به گزارش اکوایران، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، پس از کشته شدن بیش از 100 اسرائیلی، زخمی شدن نزدیک به 1000 نفر و ربوده شدن تعداد نامعلومی از سربازان و غیرنظامیان توسط نیروهای حماس به غزه، خواستار تشکیل «دولت اضطراری» برای مدیریت «عملیات دشوار و پیچیده پیش رو» شد.

به نوشته تایمز اسرائیل، لاپید در بیانیه‌ای گفت: «اسرائیل در جنگ است. این آسان و کوتاه نخواهد بود. این موضوع پیامدهای استراتژیکی دارد که ما برای سال‌ها ندیده بودیم. این خطر جدی وجود دارد که این جنگ به یک جنگ چند جبهه‌ای تبدیل شود.»

او می‌افزاید: «چندی پیش با نخست وزیر نتانیاهو دیدار کردم. به او گفتم که در این شرایط اضطراری حاضرم اختلافاتمان را کنار بگذارم و با او یک کابینه اضطراری، محدود و حرفه‌ای تشکیل دهیم تا عملیات سخت و پیچیده‌ای را که پیش رو داریم مدیریت کنیم.»

او می‌گوید نتانیاهو «می‌داند که با کابینه امنیتی افراطی و ناکارآمد کنونی، نمی‌تواند جنگ را مدیریت کند. اسرائیل باید توسط یک کابینه حرفه‌ای، با تجربه و مسئول رهبری شود. من شک ندارم که وزیر دفاع سابق [بنی] گانتز نیز به چنین کابینه‌ای خواهد پیوست.»

لاپید ادامه می‌دهد: «تشکیل یک کابینه اضطراری حرفه‌ای برای دشمنان ما روشن می‌کند که اکثریت قریب به اتفاق شهروندان اسرائیلی پشت سر ارتش اسرائیل و نیروهای امنیتی ایستاده اند. برای جهانیان و جامعه بین‌المللی روشن خواهد کرد که مردم اسرائیل در برابر این تهدید متحد می‌ایستند.»

او افزود: «اسرائیل امروز ضربه سختی خورد. همه ما آسیب دیده‌ایم، همه عصبانی هستیم. با این حال، جنگ‌ها و کشورها با درد و خشم مدیریت نمی‌شوند، بلکه با آرامش و درک استراتژیک از اوضاع مدیریت می‌شوند. ما باید سیاست را کنار بگذاریم تا یک کابینه اضطراری ایجاد کنیم که این وضعیت را با قاطعیت مدیریت کند و تا زمانی که بر دشمنانمان پیروز نشویم، با هیچ موضوع دیگری کار نداشته باشد.»

یک منبع نزدیک به رهبر اپوزیسیون می‌گوید که لاپید پیشنهاد خود برای تشکیل کابینه اضطراری را پس از دریافت به روز رسانی امنیتی، شخصاً به نتانیاهو ارائه کرده است.

این منبع می‌گوید که «این پیشنهاد واقعی است، یک اقدام سیاسی نیست. پیشنهاد روی میز است.»

نتانیاهو تا کنون به این پیشنهاد پاسخی نداده است.