به گزارش اکوایران، پس از آن که کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از درخواست قبلی تندروهای حزبش برای لایحه حزبی عقب‌نشینی کرد، کنگره ایالات متحده اواخر روز شنبه با حمایت قاطع دموکرات‌ها، لایحه بودجه موقت را تصویب کرد.

به نوشته رویترز، سنا با اکثریت دموکرات‌ها با 88 رای موافق در برابر 9 رای مخالف به تصویب این قانون برای جلوگیری از چهارمین تعطیلی دولت فدرال در یک دهه گذشته، آن را برای رئیس‌جمهور جو بایدن فرستاد تا قبل از مهلت ساعت 12:01 به وقت شرقی آمریکا قانون را امضا کند.

مک‌کارتی اصرار تندروهای حزب مبنی بر اینکه هر لایحه‌ای تنها با رای جمهوری‌خواهان در مجلس تصویب شود را نادیده گرفت، تغییری که می‌تواند باعث شود یکی از اعضای راست افراطی حزبش تلاش کند تا او را از نقش رهبری کنار بگذارد.

مجلس نمایندگان با 335 رای موافق در برابر 91 رای به تامین مالی دولت تا 17 نوامبر داد، این در حالی است که دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان از این رای حمایت کردند.

این حرکت تغییری عمیق را نسبت به اوایل هفته، زمانی که تعطیلی دولت تقریباً اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسید، نشان داد. تعطیلی به این معنی است که اکثر 4 میلیون کارمند دولت - چه در حال کار باشند و چه نباشند - حقوق نخواهند گرفت و همچنین طیف وسیعی از خدمات فدرال، از پارک‌های ملی گرفته تا تنظیم کننده‌های مالی را تعطیل می‌کند.

آژانس‌های فدرال قبلاً طرح‌های مفصلی را تنظیم کرده بودند که مشخص می‌کرد چه خدماتی باید ادامه داشته باشند، مانند دستگاه‌های تجسس فرودگاه و گشت‌های مرزی، و چه مواردی باید تعطیل شوند، از جمله تحقیقات علمی و کمک‌های تغذیه به ۷ میلیون مادر فقیر.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، پس از رای‌گیری گفت: «مردم آمریکا می‌توانند نفس راحتی بکشند. امشب تعطیلی دولت اتفاق نخواهد افتاد. دموکرات‌ها از ابتدا گفته‌اند که تنها راه‌حل برای جلوگیری از تعطیلی، دو حزب‌گرایی است و ما خوشحالیم که مک‌کارتی در نهایت به پیام ما توجه کرده است.»

دموکرات ها این را یک پیروزی می نامند

حدود 209 دموکرات از این لایحه حمایت کردند، بسیار بیشتر از 126 جمهوری خواه که این کار را انجام دادند و دموکرات‌ها این نتیجه را یک پیروزی توصیف کردند.

حکیم جفریس، دموکرات ارشد مجلس نمایندگان پیش از رای‌گیری با اشاره به شعار «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» که توسط رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ و بسیاری از جمهوری خواهان تندرو استفاده می‌شود، گفت: «جمهوری‌خواهان افراطی MAGA شکست خوردند، مردم آمریکا پیروز شدند.»

تغییر جهت دادن مک‌کارتی حمایت میچ مک کانل، جمهوری‌خواه ارشد سنا را به همراه داشت. او از طرح مشابهی حمایت کرده بود که با حمایت گسترده دو حزبی در سنا پیش می‌رفت، اگرچه نسخه مجلس نمایندگان کمک به اوکراین را حذف کرد.

مایکل بنت، سناتور دموکرات، این لایحه را در تلاش برای مذاکره درباره توافقی برای کمک بیشتر به اوکراین برای چندین ساعت نگه داشت.

سناتور کریس ون هولن، سناتور دموکرات گفت: «در حالی که ترجیح می‌دهم اکنون لایحه‌ای را با کمک‌های اضافی برای اوکراین، که از حمایت دو حزب در مجلس و سنا برخوردار است به تصویب برسانم، اما کمک به اوکراین با دولت باز آسان‌تر از دولتی که بسته شده است.»

مک کارتی نگرانی‌ها مبنی بر اینکه جمهوری‌خواهان تندرو می‌توانند تلاش کنند او را به عنوان رهبر برکنار کنند، رد کرد.

او به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم بزرگسال اتاق باشم، ادامه بده و تلاش کن» و می دانید چیست؟ اگر مجبور باشم شغلم را برای دفاع از مردم آمریکا به خطر بیندازم، این کار را انجام خواهم داد.»

او گفت که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان طرح‌هایی را برای تصویب لوایح بودجه بیشتر که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و سایر اولویت‌های محافظه‌کارانه مانند کنترل‌های مرزی سخت‌تر را شامل می‌شود، ادامه خواهند داد.

این بن‌بست تنها چند ماه پس از آن رخ می‌دهد که کنگره، دولت فدرال را در آستانه شکست بدهی 31.4 تریلیون دلاری خود قرار داد. این اتفاقات باعث نگرانی وال‌استریت شده است، جایی که آژانس رتبه بندی مودیز هشدار داده است که می تواند به اعتبار ایالات متحده آسیب برساند.

کنگره معمولاً برای خرید زمان بیشتر برای مذاکره در مورد قوانین مفصلی که بودجه برنامه‌های فدرال را تعیین می‌کند، لوایح مخارج موقت را تصویب می‌کند.

در سال جاری، گروهی از جمهوری‌خواهان از فعالیت مجلس نمایندگان جلوگیری کرده‌اند، زیرا آنها برای سخت‌تر کردن مهاجرت و کاهش هزینه‌ها به زیر سطح توافق شده در بن‌بست سقف بدهی در بهار فشار آورده‌اند.

توافق مک کارتی-بایدن محدودیتی معادل 1.59 تریلیون دلار در مخارج اختیاری در سال مالی 2024 تعیین کرد. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان خواهان کاهش 120 میلیارد دلاری بیشتر هستند.

مبارزه تامین مالی بر بخش نسبتاً کوچکی از بودجه 6.4 تریلیون دلاری ایالات‌متحده برای این سال مالی متمرکز است. قانون‌گذاران کاهش برنامه‌های مزایای عمومی مانند تامین اجتماعی و بیمه پزشکی را در نظر نمی‌گیرند.

بایدن پس از رای‌گیری در بیانیه‌ای گفت: «ما نباید در وهله اول در این موقعیت قرار می‌گرفتیم. همین چند ماه پیش، رئیس مجلس مک‌کارتی و من به یک توافق بودجه دست یافتیم تا دقیقاً از ایجاد این نوع بحران جلوگیری کنیم. جمهوری‌خواهان مجلس با درخواست کاهش شدید هزینه‌ها که برای میلیون‌ها آمریکایی ویرانگر بود، سعی کردند از این توافق خارج شوند. آنها شکست خوردند.»