به گزارش اکوایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه هشدار داد که اروپا نمی‌تواند کمک‌های آمریکا به اوکراین را جایگزین کند. این هشدار در حالی مطرح می‌شود که درگیری‌های داخلی میان جمهوری‌خواهان در واشنگتن، حمایت ایالات متحده از کیف را تهدید می‌کند.

بنا بر گزارش العربیه، بورل در بدو ورود به «اجلاس جامعه سیاسی اروپا» که قرار است رهبران حدود 50 کشور اروپایی را در اسپانیا گرد هم آورد، گفت: «اوکراین به حمایت اتحادیه اروپا و همچنین حمایت ایالات متحده نیاز دارد.»

وی افزود: «آیا اروپا می‌تواند شکاف ایجاد شده توسط آمریکا را پر کند؟ خوب، قطعا اروپا نمی‌تواند جایگزین آمریکا شود.»

در همین حال، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفت که او «اطمینان زیادی» دارد که علیرغم اختلافات سیاسی در واشنگتن که در مورد کمک‌های بیشتر به کیف تردید ایجاد می‌کند، ایالات متحده به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهد داد.

فون در لاین گفت: «این جا در اتحادیه اروپا ما در حال کار بر روی یک بسته 50 میلیارد یورویی (53 میلیارد دلاری) برای اوکراین برای سال‌های 2024 تا 2027 هستیم.»

وی افزود: «تا جایی که من وضعیت ایالات متحده را می‌بینم، از حمایت آمریکا از اوکراین بسیار مطمئن هستم. چیزی که ایالات متحده روی آن کار می‌کند زمان بندی آن است.»

پس از این که کنگره آمریکا در آخرین تلاش خود برای جلوگیری از تعطیلی دولت، کمک‌های جدید به اوکراین را در بودجه لحاظ نکرد، کیف گفت که همکاری با ایالات متحده را ادامه می‌دهد. رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن تاکید کرد که حمایت ایالات متحده از اوکراین ثابت باقی خواهد ماند.

بایدن در بیانیه‌ای در اوایل این ماه گفت: «در حالی که رئیس‌جمهور و اکثریت قاطع کنگره در حمایت خود از اوکراین ثابت قدم بوده‌اند، هیچ بودجه جدیدی در این توافق برای ادامه این حمایت وجود ندارد. ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم اجازه دهیم حمایت آمریکا از اوکراین قطع شود.»