به گزارش اکوایران، دولت آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده بخش‌های دیگری از دیوار مرزی خود را در یکی از شهرستان‌های تگزاس که شاهد ورود غیرقانونی تعداد زیادی از مهاجران از مکزیک بوده است، خواهد ساخت. این یک تغییر سیاستی قابل توجه برای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا است.

وزارت امنیت داخلی گفت که باید تعدادی از قوانین، مقررات و سایر الزامات قانونی را لغو کند «تا از ساخت سریع موانع و جاده‌ها در مجاورت مرز زمینی بین المللی در شهرستان استار، تگزاس اطمینان حاصل شود.»

بنا بر گزارش رویترز، این اقدام منعکس کننده تغییر سیاست دولت بایدن در مورد دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک است، که یکی از اولویت‌های اصلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری‌خواه و یکی از شعارهای انتخاباتی او «این دیوار را بسازید» بود.

یکی از اولین اقدامات بایدن در مقام ریاست جمهوری، صدور اعلامیه‌ای بود مبنی بر اینکه « دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی دیگر برای ساخت دیوار مرزی منحرف نمی‌شود» و همچنین بازنگری همه منابعی بود که قبلاً برای این پروژه تعهد شده بود.

بایدن، یک دموکرات، و ترامپ، پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024، ممکن است در انتخابات بعدی دوباره با هم روبرو شوند، آن هم در شرایطی که مشکلات مرزی یکی از چالش‌های مهم برای رائ‌دهندگان آمریکایی است.

gettyimages-1398984255

تعداد مهاجرانی که به طور غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند به‌طور پیوسته افزایش یافته است؛ پس از یک دوره کاهشی در اواسط ماه مه، زمانی که دولت بایدن قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای پناهندگی وضع کرد.

پس از اعلام این قوانین، تعداد مهاجران در ابتدا کاهش یافت، اما در هفته‌های اخیر دوباره شروع به افزایش کرد و هزاران مهاجر - که بسیاری از آن‌ها از ونزوئلا فرار می‌کنند - از آمریکای جنوبی و مرکزی شروع به رسیدن به مرزها کردند.

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا در اعلامیه منتشر شده توسط این سازمان گفت: «در حال حاضر نیاز شدید و فوری به ساخت موانع فیزیکی و جاده‌ در مجاورت مرز ایالات متحده وجود دارد تا از ورود غیرقانونی به ایالات متحده در مناطق مورد نظر این پروژه جلوگیری شود.»

کاخ سفید تا کنون هیچ اظهارنظری در مورد اعلامیه مایورکاس نداشته است، اما ترامپ به سرعت مدعی پیروزی شد.

ترامپ در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «همانطور که اغلب گفته‌ام، در طول هزاران سال، تنها دو چیز بوده است که به طور مداوم درست کار کرده است، چرخ و دیوار. آیا جو بایدن از من و آمریکا به خاطر این که انقدر طول کشید [تا برای ساخت دیوار] اقدام کند عذرخواهی خواهد کرد؟»

افزایش مهاجران، شهرهای ایالات متحده در شمال مرز مکزیک را تحت فشار قرار داده است. شهردار ایگل پاس تگزاس، ماه گذشته به دلیل «هجوم شدید مهاجران غیرقانونی» به شهر، وضعیت اضطراری اعلام کرد، و گزارش شده است که چندین هزار مهاجر در روزهای اخیر وارد این شهر شده‌اند.

اریک آدامز شهردار نیویورک روز پنجشنبه سفر خود را به مکزیک، کلمبیا و اکوادور آغاز کرد و در آن پیامی را به مهاجران احتمالی خواهد داد، که شهرش نمی‌تواند آنها را در خود جای دهد.