به گزارش اکوایران، در شرایطی که برخی رسانه‌ها تلاش داشته‌اند با پرداختن به سناریوهایی که جمهوری اسلامی را دخیل در حمله اخیر حماس به اسرائیل جلوه دهند، مقامات آمریکایی و اسرائیلی این مسئله را رد کرده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این رابطه گفته: «ما تأییدیه‌ای از ارتباط ایران به حملات حماس علیه اسرائیل نداریم». جان کربی، سخنگوی مشاور امنیت ملی آمریکا هم در کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگار درباره نقش ایران در حمله حماس به اسرائیل هم گفت: «ایران از حماس حمایت لجستیکی و مالی می کند و آنها را آموزش می دهد، اما مدرک متقنی مبنی بر اینکه پشت حمله اخیر است، نداریم».

دنیو دینار، سخنگوی ارتش اسراییل هم در پاسخ به سوال نیوزویک در یک مصاحبه مجازی گفت: «ما هیچ مدرکی، هیچ تاییدی، هیچ اطلاعاتی از دخالت ایران در این وضعیت نداریم...  با این حال باید بگویم که هیچکس فکر نمی کند-یعنی باید خیلی ساده لوح باشد که فکر کند- آنها ساعت شش و نیم صبح بیدار شده و از شنیدن این خبر غافلگیر شده‌اند».

با این همه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرده ناو هواپیمابر جرالد فورد وارد مدیترانه شرقی شد تا به ادعای این نیرو، هر طرفی را که به دنبال گسترش جنگ است را بازدارد. ناو هواپیمابر فورد، با بیش از چهار هزار ملوان، جدیدترین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر ایالات متحده آمریکا است و با یک عرشه پرواز باز طراحی شده که به آن اجازه می دهد تا ۳۰ درصد پرواز بیشتر از هر ناو آمریکایی دیگری را پوشش دهد. فورد را یک رزم‌ناو موشک هدایت‌شونده و پنج ناوشکن موشک هدایت‌شونده همراهی می‌کنند.

در همین شرایط، روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از یکی از مقامات آمریکایی نوشته، واشنگتن ممکن است یک ناو هواپیمابر دیگر هم را به خاورمیانه و در نزدیکی اسرائیل ارسال کند.

در واکنش به این مسئله، رئیس‌جمهور ترکیه به شدت  از اعزام ناو هواپیمابر امریکا به منطقه انتقاد کرد. رجب طیب اردوغان گفت: «ناو هواپیمابر امریکا در سواحل غزه چه می‌خواهد بکند؟ آیا می‌خواهند در صورت لزوم مردم فلسطین را قتل عام کنند؟»