به گزارش اکوایران، یک نماینده تندرو جمهوری‌خواه آمریکا، خواهان برکناری رئیس‌ مجلس نمایندگان این کشور شد.

تقاضای استیضاح

بنا بر گزارش الجزیره، مت گیتز نماینده جمهوری‌خواه درخواست برکناری کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را ارائه کرده است. نماینده تندرو فلوریدا می گوید که رئیس مجلس پس از اجرای طرح توقف روند تعطیلی دولت، دیگر از حمایت هم‌حزبی‌هایش برخوردار نیست.

این قانونگذار راستگرای تندرو تلاشی را برای برکناری کوین مک‌کارتی آغاز کرده که جدی‌ترین رویارویی در درون جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود و این در حالی که این حزب برای مهار حامیان سرسخت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مبارزه می کند.

مت گاتز، اواخر روز دوشنبه استیضاحی را به صحن مجلس ارائه کرد و رأی گیری فوری را که احتمالاً در روزهای آینده برگزار می شود، آغاز کرد. گیتز گفت: «من در این مرحله به اندازه کافی حامی جمهوری‌خواه دارم و طی هفته آینده، یکی از این دو اتفاق خواهد افتاد: یا کوین مک‌کارتی رئیس‌مجلس نخواهد بود یا رئیس‌مجلسی خواهد بود که به رضایت دموکرات‌ها کار می‌کند».

photo_2023-10-03_07-04-27

مک‌کارتی دقایقی پس از این سخنان در شبکه‌های اجتماعی پاسخ داد: «هرچی داری رو کن». گاتز که ماه ها با مک کارتی درگیر شده بود، به زودی در پستی پاسخ داد: «انجام شد».

پیروزی لغزنده

به نوشته الجزیره، این لحظه‌ای است که مک کارتی در عین کسب پیروزی با خطر از دست دادن شغلش مواجه شده است.

روز شنبه، مجلس نمایندگان آمریکا، پس از هفته‌ها مذاکره با دموکرات‌ها بر سر کاهش هزینه‌ها، با میانجی‌گری مک کارتی، لایحه‌ای را تصویب کرد که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا 17 نوامبر به کار خود ادامه دهد.

این لایحه هم‌چنین توسط سنا تصویب شد و توسط جو بایدن به قانون تبدیل شد. اما این مسئله بخشی از جمهوری‌خواهان را عصبانی کرده و به دنبال انتقام‌جویی سیاسی هستند.

تنش در مورد چیست؟

مک کارتی قبلاً تلاش کرده بود لایحه‌ای را تصویب کند که به خواسته‌های جمهوری‌خواهان از جمله کاهش 30 درصدی بودجه برای بسیاری از نهادها می‌پردازد، اما پس از مخالفت اکثر دموکرات‌ها پیشنهادش شکست خورد.

با فراگیر شدن پیش‌بینی‌ها نسبت به تعطیلی دولت، مک کارتی به توافقی با دموکرات‌ها  دست یافت. پیشنهاد وی در نهایت با 335 رای موافق -209 دموکرات و 126 جمهوری خواه- در مقابل 91 مخالف تصویب شد. جمهوری‌خواهان مخالف معتقدند که این لایحه سازش‌کارانه از خواسته‌های کلیدی آن‌ها برای کاهش بودجه چشم‌پوشی کرده است. گروه کوچکی از جمهوری‌خواهان تندرو که خواستار کاهش هزینه‌ها از سوی آژانس‌های فدرال و تغییرات در امنیت مرزی بودند، از همکاری مک کارتی با دموکرات‌ها برای تصویب این لایحه بسیار خشمگین هستند.

چه خطری مک‌کارتی را تهدید می‌کند؟

مت گاتز، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از فلوریدا، پس از اینکه منتقدان مک کارتی در حزب خود گفتند که در صورت همکاری با دموکرات‌ها در مورد لایحه بودجه، اقدامی انجام خواهند داد، رهبری درخواست‌ها برای برکناری مک کارتی را بر عهده دارد.

2

از قضا، خود مک کارتی زمینه را برای به چالش کشیدن موقعیت خود فراهم کرده است.

این سیاستمدار جمهوری‌خواه پس از 15 دور رای گیری در ماه ژانویه پنجاه و پنجمین رئیس مجلس نمایندگان شد. او برای رای گیری، چندین امتیاز به تندروهای حزبش داد: یکی از آن‌ها این بود که تنها یکی از اعضای مجلس هم اجازه دارد تا رئیس مجلس را استیضاح کند. بنابراین اکنون، تنها یک عضو مجلس - که خود گاتز باشد- قطعنامه‌ای را کرده کرد که رئیس مجلس از سمتش برکنار شود. این درخواست برای تصویب، نیاز به رای ساده اکثریت دارد.

این پیشنهاد می‌تواند جایگاه مک‌کارتی به عنوان یک رهبر جمهوری‌خواه را به خطر بیندازد زیرا ممکن است برای باقی ماندن در این سمت در رأی گیری نیاز به جلب حمایت قابل توجه دموکرات ها در مجلس داشته باشد.

چرا این ماجرا مهم است؟

مک کارتی که برای اولین بار در سال 2006 به عنوان نماینده منطقه 22 کالیفرنیا به مجلس انتخاب شد، به عنوان یک چهره سیاسی جنجالی کهنه‌کار شناخته می‌شود.

او پیش از این سعی کرده بود در سال 2015 به عنوان کاندیدای رئیس مجلس شرکت کند، اما پس از اظهارات جنجالی‌اش در مورد  تحقیقات پیرامون حمله سال 2012 به سفارت آمریکا در بنغازی لیبی، از رقابت کنار کشید.

اگرچه مک کارتی علناً از دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حمایت نکرده، اما او به عنوان حامی سرسخت او شناخته می شود.

اگر او از سمت رئیس مجلس برکنار شود، مشخص نیست چه کسی می‌تواند جایگزین او در این سمت با نفوذ سیاسی شود. بدون تعیین رئیس مجلس، لوایح بررسی نمی‌شوند، قوانین تصویب نمی‌شوند و مجلس نمایندگان از کار خارج می‌شود.

اما تاریخ در کنار مک کارتی است: هیچ رئیس‌مجلسی در آمریکا تاکنون از طریق استیضاح  برکنار نشده است. البته تا هنوز!