به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی انفجار خشونت در سرزمین‌های اشغالی را با نگرانی نظاره‌گر هستند. به نوشته سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی همزمان که حمله گسترده به سرزمین‌های اشغالی از غزه را تماشا می‌کنند تلاش می‌کنند به ارزیابی اولیه‌ای از چرایی و تبعات دور جدید تنش میان دو طرف برسند.

استفانی هالت، دیپلمات ارشد آمریکایی در اسرائیل، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «من شلیک بی‌رویه موشک توسط حماس را محکوم می‌کنم. من با مقامات اسرائیلی در تماس هستم و از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر چنین اقداماتی کاملاً حمایت می‌کنم.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، که آخرین بار در ماه سپتامبر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کرد، همواره از حق اسرائیل برای دفاع از خود دفاع کرده و انتظار می‌رود که در طول روز از نزدیک تحولات جاری میان غزه و اسرائیل را دنبال کند.

با این حال، طغیان خشونت در یک لحظه بسیار حساس در روابط ایالات متحده و اسرائیل رخ می‌دهد. در ظاهر به نظر می‌رسد که این عملیات تلاش دولت بایدن برای میانجیگری در راستای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی را پیچیده کند.

طوفان الاقصی حماس غزه فلسطین اسراییل

مقامات ارشد دولت جو بایدن ماه‌ها برای میانجی‌گری در چنین توافقی کار می‌کردند، توافقی که انتظار می‌رود منطقه را متحول کند. پیش بینی می‌شد که این توافق  برخی از انواع امتیازات برای فلسطینی‌ها را نیز در بر گیرد، فلسطینی‌هایی که با نگرانی مذاکرات را تماشا می‌کردند.

رگبار موشک از غزه و اعلامیه بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه «ما در جنگ هستیم» اکنون این توافق را تهدید می‌کند. خطوط کلی این معامله عمدتاً مشخص شده بود، اما همچنان نقاط اختلافی وجود داشت و مقامات ایالات متحده پیشنهاد کرده بودند که تا نهایی شدن آن راه درازی باقی مانده است.

محمد علی شعبانی، سردبیر وبسایت امواج‌مدیا در همین رابطه در صفحه توییتر خود نوشت: « هدف واقعی حماس [در حملات موشکی] توافق عادی‌سازی اعراب خلیج فارس با اسرائیل است. یک«ابر واکنش» به «ابر معامله»ای که توسط بایدن، بی بی و محمد بن سلمان طراحی شده است.»

شعبانی در ادامه می‌افزاید: «اما در حالی که امروز برای محمد بن سلمان سخت است، او را متوقف نخواهد کرد. احتمالاً فقط به او کمک خواهد کرد که برای کنار گذاشتن آرمان فلسطین امتیازات بیشتری از ایالات متحده بگیرد.»

در همین حال، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در بیانیه صبح شنبه خود گفت «ما به عادی‌سازان روابط می‌گوییم که اسرائیل نمی‌تواند از شما محافظت کند و آنچه را که از آن می‌خواهید بدست نخواهید آورد».

هنیه گفت: «این درگیری با توافق‌های عادی سازی حل نمی‌شود، بلکه در میدان و به دست مجاهدین و تلاش مردم حل خواهد شد».

عربستان سعودی به طور سنتی یکی از اصلی‌ترین مدافعان منطقه‌ای آرمان فلسطین بوده است. روابط کنونی بایدن با نتانیاهو نیز در موقعیت متفاوتی نسبت به آخرین وقوع خشونت‌های بزرگ بین غزه و اسرائیل در سال 2021 قرار دارد. در آن زمان، بایدن و دستیارانش به دنبال جلوگیری از تبدیل درگیری به جنگ بزرگتر بودند و برهمین اساس تماس‌های تلفنی منظم بین بایدن و نتانیاهو در جریان بود. این تلاش‌ها شامل دیپلماسی فشرده و ساعت به ساعت پشت پرده برای متقاعد کردن بازیگران منطقه از جمله رهبران مصر و قطر برای ایفای نقش در میانجیگری برای رسیدن به یک آتش بس بود.

از آن زمان، تنش هایی در روابط بایدن و نتانیاهو  وجود داشته که عمدتاً ناشی از تصمیمات اتخاذ شده توسط نتانیاهو و ائتلاف حکومت راست افراطی او بوده است. دیدار بایدن با نتانیاهو در ماه سپتامبر در حاشیه نشست های سازمان ملل، اولین دیدار چهره به چهره آنها از زمان به دست گرفتن قدرت توسط نتانیاهو در اوایل سال جاری بود. انتظار می رود او در ماه های آینده از کاخ سفید دیدن کند.