به گزارش اکوایران، دولت طالبان روز یکشنبه اعلام کرد که بیش از 2000 نفر در اثر زمین‌لرزه در افغانستان کشته و بیش از 9000 زخمی شده‌اند.

به نوشته رویترز، سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) اعلام کرد که زمین لرزه‌های شنبه در غرب افغانستان در 35 کیلومتری (20 مایلی) شمال غرب شهر هرات با قدرت 6.3 ریشتر رخ داده است.

این زمین لرزه ها یکی از مرگبارترین زمین لرزه‌های جهان در سالی بودند که زمین لرزه‌های ترکیه و سوریه در فوریه حدود 50000 کشته بر جای گذاشت.

زلزله روز شنبه همچنین در بخش‌هایی از ایران از جمله مشهد نیز احساس شده است.  این زمین لرزه مرگبارترین زمین لرزه این کشور کوهستانی زلزله‌خیز در سال‌های اخیر بوده است.

جانان سایق، سخنگوی وزارت بلایای طبیعی، گفت که 2053 نفر کشته، 9240 زخمی و 1320 خانه آسیب دیده یا ویران شده است. تعداد قربانیان  در اوایل روز یکشنبه توسط هلال احمر 500 نفر گزارش شده بود. این امار همچنان در حال افزایش است.

سایق در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ده تیم امدادی در منطقه هم مرز با ایران حضور داشتند.»

یک مقام ریاست صحت هرات که خود را دکتر دانش معرفی کرد، گفت که بیش از 200 کشته به شفاخانه‌های مختلف منتقل شده‌اند و افزود که بیشتر آنها زن و کودک هستند.

دانش گفت که اجساد «به چندین مکان – پایگاه‌های نظامی، و بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.»

عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که تخت‌ها در خارج از شفاخانه اصلی هرات برای پذیرایی از سیل قربانیان نصب شده است.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی به رسانه‌ها گفت: «غذا، آب آشامیدنی، دارو، لباس و چادر برای نجات و امداد نیاز فوری است.»

تصاویر در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که مناره‌های قرون وسطایی هرات آسیب دیده‌اند، ترک‌هایی بر روی این آثار باستانی قابل مشاهده است و کاشی‌ها افتاده است.

افغانستان سابقه زلزله‌های قوی دارد که بسیاری از آنها در منطقه ناهموار هندوکش در مرز پاکستان هستند.

تعداد کشته‌ها اغلب زمانی بیشتر می‌شود که اطلاعات از نقاط دورافتاده‌تر کشوری که دهه‌ها جنگ زیرساخت‌ها را در آن خراب کرده است و سازمان‌دهی عملیات‌های امداد و نجات دشوار است، افزایش می‌یابد.

سیستم بهداشت و درمان افغانستان که تقریباً تماماً به کمک‌های خارجی متکی است، در دو سالی که از زمان تسلط طالبان بر این کشور می‌گذرد، با کمبود فلج‌کننده مواجه شده و کمک‌های بین‌المللی زیادی که ستون فقرات اقتصاد را تشکیل می‌داد، متوقف شده است.

دیپلمات‌ها و مقامات امدادی می‌گویند نگرانی‌ها در مورد محدودیت‌های طالبان بر زنان و بحران‌های انسانی باعث می‌شود که کمک‌کنندگان مالی از حمایت خود عقب‌نشینی کنند.

دولت اسلامگرای طالبان به اکثر کارمندان زن افغان دستور داده است که کار نکنند، هرچند که در در بخش صحت و آموزش معافیت دارند.

در ماه اوت، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت که به دلیل محدودیت‌های مالی، احتمالاً به حمایت مالی خود از 25 شفاخانه افغانستان پایان خواهد داد. هنوز مشخص نیست که آیا شفاخانه هرات در این لیست قرار دارد یا خیر.

نسیمه، یکی از ساکنان هرات گفت که زمین لرزه‌ها باعث ایجاد وحشت در هرات شده است.

او روز شنبه در پیامی به رویترز نوشت: «مردم خانه‌های خود را ترک کردند، همه ما در خیابان‌ها هستیم.» و افزود که پس‌لرزه‌ها ادامه دارند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که در مجموع 202 مرکز صحت عامه در ولایت هرات وجود دارد که یکی از آنها شفاخانه بزرگ منطقه‌ای است که به آن 500 مجروح منتقل شده است.

سازمان جهانی بهداشت گفت که اکثریت قریب به اتفاق مراکز بهداشتی کوچک هستند و چالش‌های لجستیکی مانع از انجام عملیات، به ویژه در مناطق دوردست شده است.

در این بیانیه آمده است: «در حالی که عملیات جستجو و نجات همچنان ادامه دارد، تلفات در این مناطق هنوز به طور کامل شناسایی نشده است.»