به گزارش اکوایران، پنتاگون اعلام کرد که آمریکا در روز پنجشنبه یک پهپاد مسلح ترکیه که بیش از حد به نیروهای زمینی آمریکا در سوریه پرواز کرده بود را در درگیری نادر بین دو متحد ناتو سرنگون کرد.

به نوشته بلومبرگ، سرتیپ پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت یک جت جنگنده اف-۱۶آمریکایی این پهپاد را پس از پرواز تا نیم کیلومتری نیروهای آمریکایی سرنگون کرد. او آن را یک «حادثه تاسف‌بار» خواند و گفت هیچ نشانه‌ای مبنی بر قصد حمله پهپاد به نیروهای آمریکایی وجود نداشته است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که نیروهای آمریکایی چندین‌بار با همتایان ترک خود تماس گرفتند تا در مورد حضور نیروهای آمریکایی در منطقه هشدار دهند اما پاسخی دریافت نکردند. به گزارش تلویزیون دولتی تی‌آرتی ترکیه، تقریباً در همان زمان، ترکیه تأسیساتی که توسط گروه‌های شبه نظامی کرد مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه اداره می‌شد‌ را هدف قرار داد. این حملات در تلافی حمله انتحاری آخر هفته توسط شبه‌نظامیان کرد در پایتخت ترکیه انجام شد.

سرنگونی پهپاد به تنش‌های آمریکا و ترکیه می‌افزاید که با تأخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اجازه ورود سوئد به ناتو، به همراه تنش‌های دیگر، دامن زده است. مهم‌ترین این تنش‌ها حمایت مستمر ایالات متحده از شبه‌نظامیان کرد است که ترکیه می‌گوید با تروریست‌ها مرتبط هستند.

رایدر گفت، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پس از سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین با همتای ترک خود صحبت کرد و این دو «گفتگویی مثمرثمر» داشتند. او گفت که ایالات متحده هرگز حق ترکیه برای دفاع از خود را زیر سؤال نخواهد برد و نیروهای آمریکایی تنها به عنوان بخشی از کارزار علیه داعش در منطقه حضور دارند. ترکیه مدت‌هاست که از واشنگتن خواسته است تسلیح و آموزش شبه‌نظامیان کرد سوریه را متوقف کند، در حالی که ایالات متحده به ترکیه در مورد حملات هوایی یکجانبه که می‌تواند تهدیدی برای پرسنل آمریکایی باشد، هشدار داده است.