حمایت فرانسه از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان و همچنین هوشیاری این کشور بر رعایت این موارد تاکید ویژه خواهد کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه که پیش از این هم در ۲۸ آوریل به ارمنستان رفته بود در ایروان مورد استقبال نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور قرار می‌گیرد. سپس او با همتای ارمنی خود، آرارات میرزویان دیدار و از پناهگاه ارمنی‌هایی که پس از حمله جمهوری آذربایجان از قره‌باغ کوهستانی گریخته‌اند، بازدید خواهد داشت. 

پیش از این خانم کولونا از افزایش کمک فرانسه به ارمنستان به ارزش ۱۲ و نیم میلیون یورو خبر داده بود. این کمک‌ها به ویژه قرار است روی خدمات پزشکی و مخصوصا برای کسانی که در حادثه انفجار یک پمپ بنزین در قره‌باغ دچار آسیب دیدگی و سوختگی شدند، متمرکز خواهد بود. 

مطالعه ارتش اسرائیل درباره تبعات امنیتی عادی‌سازی با عربستان

ارتش اسرائیل در گزارش راهبردی تبعات و اثرات توافق احتمالی میان این کشور و عربستان را بررسی و خطرات احتمالی این عادی‌سازی برای موجودیت اسرائیل را مورد مطالعه قرار داده است. 

در این گزارش که پایگاه خبری والانیوز اسرائیل جزئیات آن‌را منتشر کرده آمده است که در این تحقیق بخش‌هایی از ارتش این کشور از جمله اداره اطلاعات، برنامه‌ریزی استراتژیک، دپارتمان ایران، نیروی هوایی و چندین بخش دیگر مشارکت داشته‌اند. این مطالعه در واقع به بررسی تبعات محتمل این توافق برای اسرائیل پرداخته و گزینه‌هایی چون شراکت و همکاری با عربستان همراه با ریسک‌های مرتبط با امنیت اسرائیل را مورد مطالعه قرار داده است. 

این گزارش همچنین به انواع مختلفی از برنامه‌های هسته‌ای که عربستان سعودی می‌تواند راه‌اندازی کند، اشاره کرده و سناریوهای مختلف را در این خصوص مورد بررسی قرار داده است. بر اساس اعلام تایمز آو اسرائیل این گزارش پیش از ارائه به کابینه به اطلاع رئیس ستاد ارتش و همچنین یوآو گالانت، ویر دفاع اسرائیل ارائه شده است. 

کارخانه تولید پهپادهای ترکیه در اوکراین به زودی تکمیل خواهد شد

هالوک بیرقدار، مدیرعامل شرکت تولیدی بایکار در اولین مجمع بین‌المللی صنایع دفاعی در کی‌یف، برنامه‌های این شرکت  برای تکمیل ساخت کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین بیرقدار در اوکراین را ظرف مدت ۱۸ماه آینده اعلام کرد.

به گفته وی، این شرکت در مجموع حدود ۱۰۰ میلیون دلار در اوکراین سرمایه‌گذاری خواهد کرد. او توضیح داد که علاوه بر ساخت این کارخانه، این شرکت ترکیه‌ای مقداری از این بودجه را صرف ساخت یک مرکز تعمیر و خدمات و دفتر اصلی این شرکت در اوکراین خواهد کرد.

برنامه‌های شرکت بیرقدار برای احداث کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین اولین بار در ماه اوت ۲۰۲۲ میلادی رسانه‌ای شد.

در آن زمان، واسیل بودنار سفیر اوکراین در ترکیه گفته بود که ساخت این کارخانه چند ماه زمان خواهد برد و احتمالا شروع تولید پهپادها تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ عملیاتی خواهد شد.

با این حال، این مقام اوکراینی بعدها اعلام کرد که برخی از خصومت‌ها باعث شده تا «این برنامه زمانبندی اولیه دستخوش تغییر گردد.»

بازداشت ۸۰۰ تبعه افغانستان در اسلام‌آباد پاکستان

مقامات پاکستانی خبر دادند که «پلیس اسلام‌آباد عملیات جستجو در مناطق افغان‌نشین بره کاهو، ترینول، ماهار آبادیان، گلرا و شمس را آغاز و ۸۰۰ تبعه افغان را دستگیر کرد.»

براساس گفته مقامات، «چهارصد تبعه افغانستان بعدا با ارائه مدارک اقامتی خود آزاد شدند». پلیس اسلام‌آباد در ادامه گفت: «۳۷۵ تبعه افغان هم فاقد اوراق هویتی بودند و ۲۵ افغان باقی مانده تا بررسی مدارک هویتی بازداشت به سر خواهند برد».

به گفته پلیس، این افغان‌ها بر اساس اطلاعات سری از پیش تهیه‌شده گزینش شده بودند. به گفته این مقامات «چندین تن از افغان‌های خلافکار نیز در جمع این افراد بوده‌اند و این عملیات در روزهای آینده هم با شدت بیشتری پیگیری خواهد شد.» پلیس اسلام‌آباد گفته است که مقامات تصمیم گرفته‌اند تا ۳۷۵ تبعه افغان دستگیر شده را از پاکستان اخراج کنند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، جمعیت افغان‌های مقیم پاکستان تا ژوئن سال جاری میلادی به رقم سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که تنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آنها به طور رسمی ثبت شده‌اند.

درخواست زلنسکی برای تشدید تحریم‌های تهران

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشستی تاریخی، برای اولین بار جلسه خود را در خارج از کشورهای عضو اتحادیه و در کی‌یف، پایتخت اوکراین برگزار کردند تا بار دیگر بر حمایت خود از این کشور در جنگ با روسیه تاکید کرده باشند.

در این نشست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در سخنانی در مقابل ۲۴ وزیر اروپایی شرکت کننده (وزرای لهستان، مجارستان و لتونی به دلایل مختلف غایب بودند) گفت که پیروزی اوکراین «مستقیماً به همکاری کیف و متحدان غربی آن» بستگی دارد. او گفت: «من مطمئن هستم که در این رویارویی، اوکراین و کل جهان آزاد قادر به پیروزی در مقابل روسیه هستند.»

او همچنین با تکرار ادعای ارسال  هواپیماهای بدون سرنشین و  انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه، از اروپایی‌ها خواست تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند.