به گزارش اکوایران، تعداد انگشت‌شماری از نمایندگان جمهوری‌خواهان روز سه شنبه کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده را برکنار کردند، در حالی که درگیری‌های درون حزبی کنگره را تنها چند روز پس از اینکه کنگره به سختی از تعطیلی دولت جلوگیری کرد، در هرج و مرج بیش‌تری فرو برد.

به نوشته رویترز، رای 216 به 210 برای اولین بار در تاریخ منجر به برکناری مجلس نمایندگان شد و بدین ترتیب هشت نماینده جمهوری‌خواه به همراه 208 دموکرات به برکناری مک کارتی رای دادند. مک کارتی پس از این رای به خبرنگاران گفت که دیگر نامزد ریاست مجلس نمایندگان نخواهد شد. مک کارتی گفت: «من برای چیزی که به آن اعتقاد داشتم جنگیدم. من معتقدم که می توانم به مبارزه ادامه دهم، اما شاید به شیوه‌ای متفاوت».

به نظر می رسد که مجلس نمایندگان حداقل برای یک هفته بدون رهبر باقی بماند، زیرا چندین جمهوری خواه گفتند که قصد دارند در 10 اکتبر با یکدیگر دیدار کنند و در  11 اکتبر جانشینی مک کارتی را به رای گذارند. در حال حاضر پاتریک مک‌هنری، به طور موقت جانشین مک‌کارتی شده است.

شورش روز سه‌شنبه توسط نماینده مت گیتز، یک نماینده جمهوری‌خواه راست افراطی از فلوریدا و مخالف مک‌کارتی، رهبری شد. او پس از این‌که مک‌کارتی در روز شنبه به مصالحه با دموکرات‌ها برای کمک به تصویب لایحه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی جزئی دولت رسید، برکناری رئیس مجلس نمایندگان را کلید زد. گیتز پس از این رای‌گیری به خبرنگاران گفت: «کوین مک کارتی مخلوق یک باتلاق است. او با جمع‌آوری پول با بهره ویژه و توزیع مجدد آن پول به قدرت رسیده است. ما اکنون در حال در هم شکستن این چرخه هستیم».

c4ec246c-774e-48ea-a9b8-48b454ae9832

این آخرین سکانس پر هیجان در سالی بود که مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان، واشنگتن را در آستانه یک نکول فاجعه بار بدهی 31.4 تریلیون دلاری و تعطیلی جزئی دولت قرار داد. جمهوری‌خواهان مجلس را با اکثریت محدود 221-212 کنترل می کنند، به این معنی که اگر دموکرات‌های اپوزیسیون در مسئله‌ای متحد شوند، آن‌ها نمی‌توانند بیش از پنج رای را از دست بدهند.

برکناری مک‌کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان، فعالیت‌های قانون‌گذاری در مجلس را متوقف می‌کند و در صورتی که کنگره بودجه را تمدید نکند، مهلت تعطیلی دیگر دولت در 17 نوامبر در پیش است.

کاخ سفید ابراز امیدواری کرده که مجلس به سرعت برای انتخاب یک رئیس جایگزین اقدام کند، جایگاهی که پس از معاون رئیس جمهور در رده دوم قرار دارد.

این رای کنگره را در آب‌های ناشناخته‌ای رها کرد زیرا در تلاش برای به‌روزرسانی برنامه‌های یارانه کشاورزی و امور تغذیه، تصویب لایحه‌های بودجه دولتی و بررسی کمک‌های بیشتر به اوکراین است.

هنوز مشخص نیست چه کسی جانشین قطعی مک.کارتی خواهد شد.

مک‌کارتی بارها در هفته‌های اخیر خشم دموکرات‌ها را برانگیخت، از جمله با راه‌اندازی تحقیقات استیضاح بایدن و در روز شنبه با دادن زمان کمی به آنها برای خواندن لایحه توقف هزینه‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت که برای تصویب به آرای آن‌ها نیاز داشت.

دموکرات‌ها می‌توانستند مک‌کارتی را نجات دهند، اما پس از بررسی این ماجرا گفتند که به جمهوری‌خواهان در حل مشکلات داخلی‌شان کمک نمی‌کنند.

سایر رهبران جمهوری‌خواه مانند استیو اسکالیس و تام ایمر احتمالاً می‌توانند نامزد این پست شوند، اگرچه هیچ یک به طور علنی برای آن ابراز علاقه نکرده‌اند. نماینده پاتریک مک‌هنری فعلا به طور موقت به این سمت منصوب شده است.

a29f6f0b-d321-4786-bd59-78c1a8b1b853 (1)

دو رئیس مجلس آخر جمهوری‌خواه، پل رایان و جان بونر، پس از درگیری با جناح راست حزب از کنگره کناره گرفتند.

در مجادله‌ای داغ در صحن مجلس، گاتز و تعدادی از متحدانش از مک‌کارتی به خاطر تکیه بر آرای دموکرات ها برای تصویب بودجه موقتی که منجر به جلوگیری از تعطیلی جزئی دولت شد، به شدت انتقاد کردند. باب گود، نماینده جمهوری خواه گفت: «ما به رئیسی نیاز داریم که برای هر چیزی به غیر از ماندن در مقام ریاست مبارزه کند».

نانسی میس نماینده مجلس به خبرنگاران گفت که به برکناری مک کارتی از سمت خود رای داد، زیرا مک‌کارتی وعده‌هایش را زیر پا گذاشت. میس گفت: «من از کوین مک کارتی وعده‌هایی گرفته بود برای کمک به زنان در  کشور که هیچ کدام محقق نشد. ما هیچ کاری برای آن‌ها انجام نداده ایم.»

حامیان مک کارتی، از جمله برخی از محافظه‌کاران سرسخت مجلس، گفتند که مک‌کارتی در مصالحه برای تصویب بودجه دولت، با موفقیت هزینه‌ها را محدود کرده و سایر اولویت‌های محافظه‌کاران را پیش برد، آن هم در شرایطی که دموکرات‌ها کاخ سفید و‌ سنا را کنترل می‌کنند. تام کول، نماینده جمهوری خواه، خطاب به معدود هم‌حزبی‌های سرسختش گفت: «قبل از اینکه ما را در هرج و مرج غوطه ور کنید، زیاد فکر کنید، زیرا ما به این‌جا می رویم».

4a91d006-0b46-43b3-a0dd-edfbef59ce80 (1)

در همین شرایط، دموکرات‌ها هم گفتند که مک‌کارتی را غیرقابل اعتماد می‌دانند، چرا که او توافقنامه ماه می با بایدن در مورد نحوه هزینه‌کردن‌های دولت را شکست. پرامیلا جایپال، نماینده مجلس قبل از رای‌گیری به خبرنگاران گفت: «اجازه دهید آنها در حوضچه بی‌کفایتی خود غرق شوند».

گاتز تنها یکی از بیش از ده جمهوری‌خواهی بود که بارها به کاندیداتوری مک‌کارتی برای ریاست مجلس نمایندگان در ماه ژانویه رای منفی دادند. مک‌کارتی در آن زمان در نهایت پس از 15 دور رای‌گیری در طول چهار روز، مرسی ریاست‌مجلس را به دست آورد. مک‌کارتی برای کسب این سمت با شروطی موافقت کرد که به چالش کشیدن رهبری او را آسان‌تر می کرد.