به گزارش اکوایران، ارتش آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ایالات متحده مهمات سلاح‌های سبک را که ادعا می‌کند هنگام انتقال از ایران به نیروهای حوثی در یمن کشف و ضبط شده بود به اوکراین داده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این اقدام می‌تواند در زمانی که توانایی واشنگتن برای ادامه تسلیح کیف به دلیل مخالفت قانون‌گذاران تندرو جمهوری‌خواه زیر سوال رفته است، تجهیزات نظامی بیشتری برای اوکراین فراهم کند.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت ایالات متحده حدود 1.1 میلیون گلوله 7.62 میلی‌متری را به نیروهای مسلح اوکراین منتقل کرده است».

سنتکام ادعا کرده این مهمات توسط نیروهای دریایی ایالات متحده در دسامبر 2022 در حالی که از ایران به مقصد حوثی‌ها در یمن منتقل می شده کشف و ضبط شد.

در ادامه این بیانیه آمده: «دولت در 20 ژوئیه 2023 از طریق دعاوی غرامت وزارت دادگستری علیه سپاه پاسداران، مالکیت این مهمات را به دست آورد».

پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده می‌تواند با کمک‌هایی که قبلاً مجوزش صادر شده، به تأمین نیازهای نظامی اوکراین برای «کمی طولانی‌تر» ادامه دهد، اما اقدامات کنگره برای ادامه کمک‌ها در طولانی‌مدت لازم است.

مخالفت جمهوری‌خواهان با کمک به اوکراین باعث شد تا قانونگذاران بودجه کمک جدید را از لایحه‌ای که در آخر هفته برای جلوگیری از تعطیلی دولت ایالات‌متحده تصویب شد حذف کنند و مشخص نیست که حمایت‌های قبلی چقدر ادامه خواهد داشت.

تصویب کمک‌های مالی بیشتر به دلیل هرج و مرج بی سابقه در مجلس نمایندگان ایالات‌متحده پیچیده تر شده است. جمهوری‌خواهان شب گذشته رئیس مجلس نمایندگان را برکنار کردند.

پنتاگون می‌گوید که دولت هنوز صلاحیت برداشت 5.4 میلیارد دلار تجهیزات برای اوکراین را از ذخایر نظامی آمریکا دارد، اما تنها 1.6 میلیارد دلار بودجه برای جایگزینی تجهیزات اهدایی دارد.

مقامات ایالات متحده در تلاش برای حمایت بین‌المللی از اوکراین، به سرعت ائتلافی را برای حمایت از کیف پس از حمله روسیه در سال گذشته تشکیل دادند و کمک ده‌ها کشور را هماهنگ کردند.

واشنگتن بیش از 43 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین از زمان آغاز تهاجم کامل مسکو در فوریه 2022 - بیش از نیمی از کل کمک‌های امنیتی بین‌المللی - را متعهد شده است.