به گزارش اکوایران، گروه‌های امداد بین‌المللی در افغانستان در تلاش برای ارسال کمک به بازماندگان زلزله این هفته در غرب این کشور هستند. زلزله‌ای که در کشوری ویران شده از جنگ و درگیر با بحران اقتصادی شدید، بیش از 2000 کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشت.

به گفته سی‌ان‌ان، زمین لرزه 6.3 ریشتری روز شنبه در 40 کیلومتری غرب شهر هرات، در استان هرات غربی را لرزاند. این یکی از مرگ‌بارترین زمین‌لرزه‌هایی بود که در سال‌های اخیر در افغانستان رخ داده است.

تصاویر پس از فروریختن ساختمان‌ها، انبوهی از آوار را نشان می‌دهند. انبوهی از بازماندگان نیز دیده می‌شوند که برای امنیت خود در خیابان‌ها جمع شده بودند.

ثامیندری دی سیلوا، مدیر ملی ورلد ویژن افغانستان، گفت: «وضعیت بدتر از آن است که ما تصور می‌کردیم. مردم در روستاهای ویران شده همچنان در تلاش هستند تا بازماندگان را با دست خالی از زیر آوار نجات دهند.»

دی سیلوا افزود که نیروهای کمکی از کابل، پایتخت برای کمک به محل رسیده بودند، «اما تنها یک شفاخانه وجود داشت و این بیمارستان پر شده بود و موارد جدی به سایر مراکز خصوصی در شهر منتقل می‌شد.»

دی سیلوا گفت: «همکاران ما و خانواده‌هایشان در حال پردازش این ویرانی در زادگاهشان هستند و با این حال ما با هر آنچه که داریم به نیازها پاسخ می‌دهیم.» «مردم به مراقبت‌های پزشکی فوری، آب، غذا، سرپناه و کمک نیاز دارند.»

مارک کالدر، سرپرست وکالت ورلد ویژن افغانستان، به سی‌ان‌ان گفت که این زمین لرزه‌ها «پس از دهه‌ها درگیری، خشکسالی‌های متوالی و یک اقتصاد فروپاشیده، یک قسمت ویرانگر دیگر بود.» او افزود که بودجه جامعه بین المللی «ناکافی بوده است.»

«سازمان‌هایی مانند سازمان ما می‌توانند کمک‌رسانی کنند و به بهبودی کمک کنند، اما بدون تعهد دولت‌های بین‌المللی و کمک‌کنندگان، تعداد بیشتری در معرض نیاز بشردوستانه قرار می‌گیرند، آوارگی افزایش می‌یابد و جان افراد از دست می‌رود. دنیا نباید اکنون نگاهش را برگرداند.»

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که آژانس‌ها و شرکای سازمان ملل به عملیات اضطراری و اعزام تیم‌های بیشتری برای پیوستن به تلاش‌های بشردوستانه ادامه می‌دهند. دوجاریک گفت: «ما در حال هماهنگی با مقامات برای ارزیابی سریع نیازها و ارائه کمک‌های اضطراری هستیم.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز یکشنبه ابراز همبستگی کرد و از جامعه‌جهانی خواست تا «با هم گرد هم آیند و از افغان‌های آسیب دیده از زلزله که بسیاری از آنها قبل از این بحران نیاز به کمک داشتند» حمایت کنند.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل، 10000 بسته بهداشتی، 5000 بسته خانواده، 1500 ست لباس و پتو زمستانی، 1000 پارچه برزنتی و وسایل اولیه خانگی را به عنوان تلاش‌های بشردوستانه ارسال کرده است.

تیم‌ها همچنین در حال انجام ارزیابی‌های تکمیلی در زمین هستند و در حال تهیه داروهای اضطراری و چادر برای کلینیک‌های بهداشتی شلوغ هستند.

فران اکیزا، نماینده آن در افغانستان گفت: «ما تمام تلاش خود را برای کمک‌رسانی سریع به آسیب‌دیدگان انجام خواهیم داد.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، روز یکشنبه تعداد کشته‌شدگان را 2053 نفر، زخمی شدن بیش از 1240 نفر و تخریب کامل یا جزئی 1320 خانه را اعلام کرد. اما بیم آن می‌رود که تلفات بیشتر شود.

افغانستان از دیرباز یکی از فقیرترین کشورهای آسیایی بوده و ده ها سال است که درگیر جنگ است.

طالبان در اوت 2021، 20 سال پس از برکناری آنها توسط نیروهای آمریکایی، قدرت را به دست گرفتند، رویدادی که باعث خروج بسیاری از گروه‌های کمک‌رسان و سازمان‌های غیردولتی شد و برنامه‌های کمک‌های حیاتی متوقف شدند.

تسلط طالبان باعث انزوای بیشتر افغانستان از سایر نقاط جهان شد و منجر به قطع بودجه بین‌المللی توسط واشنگتن و متحدان شد و اقتصادی را که به شدت به کمک‌ها وابسته بود فلج کرد.

زلزله‌های مکرر هم شرایط را بدتر کرده است. زمین لرزه 5.9 ریشتری در ژوئن گذشته در استان‌های پکتیکا و خوست شرقی در مرز پاکستان بیش از هزار کشته برجای گذاشت.

هفته گذشته بانک جهانی هشدار داد که دو سوم خانواده‌های افغان در حال حاضر با «چالش‌های مهمی در حفظ معیشت خود» روبرو هستند که بهبودی را برای افغان‌ها پس از زلزله‌هایی که مرتباً در کشور اتفاق می‌افتد دشوارتر می‌کند.

گروه‌های کمک‌رسان بین‌المللی گفته‌اند که توانایی آن‌ها برای پاسخگویی به درخواست‌ها در زمان بلایای بزرگ به دلیل تسلط طالبان به شدت با مشکل مواجه شده است و خواستار کمک‌های جهانی فوری‌تر شده‌اند، اما تنها تعداد معدودی از کشورها علناً حمایت خود را ارائه کرده‌اند.

چین همسایه افغانستان در بیانیه‌ای که روز یکشنبه از سوی وزارت خارجه این کشور منتشر شد، گفت که «تمام تلاش خود را برای کمک به تلاش‌های افغانستان برای کمک به فاجعه‌دیدگان با توجه به نیازهای آن انجام خواهد داد.»